בזכות רגב: פריחה תרבותית ביהודה ושומרון

צדק תרבותי: השרה מירי רגב מעודדת את המהפכה התרבותית ומזרימה אלפי שקלים להופעות של אמנים רבים ברחבי ההתיישבות.

חדשות כיפה מירב כהן 29/08/18 14:06 יח באלול התשעח

בזכות רגב: פריחה תרבותית ביהודה ושומרון
השרה מירי רגב, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הקיץ האחרון היה גדוש בהופעות של אומנים בכל רחבי יהודי ושומרון. האם מתחוללת כאן מהפכה?  

עומר אדם בשומרון, מוקי באפרת, ברי סחרוף בהר חברון וסטטיק ובן אל באריאל. אלו רק חלק מהשמות של האומנים שהגיעו בקיץ האחרון להופעות ברחבי יהודי ושומרון. 

החרם התרבותי החל בהימנעות של אומנים רבים להגיע למופעי תרבות בהיכל התרבות באריאל שנפתח ב-2010. במכתב ששיגרו שורה של אמנים ויוצרים למנהלי התיאטראות בארץ כתבו: "השחקנים שבינינו מצהירים בזאת שיסרבו להופיע באריאל, כמו גם בכל התנחלות אחרת. אנו קוראים להנהלות לקיים את פעילותן הענפה בתחומי שטחה הריבוני של מדינת ישראל שבגבולות הקו הירוק". 

כאשר נכנסה השרה מירי רגב למשרד התרבות החלה תפנית חדה בגישת האומנים. בכניסתה לתפקיד השרה הרגב נתנה תעדוף ברור לפריפריה חברתית וגאוגרפית. רגב הכניסה את איו"ש לתוך אזורי התעדוף הלאומי ביחד עם הנגב והגליל. בנוסף הגדילה השרה את העוגה התרבותית ביותר משליש ובכך אפשרה מופעים רבים יותר. 

'תקנות רגב'-כך נקראים הקריטריונים החדשים בהם צריכים לעמוד גופי תרבות כדי לזכות במימון תקציבי של המשרד. כחלק מהתקנות גופים אלו אינם מורשים להתנגד להופיע ברחבי ההתיישבות ולהחרים אותה. בנוסף בתקנות יש תעדוף תקציבי לאיו"ש והן חוללו מהפכה תרבותית בפריפריה, ביהודה ושומרון וצמיחת יוזמות תרבותיות חדשות. הצמיחה של התפריט התרבותי ביהודה ושומרון מאז כניסתה של השרה רגב גדל בכ-30% 

"תקנות רגב" קובעים גם קנס על יוצרים, אמנים ושחקנים המחרימים אזרחים ישראלים יהודים ביהודה ושומרון, ומצד שני מעניקים תוספות תמיכה למי שמופיע שם. עד כה לא נקנס אף אמן שסירב להופיע בהתיישבות אולם נראה כי האומנים בהחלט 'מיישרים קו' עם הנחיות השרה. ההכנסה העיקרית של האומנים בישראל מגיעה בעיקר מהופעות במועצות האזוריות והעיריות. כאשר יש הגדלת תקציב משמעותית למועצות באיו"ש האומנים אינם יכולים להרשות לעצמם להתנגד להופעות רבות. בנוסף בהתאם לתקנות, אומן שיביע התנגדות להופיע ביו"ש תמנע ממנו אפשרות לזכות הפרסים אותם מחלק המשרד כמו 'פרס נבון' או 'פרס אופיר'

ההתנגדויות למהלך לא איחרו לבוא. ארגוני שמאל עתרו לבג"ץ נגד 'תיקוני רגב'. הארגונים תובעים לדעת למה הכניסה השרה את איו"ש לתעדוף הלאומי של משרד התרבות. בנוסף טוענים הארגונים כי הטלת קנס על אומנים יצמצם מאוד את מרחב לחופש הביטוי של האמן. כרגע העתירה עודנה עומדת בבית המשפט וכל עוד אין תשובה משפטית ממשיך המשרד במדיניות 'תקנות רגב'  ומתעדף את מרחבי יהודי ושומרון. 

על אף ההיענות של האומנים להופעות, רבים מהן מסרבים לפרסם את ההופעות לקהל הרחב באתרים הרשמיים שלהם. יתר על כן האומנים מנסים להסוות את הופעותיהם ביו"ש ולהוריד אותן מתחת לרדאר התקשורתי, עקב פחד מארגוני שמאל שיכתימו את שמם. 

יוחאי דמרי ראש המועצה האזורית הר חברון מברך על המהפכה התרבותית: "בחמש השנים האחרונות הבאנו להר חברון את השורה ראשונה של אומני ישראל בהם: אברהם פריד, מירי מסיקה, שלומי שבת חנן בן ארי, ברי סחרוף, עידן עמדי, יובל דיין ועוד,הפריחה התרבותית באזור היא ביטוי לנורמליות שהאזור נכנס אליו, בעוד שבתקשורת נקשר האזור בנושאי סיקור ביטחוניים ופוליטיים, אלה הם רק אחוזים קטנים ואינם מעידים על מה שמתרחש כאן באמת, כמו בכל מקום רוב הזמן אנו בשגרת חיים.  אנו שמחים לספק זאת, פעלנו להביא שורה של פסטיבלים ומופעים רבים בכמות ובאיכות. חייב לציין שללא עזרת משרד התרבות ומשרד החינוך לא היינו יכולים להנגיש את כל השפע הזה, שם החליטו לתקן עוולה היסטורית ולהבין שבפרפריה חיים אזרחים שווי זכויות שלהם מגיעה גם תרבות וברמה"