זהירות! אורות גבוהים לפניך!

לנדב רט לא אכפת שאנשים נוסעים לאומן לחג, אכפת לו מהסיפורים שהם מספרים

חדשות כיפה נדב רט 14/09/09 00:00 כה באלול התשסט

אפקט הפלצבו באמצעותו בוחנים, בין השאר, את טיבן של תרופות או הליכים רפואיים שונים הינו מוכר ומפורסם. לפני השקתה של תרופה חדשה מבצעים ניסוי בו בוחנים שתי קבוצות אנשים: האחת, מקבלת את הטיפול החדש אותו רוצים לבדוק, ואילו לקבוצה השנייה נאמר שהיא תקבל את אותו טיפול בדיוק, אך היא מקבלת כדור ללא שום ערך רפואי.

במשך השנים הוכח באמצעות ניסויי פלצבו שונים שאפילו הליכים כירורגיים משמעותיים שנחשבו למוצלחים במיוחד (כגון פרוצדורה נגד תעוקת לב שכללה קשירה של עורק פנימי בצד שמאל של בית החזה והייתה מקובלת בשנות החמישים) משיגים בפועל תוצאות דומות להפליא להליכי פלצבו שבוצעו במקביל אצל חולים דומים, ובכך הם איבדו מיוקרתם ולמעשה נעלמו מן העולם.

אפקט הפלצבו עובד היטב גם בעולם השיווק: תמכור בזול - ותקבל תלונות בלי סוף על איכות המוצר שלך. תמכור ביוקר את אותו המוצר בדיוק - ותקבל שפע מעריצים שיחזקו את ערך המותג שלך מרגע לרגע.

הכול נמצא בראש שלנו.

יסלחו לי כל חבריי העושים ברגעים אלו את דרכם לאומן הרחוקה, אבל אני חושב שעבדו עליכם... אבל שלא תבינו לא נכון - לא רבי נחמן עבד עליכם אלא החברים שלכם, הסביבה שלכם, האווירה התרבותית בה כולנו חיים.

רבי נחמן הוא גדול שבענקים. משנה לשנה רק מתחדד אצלי יותר ויותר כמה שהדיבורים של רבי נחמן, התורות שלו, הירושה שהוא השאיר לנו כל כך רלוונטית, חיה ובועטת. אין ספק שכדאי לבוא לרבי נחמן, להכיר אותו, לטעום מתורתו. אין לי גם ספק שרבי נחמן יכול למשוך אותנו בפאות מהגיהינום. מי שקרא את מקימי או שמע את שולי רנד, אביתר בנאי ואמנים רבים נוספים לא יכול שלא לראות כיצד רבי נחמן אכן עושה זאת בפועל.

לא אכפת לי כל כך שאנשים נוסעים. אנשים נוסעים מסביבי לחו"ל כל השנה, ואף אחד לא עושה מזה כזה עניין, אז גם מהנסיעה הזו אני לא מתרגש. את הטיעונים בדבר חשיבות היום הקדוש בשנה, נגד השארת האישה לבדה, ובדבר קדושת הארץ אשאיר לעלוני בתי הכנסת.


מה שלי מפריע זה שאתם הנוסעים מספרים לנו אחר כך ניסים ונפלאות, ומגמדים על הדרך את כל מה שהוא לא אומן, כאילו שכחתם שחוויות טובות יכולות להיות במקומות נוספים.


והרי מי יהיה אמיץ דיו לומר שהוא הוציא 600$ ונרדם באמצע תפילה? מי יהין לחזור לביתו אחרי שבילה בחג ללא האישה והילדים ויספר להם שהיה קשה לו להתרכז כי היה צפוף, מחניק וארוך?! מי יספר שאחרי כל המאמצים שהוא התאמץ, וההוצאות, והעמל ומסירות הנפש - הוא חזר בלי אורות גבוהים... הרי הוא יצא פראייר! אני מרגיש שכל הנוסעים סובלים מאפקט פלצבו מתמשך וכל משוב שאנו מקבלים מהם הינו לא רלוונטי, ומוטה בכלליות לטובת הנסיעה. סוג של שכנוע עצמי.

אני מתפלל כבר הרבה שנים בימים הנוראים בישיבת ההסדר ברמת-גן. אני מכיר מאות אנשים שטוענים שמי שהיה פה פעם אחת לא יכול שלא לחזור, ושאכן ממשיכים לבוא בכל שנה. אני מכיר רבים וטובים שאומרים שזו חוויה מיוחדת של פעם בחיים, וחוזרים ונדחקים כאן שנה ועוד שנה כדי לשמוע את תפילות הימים הנוראים. אני מכיר עוד רבים וטובים שאומרים דברים דומים על הישיבה לצעירים ועל תפילות בכותל, על תפילות אצל רשב"י ועל תפילות אצל הרבי מנדבורנה... כל אחד והמקום שלו.


אז תנו לנו לעשות את הבחירה שלנו. רוצים לנסוע לאומן - סעו. אפילו תיהנו. אבל אל תספרו לנו סיפורים...

שנה טובה!