"אני לא מאמין לפלסטינים": לפיד מציג את תפיסתו המדינית

יו"ר יש עתיד פירט את הדרך שלדעתו תוביל להסדר מדיני והדגיש כי לא יוותר בנושאי ירושלים וזכות השיבה. בנוס, הוא לעג לנתניהו ואמר כי "גם בנושא המדיני אין כלום ולא יהיה כלום"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/10/18 20:03 כט בתשרי התשעט

"אני לא מאמין לפלסטינים": לפיד מציג את תפיסתו המדינית
לפיד בכנס, צילום: חן גלילי

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הציג הערב (שני) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS בתל אביב, את עיקרי משנתו המדינית ופתרונותיו למצב הביטחוני בעזה וביהודה ושומרון.

לפיד גרס כי על ישראל להיפרד מהפלסטינים, "בטחונה של ישראל יישאר בידיה. אני לא מאמין להם (לפלשתינים), ולפיכך יכולת הפעולה הצבאית של ישראל בכל שטחי המדינה הפלשתינית העתידית תהיה מלאה".

עוד הוא אמר כי "מי שיהיה אחראי על ביטחונם של אזרחי ישראל יהיה צה"ל ורק צה"ל. לא כוחות זרים, בטח לא הפלשתינים. מי שיוודא שבצד השני של החומה לא תקום מדינת חמאס, זה צה"ל ורק צה"ל".

רעול בנים מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל

לפיד טוען שיש לו פתרון למצב בעזה. רמחבל מיידה אבנים לעבר כוחות צה"לצילום: דובר צה"ל

לדבריו, "במשא ומתן הזה – אם אני אנהל אותו - ישראל לא עומדת לוותר בשני נושאי הליבה הגדולים – ירושלים וזכות השיבה. היא גם לא הולכת לוותר על יכולת הפעולה הביטחונית בכל השטח שממערב לירדן. זה המינימום שכל מנהיג ישראלי אחראי צריך לדרוש. למול דרישות סף כאלה, עדיף שיהיו בידינו מקסימום נכסים, לא שנעביר אותם כבר עכשיו לפלשתינים תמורת שום דבר".

בהמשך הוא התייחס למציאות הביטחונית וטען כי היא הרבה יותר חמורה משנדמה, "הסיכון הביטחוני על ישראל אמיתי. הציבור לא מבין כמה שברירי ומדומה השקט בגדה. מה המחיר שצה"ל משלם על השקט הזה במוכנות מבצעית. הפיגוע של אתמול בברקן הוא דוגמא טרגית למה שקורה כשסומכים על הפלשתינים".

לפיד ביקש להפריד בין הנושא העזתי ליהודה ושומרון והביע התנגדות לדרישת אבו מאזן, בהסכם הפיוס הפנים פלסטיני, לשלוט ברצועה, "עזה היא ישות נפרדת. מדובר לא רק באזור אחר, אלא גם בפלשתינים אחרים, עם מטרות אחרות. צריך לחתוך את הקשר הגורדי בין עזה לגדה. הפתרון לבעיית עזה לא יכול לעבור דרך אבו מאזן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו

הותקף על ידי לפיד. ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

 
 על נושא ירושלים אמר כי הוא "מתנגד לכל פעולה שמשמעותה חלוקת ירושלים. זה קודם כל אידאולוגי – בעיני עם לא יכול לוותר על האתוס המכונן שלו. הדיון על חלוקת ירושלים משדר מסר של חולשה וחוסר מחויבות לזהות שלנו. זו ירושלים של דוד המלך. זה מרכז הקיום היהודי. זו הסיבה שאנחנו חיים כאן ולא במנהטן".
 
יו"ר יש עתיד גם תקף את ראש הממשלה נתניהו בטענה של היעדר יוזמה מדינית, "לממשלה הנוכחית יש לא מעט חטאים. אחד הגדולים שבהם היא העובדה שהיות ואין להם שום רעיון איך להתמודד עם הנושא הפלשתיני –הם פשוט הורידו אותו מהשולחן. הם לקחו את הבעיה הכי גדולה, הכי מדממת והכי נפיצה של מדינת ישראל, והודיעו שאין לה פתרון ולפיכך אין שום סיבה להתעסק בזה.

"הדיון הזה נחסך מהממשלה בעיקר בזכות הצלחת התיאום הביטחוני של צה"ל והרשות הפלשתינית. בזכות התיאום הזה רוב מכריע של הישראלים לא רואים פלשתינים ולא פוגשים פלשתינים. הבעיה הפלשתינית הפכה מבחינתם לבעיה תאורטית. נתניהו אומר להם שאין מה לחשוב על הנושא. גם בנושא המדיני אין כלום ולא יהיה כלום".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן