ארצות הברית גירשה את הנצאי האחרון משטחה

אחרי משא ומתן קשה יאקיב פאלי, שומר במחנה הריכוז טרווניקי גורש משטחי ארה"ב לגרמניה.

חדשות כיפה מירב כהן 21/08/18 20:02 י באלול התשעח

ארצות הברית גירשה את הנצאי האחרון משטחה
צילום: Roni Schutzer/Flash90

יאקיב פאלי בן ה-95, הנצאי האחרון בארצות הברית שנגדו היה תלוי ועומד צו גירוש בגין היותו שומר במחנה הריכוז והעבודה טרווניקי, נעצר היום (ג') וגורש לגרמניה כדי לעמוד לדין על מעשיו בשואה. 

הגירוש בא אחרי שבועות של משא ומתן דיפלומטי. השיחות בעניין היו קשות משום שפאלי אינו אזרח גרמניה, ולמעשה אחרי שאזרחותו האמריקנית נשללה ממנו הוא נותר חסר מדינה.

פאלי שירת במחנה הריכוז ב-1943, אותה השנה שבה הוצאו להורג 6,000 אסירים במחנות ועוד עשרות אלפי אסירים אחרים ברחבי פולין הכבושה. פאלי הודה בפני משרד המשפטים האמריקני כי שירת בטרווניקי, אבל הכחיש שהיה מעורב בפשעי מלחמה.

פאלי שירת ביחידה שביצעה פשעים נגד אזרחים פולנים ואחרים, ושירת גם ביחידת SS שתפקידה היה לרכז אלפי אזרחים פולנים לעבודה בכפייה. אחרי המלחמה שמר פאלי על קשרי ידידות עם שומרים נאצים אחרים שהשיגו את ההיתר להיכנס לארה"ב הודות לעובדה ששיקרו על עברם. 

החוקרים האמריקנים התוודעו לעברו של פאלי לפני כשלושה עשורים כאשר גילו את שמו ברשימת בעלי תפקידים נאצים, ושומר אחר במחנה הריכוז טרווניקי חשף כי פאלי חי במקום כלשהו בארה"ב. ב-1993 הגיעו לביתו החוקרים ועימתו אותו עם המידע שבידיהם. להגנתו אמר : "אם לא הייתי משקר לעולם לא הייתי מקבל אשרת כניסה. כולם שיקרו". בבואו לארה"ב שיקר פאלי כי במהלך המלחמה היה חקלאי ועבד במפעל. ב-2001 חתם פאלי על מסמך שבו הודה כי היה שומר בטרווניקי. הוא טען כי אילו היה מסרב למלא את התפקיד היה מעמיד את עצמו בסכנת מוות. 

לפי חלק מההערכות, כ-10,000 פושעים נאצים השתקעו בארה"ב אחרי המלחמה. פאלי אינו הפושע הנאצי האחרון שעדיין חי בארה"ב.