בג"צ: זוג גברים יירשמו כהוריו של בנם המאומץ

משרד הפנים סירב לרשום זוג הומואים כהוריו של הילד שאימצו בתעודת הלידה שלו. בית המשפט העליון קבע כי "אין זה מתקבל על הדעת כי שני בני הזוג יוכרו כהורים, אך התעודה לא תיתן לכך ביטוי"

חדשות כיפה יהונתן קליין 12/12/18 21:40 ד בטבת התשעט

בג"צ: זוג גברים יירשמו כהוריו של בנם המאומץ
זוג גברים יירשמו כהוריו של הילד. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

משפחה חדשה? בית המשפט העליון הורה למשרד הפנים להנפיק תעודת לידה חדשה לילד שאומץ על ידי בני זוג הומואים, בה יירשם כי בני הזוג הם הוריו של הילד. על אף שעל פי החוק בני הזוג הוכרו כהוריו המאמצים של הילד, סירבו במשרד הפנים לרשום זאת בתעודת הלידה. בני הזוג טענו בעתירה לבג"צ כי הסירוב מנוגד לחוק, הקובע כי ילד שאומץ יירשם כילדם של הוריו המאמצים במרשם האוכלוסין.

בפסק הדין, שניתן על ידי השופטים ניל הנדל, ג'ורג' קרא ומני מזוז, נכתב: "הדין מכיר זה כעשור באימוץ על ידי שני בני זוג בני אותו המין. משכך, על פני הדברים, אין מקום במעבר ממהות לרישום תעודת הלידה לפגוע בשוויון הורים מאמצים אלה. כך בוודאי כאשר מדובר באימוץ סגור, שבו פרטי ההורים הביולוגיים אינם רשומים בתעודת הלידה המתוקנת מתחת חיסיון הליכי האימוץ".

עוד נכתב בפסק הדין: "אי רישום שני בני הזוג המאמצים משמעותו תעודת לידה שאינה מכילה כלל את פרטי ההורים שהדין קבע את מעמדם. פתרון שלפיו יירשם הורה אחד כאשר אין דרך לקבוע מי מבין ההורים יירשמו, והתוצאה תהיה שהורה מאמץ לא יירשם, לוקה בחסר. לשון אחר, אין זה מתקבל על הדעת כי שני בני הזוג יוכרו כהורים, אך התעודה לא תיתן לכך ביטוי".

באופן חריג, שר הפנים אריה דרעי כתב מכתב לבג"צ בנושא, בו טען כי העתירה "אינה מקדמת שום תכלית מעשית הנוגעת לטובת הילד".

עוד לפני מתן פסק הדין, הגיש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את תגובתו לבג"צ בעתירה, בה הביע הסכמה עם העותרים וקבע כי "ההימנעות מרישום שני ההורים המאמצים בתעודת הלידה בנסיבות המקרה דנן לוקה בפגיעה בשוויון ואיננה משרתת תכלית ראויה, ולפיכך יש לאפשר את רישום שני האבות המאמצים בתעודת הלידה".

מנדלבליט הוסיף: "תעודת הלידה נועדה לשקף את פרטי ההורות הביולוגית נכון ליום הלידה ומכאן שהתרחשויות מאוחרות אינן מהוות, ככלל, עילה לתיקונה. עם זאת, על מנת להגן על החיסיון בהליכי אימוץ סגור ופונדקאות, ולהבטיח את ניתוק זיקתו של הילד להוריו הביולוגיים, אין די במתן מספר זהות חדש, ובהחלפת תיק המרשם המקורי בתיק. במצבים אלה, חל, אפוא, סעיף 20 לחוק המרשם, המצווה על עדכון תעודת הלידה, כך ששמות ההורים המאמצים יחליפו את שמות ההורים הביולוגיים - הגם שלא חל כל שינוי במצב ההורות הביולוגית בעת הלידה".

בארגון 'ליב"ה' הגיבו לפסיקת בגצ ואמרו: "לצערנו לא מפתיע שבג"צ נותן דחיפה לטירוף והשיגעון שארגוני הלהט"ב דוחפים לנו באגרסיביות. ילד צריך אבא ואמא, כל ניסיון לצורות חיים אחרות הוא פגיעה חמורה בילדים ובמשפחה, ונגד הרצון של הציבור הבריא." מסרו.

בנוסף, קראו בליב"ה למגר את האלימות שארגוני הלהט"ב נוקטים בה כנגד המתבטאים כנגדם: "חייבים למגר את האלימות והאיומים נגד כל מי שמעז להתבטא בעד הנורמליות ובעד המשפחה, חייבים לעצור את השיגעון ולהחזיר את השפיות לחיים ולמרחב הציבורי, חייבים לתקן את חוק האימוץ, את ילדי ישראל נפקיד רק אצל איש ואישה נשואים. לטובת הילדים, לטובת המשפחה, לטובת המדינה".