בג"צ דחה את העתירות נגד הרחבת 'עזרת ישראל' בכותל

העתירות נגד עבודות שיפוץ רחבת 'עזרת ישראל' בכותל הדרומי - נדחו על ידי בית המשפט, שקבע: "׳המקרה שלפנינו רחוק עד מאוד מלהצדיק התערבות בשיקול דעת רשויות התביעה". העותרים: "בית המשפט העליון הוכיח פעם נוספת שאין משפט צדק בירושלים". התנועה המסורתית: "קוראים לראש ממשלת ישראל – יישם את מתווה הפשרה בכותל"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/02/19 22:12 ה באדר א'

בג"צ דחה את העתירות נגד הרחבת 'עזרת ישראל' בכותל
עזרת ישראל בכותל המערבי, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בית משפט העליון דחה היום (א') ארבע עתירות שונות לבג"צ אשר נגעו לבניה בבניה באזור הדרומי של הכותל המערבי - קשת רובינסון.

העתירות אשר הוגשו בידי עמותת בצדק, לאה אהרוני יו"ר נשים למען הכותל וע"י פרופ' דן בהט מי שהיה בעברו ארכיאולוג מחוז ירושלים דרשו כי בימ"ש יורה על הפסקת עבודות הבניה באזור קשת רובינסון, יורה על פתיחת חקירה כנגד הגופים אשר בנו במקום, לטענתן שלא כחוק, וכן יבטל את החלטת ועדת השרים מכוח חוק העתיקות בנוגע לבניה במקום.

בעתירות אשר אוחדו ונידונו יחד, תוקפו העותרים את עבודות הבינוי ברחבה הדרומית. באחת מהעתירות עתרו ב"נשים למען הכותל" נגד החלטת ועדת השרים מכוח חוק העתיקות אשר אישרה את הרחבת הבמה ברחבה הדרומית. עתירה נוספת הגיש הארכיאולוג פרופ' דן בהט נגד אותו בינוי, אשר ביקש להגן על העתיקות הרבות במקום.
כמו כן, עתירה נוספת של עמותת "בצדק" עתרה נגד הבמה הקיימת, תוך טענה שהבמה נבנתה ללא היתרי בניה והיא איננה חוקית. כאמור, בית המשפט העליון, בראשות השופט עמית, אשר להחלטתו הצטרפו השופטים סולברג וברון דחה את כל העתירות.

נשות הכותל

נשות הכותל. ימצאו מקום תפילה?צילום: הדס פרוש פלאש 90

בתגובה להחלטה תקפו העותרים את בית המשפט: "בית המשפט העליון הוכיח פעם נוספת שאין משפט צדק בירושלים." אמרו בעמותת בצדק, "לאחר שעיריית ירושלים והפרקליטות הודו והכירו בכך שכותל המערבי קיימת בניה בלתי חוקית גסה ומשמעותית, קבע בית המשפט כי דווקא במקרה זה הוא לא מעוניין להתערב". לדבריהם: "בית המשפט לא קבע כי הבניה והפעילות במקום מותרות, ועל כן עמותת בצדק תמשיך להיאבק לשמירה על המקום. הבחירה של בית המשפט העליון שלא להתערב דווקא במקרה זה, פוגעת בשלטון החוק ובשיוויון בפני החוק ושולחת מסר בעייתי לציבור הרחב." מסרו.

לאה אהרוני, יו"ר 'נשים למען הכותל' הוסיפה "לצערינו, בית המשפט העליון בחר לעצום עיניו מול המחטף שמבקש רוה"מ לבצע ברחבה הדרומית של הכותל בניגוד לעמדת הממשלה. אך לשמחתינו, רשויות התכנון כבר הודיעו כי הן לא תיתנה יד לבניה בלתי חוקית ברחבת הכותל כך שממילא התכנית להכשיר את הרחבה הדרומית כבית כנסת שאינו על פי ההלכה תיכשל.

התנועה המסורתית: "גורמים פוליטיים, לאו דווקא חרדים, מסכלים כל פתרון פשרה"

בתנועה המסורתית, אשר היתה חלק מהתנועות נגדן הוגשה העתירה, מסרה: בג"צ החליט על דחיית עתירת עמותת "בצדק" נגד הבניה ברחבה השוויונית "כותל המשפחות-עזרת ישראל" שבחלקו הדרומי של הכותל. בית המשפט דחה כמובן גם את קריאתה של העמותה העלומה לפתוח בחקירה פלילית שתבחן את התנהלות כלל הגורמים המעורבים, ובכלל אלו גם התנועה המסורתית.

בפסק הדין כתב כבוד השופט עמית, כי ׳המקרה שלפנינו רחוק עד מאוד מלהצדיק התערבות בשיקול דעת רשויות התביעה, שלהערכתה מדובר בסטיה קלה שאינה מצדיקה נקיטת הליכים במקום כה רגיש, המשמש לתפילה מאז שנת 1999.

ד"ר יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית אמר: "כצפוי, שופטי בג״צ דחו את העתירות הקנטרניות שהוגשו כנגד התפילה בעזרת ישראל, ואף לא חסכו במילים כנגד כמה מהעותרים. אין אלא להצטער שפעם אחר פעם אנו נאלצים להיגרר לבתי משפט במקום לשים את קץ לפרשה המפלגת הזו ברוח של פשרה. יש מספר גורמים פוליטיים, ואלה לאו דווקא החרדים, שמסכלים כל פתרון. זהו ניצול ציני, גס, של מערכת המשפט והשחתת משאב ציבור. אנו מיצירים שבנסיבות העניין לא מצא בית המשפט מקום להשית הוצאות על העותרים. גם היום אנו קוראים לראש ממשלת ישראל – יישם את מתווה הפשרה בכותל לאלתר!"