באישור בג"ץ: ייהרסו מבנים במאחז פלסטיני ליד סוסיא

ה"אור הירוק" להריסה מידית של שלושה מבנים ניתן לאחר שהוכח כי הוקמו למרות צו ביניים שאסר על המשך הבנייה במקום. "החלטה מתבקשת" אמרו ברגבים 

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/02/18 15:57 טז בשבט התשעח

באישור בג"ץ: ייהרסו מבנים במאחז פלסטיני ליד סוסיא
המאחז הפלסטיני ליד סוסיא, צילום: תנועת רגבים

בג"ץ החליט היום (ה') כי המדינה תוכל להרוס באופן מידי שלושה מבנים במאחז נוואג'עה הסמוך לסוסיא, והורה למדינה לעדכן בתוך שלושה חודשים על עמדתה לגבי עתיד המאחז כולו. ה"אור הירוק" להריסה מידית של שלושת המבנים במאחז ניתן לאחר שהוכח בפני בית המשפט כי הם הוקמו למרות צו ביניים שאסר על המשך הבנייה במקום. 

ההליך המשפטי בנוגע למקום מתנהל כבר משנת 2011, אז עתרה לראשונה תנועת רגבים בדרישה להרוס את המאחז הבלתי חוקי שנבנה בין היישוב הישראלי סוסיא לגן הלאומי של סוסיא הקדומה. 

הפלסטינים המתגוררים במקום שהגישו עתירה נגדית בשנת 2014, המשיכו בבנייה הבלתי חוקית, תוך שניצלו לרעה את ההליך המשפטי, ואף דרשו להקצות עבורם שטח של 1,500 דונם, להסדיר את המאחז במקומו הנוכחי ולהכיר בו כשכונה של העיירה יאטה. 

מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי דחתה את התכנית, מאחר והעיירה יאטה מרוחקת כמה קילומטרים מהמאחז. המדינה הציעה להסדיר את המאחז על אדמות מדינה המוגדרות "צמודות דופן" שנמצאות בסמיכות לעיירה יאטה. 

במקביל להחלטה על הריסת שלושת המבנים הוציא בג"ץ צו ביניים חלקי שימנע, לעת עתה, את הריסתם של חמישה מבנים נוספים וזאת עד להחלטה בסוגיית פינוי המאחז כולו. במקביל יימשך בירור של רשויות האכיפה ביחס ל-14 מבנים נוספים שהוקמו בניגוד לצווים השיפוטיים. 

יצוין כי המדינה הדגישה בהודעתה הקודמת כי אין היא מתחייבת להסדיר את המקבץ הבלתי חוקי במקומו הנוכחי, ובנוסף איננה מתחייבת לערוך את התכנית עבור המקבץ, אלא תאפשר להם להגיש תכנית על חשבונם למוסדות התכנון. עוד ציינה המדינה כי אישורה של תכנית זו, במידה ותוגש, תלוי באישור הדרג המדיני. 

"ההחלטה של בג"ץ לאפשר הריסה לאלתר של חלק מהמבנים הייתה מתבקשת, מאחר ולכל אורך ההליך המשפטי שימשו תושבי מאחז נוואג'עה כדוגמה חסרת תקדים לזלזול בבית המשפט העליון, כשהמשיכו בבנייה בלתי חוקית תוך הפרה חוזרת ונשנית של הוראות בג"ץ", אמר ישי חמו, מנהל הפעילות של תנועת רגבים ביהודה ושומרון.

"עם זאת אין די בכך. אנו מצפים כי המדינה תוסיף ותודיע כי בכוונתה לפנות את המאחז כולו בהתאם לדברים שאמר בעבר שר הביטחון אביגדור ליברמן, ולא תיכנע ללחץ חיצוני פסול", הוסיף.