בג"ץ דחה עתירה של משפחת המחבל אך שני שופטים קראו לבחון זאת שוב

בג"ץ דחה את עתירת בני משפחתו של המחבל שדקר למוות את ארי פולד ז"ל במהלך פיגוע דקירה בצומת גוש עציון, על ההחלטה להרוס את הקומה השלישית בביתם בו התגוררו המחבל והוריו. השופטים ענת ברון וג'ורג' קרא, שסבר בדעת מיעוט כי אין לאשר את ההריסה, קראו לבחון את שאלת סמכות ההריסה בהרכב מורחב של שופטי

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/19 18:02 ד בשבט התשעט

בג"ץ דחה עתירה של משפחת המחבל אך שני שופטים קראו לבחון זאת שוב
ארי פולד הי"ד, צילום: באדיבות המשפחה

בספטמבר 2018 נדקר למוות ארי פולד הי"ד, תושב אפרת על ידי מחבל בן 16 בצומת גוש עציון. בחקירתו במשטרה הודה המחבל כי מזה זמן רב התגבשה אצלו כוונה מתמשכת להרוג יהודים בכלל ומתנחלים בפרט וכך להפוך ל"שהיד". שבוע לפני הפיגוע הוא הצטייד בסכין ארוכה, וביום האירוע עבר במספר מקומות במטרה לאתר זירה מתאימה לפיגוע. במרכז קניות בצומת גוש עציון הבחין המחבל בעובר אורח המשוחח בטלפון נייד, ארי פולד ז"ל, ודקר אותו דקירה קטלנית באזור הצוואר. המחבל ניסה להימלט אך נורה על ידי פולד, נוטרל ונעצר. כמה דקות אחר-כך נפל פולד.

הורו על החזרת הגופות. שופטי בג"ץ

שופטי בג"ץצילום: פלאש 90. הדס פרוש

המחבל התגורר בקומה העליונה במבנה בן שלוש קומות בכפר יטא בנפת חברון. בקומה העליונה התגוררו המחבל, הוריו ואֵחיו, בקומה האמצעית גרו אחיו של המחבל ואשתו ובקומה התחתונה מצויים דיר עזים ומחסן. בעקבות הפיגוע, הוציא המפקד הצבאי לאיזור הגדה המערבית צו הריסה נגד הקומה העליונה במבנה, מכוח תקנה 119 לתקנות ההגנה (שעת חירום). לאחר שהשגתם של בני משפחתו של המחבל על ההחלטה נדחתה, הגישו עתירה לבג"ץ.

השופטים עמית וברון, כנגד דעתו החולקת של השופט ג'ורג' קרא, קבעו כי יש לדחות את העתירה ולאשר את הריסת הבית. כמו בעבר, גם במקרה זה סבר השופט עמית כי אין מקום לדיון מפורט בטענותיהם העקרוניות של העותרים נגד סמכותו של המפקד הצבאי להורות על הריסת בתי מחבלים שהוציאו לפועל פיגועים חמורים, וכי על אף טענותיהם של העותרים, המקרה הנוכחי אינו שונה ממקרים קודמים באופן שמצדיק דיון עקרוני בשאלות שכבר הוכרעו בעבר.

מארגון 'בצלמו' המלווה את במאבק להרס בתי המחבלים נמסר כי "מקומם שבג"ץ שוב תומך בטרור ומונע מאבק בו. החלטת השופטים ברון וקרא לבצע דיון מעמיק בנושא הרס הבתים מהווה פרס לטרור ותגרום לגל של גם שיישפך בישראל. אנחנו דורשים ממערכת הביטחון לעשות הכל להרוס בתי מחבלים במלואם כולל ללא צו בגץ בנימוק ביטחוני."