בוטל מסמך היוהל"ם: "ניצחון גדול לנשים"

המסמך, שלטענת מתנגדיו עסק בטשטוש הבדלים מגדריים, הוסר מהאתר של יחידת יוהל"ם. דו"צ: "הוא אינו בשימוש בצה"ל". יו"ר 'שוברות שוויון': "אין ערך לכך, אם בצבא ימשיכו לפעול להשוואה עיוורת בין גברים לנשים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/07/18 09:38 א באב התשעח

בוטל מסמך היוהל"ם: "ניצחון גדול לנשים"
לוחמות ולוחמים. תמונת ארכיון, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

מסמך היוהל"ם, שהתייחס לעקרונות התפיסה המגדרית בצה"ל ועורר סערה גדולה מאז שפורסם בציונות הדתית, הוסר מאתר צה"ל. כך פורסם הבוקר (שישי) ב'מקור ראשון'.

במסמך, שפורסם לראשונה בשנת 2015 על ידי היועצת הקודמת תא"ל רחל טבת ויזל, הוסבר מהות שינוי שם היחידה הממונה על טיפול בנשים בצה"ל מיועצת הרמטכ"ל לענייני נשים (יוהל"ן) ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם).

לפני כשנה וחצי נחשף המסמך ועורר זעם בטענה שהוא מטשטש את ההבדלים שבין נשים לגברים. בהמשך הוא אף זכה לניתוח בכמה משיעוריו של ראש מכינת עלי, הרב יגאל לוינשטיין. בין היתר נכתבו כי "ההסתכלות על האנושות כמתחלקת לשתי קבוצות (גברים ונשים) אינה מדויקת, מקבעת את בני האדם בתבניות לא מתאימות, ומהווה בסיס לא נכון ולא יעיל לניהול המשאב האנושי ולמיצויו".

עוד נאמר בו כי "המאפיין המרכזי (אולי) של התפיסות המגדריות הסטריאוטיפיות הוא שהן מקבעות יחסים היררכיים בין בני שני המינים כאשר לרוב מקנים עליונות לגברים" בחודש מרץ האחרון, הודיע צה"ל כי הדברים לא משמשים את הצבא והיום כאמור נודע כי היוהל"ם הנוכחית, תא"ל שרון ניר נדרשה להסירו מהאתר הצבאי של יחידתה.

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוטהורה על הסרת המסמך? הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט

צילום: מרים אלסטר פלאש 90

מדובר צה"ל נמסר כי "מדובר במסמך שנכתב בשנת 2015 ומסדיר את שינוי הגדרת התפקיד של יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר. המסמך האמור, כפי שפורסם בעבר, אינו בשימוש בצה"ל, והורד מהאתר כחלק מעדכון התכנים".

מארגון 'תורת לחימה למען צה''ל', שחשף את המסמך בשנת 2017, נמסר: "בְּצֶ֥לֶם אֱ-לֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם " (בראשית א). אנו שמחים כי הפיקוד העליון של צה''ל ביטל את המסמך הקיצוני של היוהל"ם אותו חשפנו אשתקד".

לדבריהם, "גברים ונשים בצה"ל אינם 'הבניות' ו'מגדרים' אלא בני אדם שנבראו בצלם אלוקים. בעקבות השיח הציבורי שהתעורר והגיע לראשי מערכת הבטחון ושרים בקבינט נוצרה הבנה בריאה ונכונה בצה"ל כי דעת הציבור בישראל אינה נוחה, בלשון המעטה, מחדירת תפיסות מיעוט שוליות והזויות הפוגעות בביטחון ובמעמדו החשוב מאד של צה"ל כצבא העם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הבית היהודי אמר כי "צה"ל הוא צבא העם וחשוב לכולנו. אין מקום להחדרת אג'נדות רדיקליות שנמצאות במחלוקת ציבורית עזה דרך המערכת הצבאית. אני שמח שהמפקדים האמונים על כך בצה"ל הבינו את הנזק במסמך היהול"ם והורידו אותו מהפרק. צבא ההגנה לישראל ימשיך בעזרת השם ביתר שאת בתפקידו החשוב ויספק הגנה וביטחון לאזרחי ישראל".

יו"ר ארגון 'שוברות שוויון', נעמה זרביב, ציינה המהלך מהווה "ניצחון קטן לצה"ל ניצחון גדול לנשים. אנו מברכות על ההחלטה להסיר את מסמך היוהל"ם המביש מהרשת הצה"לית. מסמך היוהל"ם הוא המסמך שקבע כי אין מהות נשית ואין מהות גברית ובשם הטשטוש המגדרי הביא לתוצאות הרות אסון".

עוד היא אמרה כי הדברים צריכים להשתקף גם בשטח, "אנו מקוות כי ביטול המסמך הוא השלב הראשון בתהליך של חזרה להכרה בייחוד שלנו  כנשים וברצון לבנות ולפתח תפקידים צבאיים  המתאימים לנו כנשים. אין ערך בהורדת המסמך בעוד גורמים בצבא ומחוצה לו ימשיכו לפעול להשוואה עיוורת בין גברים לנשים בצה"ל. אנו קוראות לרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, השב את התפקיד המקורי של יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. ראויות הן חיילות צה"ל למענה נשי המתאים להן".


להורדת הקובץ