אפליה בצה"ל: חיילים חולקו ל"דתיים יותר" ו"דתיים פחות"

חיילי הסדר התלוננו כי בשל הוראת המח"ט הם אולצו להישאר בעצרת של חטיבת גבעתי במהלך שירת נשים, בעוד חיילים חרדים הורשו לצאת. דובר צה"ל: "ניתן מענה בהתאם לכללי השירות המשותף"

חדשות כיפה דויד ליבנה 03/06/18 11:10 כ בסיון התשעח

אפליה בצה"ל: חיילים חולקו ל"דתיים יותר" ו"דתיים פחות"
חיילים דתיים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

חיילים מישיבות הסדר שמשרתים בחטיבת גבעתי טוענים כי הופלו לרעה בענייני דת לעומת חיילים חרדים. לאחרונה נכפה עליהם להשתתף באירוע של החטיבה מבלי שניתנה להם אפשרות לצאת במהלך שירת נשים, כשבמקביל אליהם החיילים החרדים הורשו לבחור לצאת או להישאר.

המקרה המדובר אירע בעצרת של החטיבה לציון 70 שנה להקמתה. בקבילה שהגיש אחד החיילים נכתב כי האירוע כלל קטעים של שירת נשים "שאני כבן ישיבה אינו יכול לשומעם מפני נאמנותי להלכה". לדברי החייל, בהעלותו את העניין בפני מפקדיו נאמר לו ש"ההוראה של המח"ט היא שרק החיילים החרדים יכולים לצאת בעת שירת הנשים ואנחנו לא". 

חיילים נוספים שזעמו על האפליה לכאורה בין המגזרים פנו בעניין לארגון "צו 1". בפוסט שפרסם הארגון בפייסבוק נכתב: "בטקס חטיבתי של חטיבת גבעתי בשבוע שעבר חולקו החיילים הדתיים לשני סוגים - אלה ש'דתיים פחות' ואלה ש'דתיים יותר'. לאלה שהוגדרו 'דתיים יותר' נאמר כי הם רשאים לצאת מהחלק בו ישירו זמרות והדבר נתון לבחירה שלהם. ולאלה שהוגדרו 'דתיים פחות' נאמר כי אין ברירה אבל הם חייבים להישאר, ואם זה מפריע הם יכולים לא להסתכל. 

"חטיבה אחת סגולה ושתי פקודות דת שונות. האם לדעתכם ההבדלה הזאת הולמת את ערכי צה"ל? את ערכי היהדות? אגב, ניחשתם נכון מדובר בלוחמים במסלול חרדי לעומת לוחמים במסלול בני"ש 'הסדר', בלי לבדוק מה אורח החיים האמיתי של כל אחד מהחיילים. והאבחנה הדתומטרית הזאת מעוגנת בפקודת השירות המשותף (סעיף 8)".

מנגד, גולש בשם זיו חיון, שטען כי הינו חייל באחת ממחלקות ההסדר וכי נכח באירוע, הגיב לפוסט של "צו 1" וכתב כי יש בו "כל כך הרבה חוסר דיוקים". הוא אף המליץ לשאר הגולשים שלא להאמין למה שנכתב. הארגון מצדו טען בתגובה כי קיבל כמה תלונות דומות בעניין שתומכות בגרסה שפורסמה בפוסט.

מצה"ל נמסר בתגובה כי "העצרת לציון 70 שנה לחטיבת גבעתי הינה אירוע המוקדש ללוחמי החטיבה ולגאוות היחידה והשתתפות כלל חיילי החטיבה בה חשובה. בהתאם לפקודות הצבא, חיילים חרדים המשרתים בכפוף לנהלי חרדים בצה"ל הורשו שלא להשתתף. בהתאם לכללי השרות המשותף ניתן מענה והדבר הוסבר מבעוד מועד. יצוין כי בסיום העצרת נערכה הופעה של להקה אזרחית בה לא חויבו כלל החיילים להשתתף".