בדרך לבחירות? שר הביטחון התפטר מתפקידו: "גילינו רפיסות"

אביגדור ליברמן הודיע על עזיבת הממשלה, כתוצאה מאכזבתו מנתניהו בנושא הטיפול בחמאס, "הדרג המדיני כשל". נפתלי בנט צפוי לדרוש את התפקיד במקומו. גורם בכיר בליכוד: "אין הכרח ללכת לבחירות. תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/11/18 12:53 ו בכסלו התשעט

בדרך לבחירות? שר הביטחון התפטר מתפקידו: "גילינו רפיסות"
השר ליברמן, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע היום (רביעי) על התפטרותו מתפקידו, שנתיים וחצי לאחר שהחליף את השר הקודם יעלון. לטענתו, הוא התפטר לאחר שהתאכזב מהתנהלות נתניהו מול חמאס בדרום. צעד זה עתיד לסלול את הקדמת הבחירות כבר לחודש מארס הקרוב.

"התנגדתי להכנסת הדלק הקטארי", הסביר ליברמן את הסיבות לפרישתו מהממשלה, "רק אחרי שראש הממשלה הוציא הוראה כתובה נאלצתי להסכים. אותו הדבר אירע בנושא פינוי חאן אל אחמר, אבל גם כאן נתניהו הוציא הודעה כתובה. כך קרה גם בדברים נוספים".

לדבריו, "אני לא חיפשתי הזדמנות לפרוש. נשארתי נאמן לממשלה ולקבינט. היו שני דברים שגרמו לי לקבל את ההחלטה לפרוש. הכנסת 15 מיליון דולר לרצועה. מי שעוקב אחרי הרשתות החברתיות, צריך להבין לאן הלך הכסף הזה. הם הלכו למשפחות של המחבלים שניסו לפגוע בחיילי צה"ל.

"נקודת המפנה השניה הייתה הפסקת האש. המענה הנתנו ל-500 הרקטות היה לא מספיק ואני לא מסכים לזה. אני מכיר את כל התירוצים ואת כל הנסיבות ואת כל נושא המודיעין. צפון, דרום, מזרח, מערב. הכל תירוצים. היינו חייבים לסיים את הסיפור בדרום. הרפיסות שגילינו מקרינה על יתר החזיתות. לא יכולתי להמשיך להסתכל בעניינים של תושבי הדרון, של משפחות גולדין ושאול ושל משפחות החטופים".

ליברמן ונתניהו בכנסת

ליברמן ונתניהו בכנסתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוא אמר כי "צריך לקבוע מועד לבחירות כמה שיותר מהר. אנחנו צריכים לקבוע מה המדיניות שלנו ולאיזה כיוון אנחנו הולכים". בתגובה לשאלתו של עקיבא נוביק מערוץ עשר, האם לאור כישלונו הוא לא יבקש את תיק הביטחון בשני, תקף אותו ליברמן ואמר: "אתה עיתונאי מטעם".

יו"ר ישראל ביתנו הבהיר כי סיעתו תפרוש באופן מיידי מהממשלה וחזר על קריאתו למצוא מועד מוסכם לבחירות. לדבריו, אין בינו לבין שר האוצר כחלון שום סיכום על מהלך להקדמת הבחירות. על השאלה מדוע לא התפטר אחרי סבבי הלחימה הקודמים מול חמאס אמר כי הוא "לא חיפש הזדמנויות להתפטר. הפעם היו נקודות מפנה שלא אפשרו לי להמשיך להיות חבר בממשלה ובקבינט".

בהמשך הוא נשאל מדוע הוא תוקף את הפסקת האש, בהנחה שמערכת הביטחון תמכה בהפסקת האש הוא הדגיש כי "מי שקובע את המדיניות זה הדרג המדיני. אין לי שום טענות למערכת הביטחונית. מי שכשל הוא הדרג המדיני".

על שאיפותיו הפוליטיות לאחר הבחירות הבאות, לאור העובדה ששימש כבר במספר תפקידי שר בכירים, הוא אמר כי "זה עדיין מוקדם. תלוי כמה מנדטים נקבל. זה לא נכון לדבר על זה עכשיו". על חוק הגיוס אמר, "יש חוק מצוין ואין שום סיבה לשנות ולא נסכים לשנות. אמרתי את זה לאורך כל הדרך. אני מסופק אם יצליחו להעביר את זה בלעדינו".

מנסה לרתום את נתניהו למאבק בטרור החקלאי. נתניהו ובנט

מנסה לרתום את נתניהו למאבק בטרור החקלאי. נתניהו ובנטצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

ליברמן התבטא לאחרונה רבות בנוגע למורת רוחו מניהול המשבר מול חמאס ברצועת עזה וטען מספר פעמים כי הוא למאמין בהליך ההסדרה, אותו מוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו. אמש, זמן קצר לאחר תחילת הפסקת האש, פורסם כאילו שר הביטחון תמך לצד שאר חברי הקבינט בהפסקת התקיפות בעזה, אך לשכתו הוציאה במהרה הודעת הכחשה וטענה כי תדרכו נגדו וכי מדובר ב"פייק ניוז".

מי שבכל זאת ינסה, במידה והממשלה לא תתפרק, להחליף את ליברמן בתפקידו הוא שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אשר כבר זמן רב לוטש עיניים לתפקיד, ולאחרונה הצהיר מספר רב של פעמים כי זה המשרד בו הוא מעוניין לאחר הבחירות הקרובות.

דברים ברוח זו אמרה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, כי "עכשיו זה הזמן להפקיד את תיק הביטחון בידי נפתלי בנט והבית היהודי. בלי תיק הביטחון הבית היהודי לא תמשיך כשותפה בממשלה".

גורם בכיר בליכוד צינן את הככונה הזו ואמר כי "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים את ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו".