בג"ץ קבע: למדינה אין סמכות להחזיק גופות מחבלים לצורך מו"מ

קיבל בג"ץ עתירות של בני משפחות מחבלים שגופותיהם בידי ישראל, וקבע כי המדינה תחויב להשיב את הגופות. נתניהו יכנס את הקבינט שיתמקד "במציאת פתרונות מעשיים וחוקיים להמשך הפעלת הלחץ על חמאס"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/17 21:25 כו בכסלו התשעח

בג"ץ קבע: למדינה אין סמכות להחזיק גופות מחבלים לצורך מו"מ
הפגנה להשבת גופות מחבלים, צילום: וויסאם השלמון פלאש 90

בפסק הדין שניתן על ידי השופטים יורם דנציגר וג'ורג' קרא, ומול דעת מיעוט של השופט ניל הנדל, קיבל בג"ץ עתירות של בני משפחות מחבלים שגופותיהם הוחזקו בידי המדינה וקבע כי החזקתן נעשית בלא סמכות. בפסיקתו הדרמטית קבע בג"ץ כי מאחר שאין חוק ספציפי שמאשר לה לעשות כן, המדינה לא יכולה להחזיק בידיה בגופות לצרכי משא ומתן.בג"ץ נתן למדינה שישה חודשים לנסח חוק חדש שכזה, שיעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים. במידה ולא יחוקק חוק כזה במסגרת הזמן שקבע בג"ץ, היא תיאלץ להשיב את הגופות למשפחות.

המדינה מחזיקה נכון לעת הזו בתשע גופות מחבלים - שבע מתוכן כבר נקברו ושתיים טרם. בין היתר מוחזקות גופותיהם של המחבלים שביצעו פיגועים בארמון הנציב ובקריית ארבע, שם נרצחה הנערה הלל יפה אריאל ז"ל בביתה לפני כשנה וחצי.

לקריאת פסק הדין המלא של בג"ץ

ראש הממשלה הורה לכנס דיון מיוחד של הקבינט כבר ביום א': "מדובר בהחלטה בעייתית מאוד של בג"ץ. אסור לתת לחמאס מתנות חינם", אמר נתניהו והוסיף כי הדיון יתמקד ב"מציאת פתרונות מעשיים וחוקיים להמשך הפעלת הלחץ על חמאס".

במקביל לדבריו של ראש הממשלה, הודיעה שרת המשפטים איילת שקד כי בשבוע הבא תפיץ תיקון לחוק המאבק בטרור שיאפשר החזקת גופות מחבלים לצורכי משא ומתן: "ממשלת ישראל לא תחזיר גופות מחבלים כל עוד גופות חיילינו נמצאות בידי האויב", הבהירה שקד.
תחילה עמדת היועמ"ש הייתה שאין צורך בתיקון חקיקה ושתקנות ההגנה מאפשרות את החזקת הגופות, אולם בעקבות הפסיקה החוק יתוקן.

בנוסף הוציאו השרים בנט ושקד הודעה משותפת הגורסת כיגופות מחבלים לא יוחזרו לפני שחרור הדר גולדין ושאול אורון: "בג״צ שגה בקביעתו שאוסרת על מדינת ישראל להחזיק בגופות מחבלים. אנו במלחמה נגד ארגוני טרור רצחניים, ולא ניתן להילחם בהם עם ידיים קשורות. על כן באופן מיידי נוביל חקיקת חוק שיאפשר החזקת גופות, ונדאג שגופות המחבלים לא תועברנה למשפחותיהם, ללא שחרור בנינו הדר גולדין, אורון שאול והאזרחים שבידי חמאס".

בנט ושקד

בנט ושקד צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנוסף לנתניהו ושקד, גם שר הביטחון אביגדור ליברמן הנחה את משרדו "לפעול ללא דיחוי לחקיקתו של חוק שיאפשר החזקה בגופות מחבלים לצורכי משא ומתן להשבתם של שבויים ונעדרים".

שר התיירות יריב לוין תקף גם כן בחריפות את שופטי בג"ץ: "הטרור קיבל היום שוב פרס מידי שופטי בג"ץ, שפגעו בפסיקתם פגיעה אנושה ביכולת להשיב הביתה את הבנים המוחזקים בידי חמאס. פסיקת בג"ץ מבטאת פעם נוספת סולם ערכים מעוות שבו לרוצחים שפלים ולבני משפחותיהם מוענקות זכויות יתר על חשבון חיילי צה"ל והמשפחות השכולות. אני קורא לחבריי בכנסת מכל קצות הקשת הפוליטית להתעורר ולתמוך ביוזמות החקיקה לשינוי פניה של מערכת המשפט ולשינוי הרכבו של בית המשפט העליון".

שר המדע אופיר אקוניס הוסיף כי מדובר בהחלטה שערורייתית וחמורה: "אומנם הציבור בישראל כמעט התרגל להחלטות מוזרות של בית המשפט העליון, אך אין ספק שהערב שברו שופטי בג"ץ שיא חדש. בדיוק כך מאבד העליון את אמון הציבור".

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, הבהיר כי יתמוך בחקיקה שתביא הממשלה בנושא: "בג"ץ הורה לממשלה לעשות את מה שהייתה צריכה לעשות כבר מזמן - לחוקק חוק שיתיר להחזיק את גופות המחבלים בידינו. זה אקט משמעותי במלחמה בטרור ובמשא ומתן להשבת גופות הבנים. אתמוך בחקיקה. מדינת ישראל מחויבת להחזרת הבנים למשפחותיהם".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד

יו"ר יש עתיד יאיר לפידצילום: יונתן סינדל פלאש 90

השרה מירי רגב התייחסה הערב להחלטת בג"צ  ואמרה: "ההגנה של בג"צ היום על גופותיהם של מחבלים ורוצחים, היא בלתי סבירה בעליל ופוגעת קשות בהתמודדות של כוחות הביטחון מול אלה הפועלים להשמדתנו ללא הפסקה". עוד הוסיפה השרה רגב: "חמור שבג"צ נוטל לעצמו שוב את הסמכות להתערב בהחלטת ממשלה לגיטימית ושקולה".

יו"ר השדולה להשבת החיילים ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אומרת בתגובה: "בג"צ טועה בהחלטתו ונותן רוח גבית לארגוני שמאל העושים  שימוש ציני במערכת המשפט כדי להילחם במדינת ישראל. במקום שבג"צ יגבה את הצורך הביטחוני בהחזקת קלפי מיקוח הוא דוחה כל אפשרות לשחרור אזרחים וחיילים המוחזקים בידי החמאס. אין מנוס מלקדם חקיקת בזק שתאפשר לישראל להחזיק בגופות מחבלים."