"אם 'עטרת כהנים' היו אומרים מילה, לא היינו מגיבים"

הטענות נגד העמותה שכביכול ניסתה לרכוש בתים מפלסטינים, בין היתר באמצעות מימון שירותי מין, עוררה תגובות סוערות ברשתות החברתיות. ב'בית הלל' גינו את הדברים וזכו למתקפה חריפה מצד רבנים אחרים ואפילו חבר כנסת. חבר הארגון: "לא תקפנו אישית. שתיקתם אומרת הרבה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/01/18 15:21 כז בטבת התשעח

"אם 'עטרת כהנים' היו אומרים מילה, לא היינו מגיבים"
נמצא בעין הסערה. מתי דן, צילום: צילום מסך מסרטון של מרכז ליב"ה

כתבה על התנהלות של עמותה יהודית, שלכאורה עסקה ברכישת בתים וקרקעות מפלסטינים תוך שימוש באמצעים מפוקפקים, לא הכתה גלים בימים הראשונים מאז שפורסמה. עם זאת, בסופו של דבר  היא הצליחה לעורר ויכוחים סוערים ברשתות החברתיות שבהם לקחו חלק גולשים, רבנים והיום (ראשון) אפילו חבר כנסת.

לפני כשבוע וחצי פורסמה כתבה ב'הארץ' של העיתונאי ניר חסון שעסקה בדרכים שבהם רכשה לכאורה עמותת 'עטרת כהנים' בתים מפלסטינים.

בין הדברים שנכתבו על העמותה, שעד לא מזמן עמד בראשה מתי דן, עלה נושא הצעתם של חבריה למוכר ערבי פוטנציאלי לממן לו שירותי מין עם נשים כדי לעודדו למכור לעמותה נכס שברשותו. לכתבה אף צורפה הקלטה שתיעדה כביכול את דן ואדם נוסף בשיחה עם הבחור ערבי שבו הם נשמעו דנים בעניין.

מתי דן או מי מחברי העמותה לא הגיבו לכתבה מאז שפורסמה, אך מקורבים אליהם אמרו ל'כיפה' כי הם מעולם לא מימנו לאף גורם שירותי מין בתמורה לנכסים שהיו ברשותו.

ממצאי הכתבה לא עוררו יותר מדי הדים בציונות הדתית והוכחה לכך ניתן למצוא למשל בעובדה שתנועת נאמני תורה ועבודה פרסמה עליה תגובה רק שישה ימים לאחר פרסומה.

"מי שעושה שימוש בזנות למען גאולת בתי ארץ ישראל", נכתב בדף הפייסבוק של הארגון, "גם עיוות את המוסר הטבעי ביחס לאותן נשים, גם ביזה את התורה וגם חילל את מצוות גאולת הארץ. למען פדויי ציון יהיה נכון שאנשי עטרת כהנים יתבעו את דיבתם ויוכיחו בבית משפט שהדברים לא היו ולא נבראו מעולם. אם לא ניתן לעשות כן, אבוי לנו".

https://www.facebook.com/B.Hillel/posts/1475990685833095

יש לציין כי בימים האחרונים אכן החל שיח ער בנושא ברשתות החברתיות, ששיאו הגיע היום על רקע פרסום ההודעה של ארגון רבני בית הלל.

"מעלת ארץ ישראל גדולה עד מאד", נכתב בדף הפייסבוק של הארגון, "ואנו נדרשים למסור את נפשינו וממונינו על גאולתה. ההלכה אף מתירה חלק מאיסורי חכמים לצורך זה. עם זאת, אין הדבר מצדיק שחיתות מוסרית ובמיוחד כל צורה של זנות, סחר בנשים, וניצול מיני. מעשים אלה, אם נעשו בשם התורה יש בהם חילול השם ורמיסת כבוד התורה".

בהמשך נכתב כי "עלינו לזכור את אזהרות הנביאים על שחיתות מוסרית בימי הבית הראשון, ואת אזהרות החורבן של חז"ל בשל שחיתות מינית בימי הבית השני. "אל תיטמאו בכל אלה. ולא תקיא הארץ אתכם" (ויקרא י"ח)".

לקראת סוף ההודעה צוין כי "בימים אלה נשמעים קולות לפיהם עמותה לקידום ההתיישבות פעלה תוך כדי ניצול מיני של נשים לא יהודיות במטרה לעודד מכירה של נכסים ליהודים בירושלים. אנו מביעים שאט נפש כלפי קיומם של מעשים אלה, ומקווים מכל ליבנו שיוכח על ידי כל הנוגעים בדבר שמעשי עוולה אלו אכן לא היו מעולם. אנו מצפים מכל הרבנים ובני התורה מכל קצוות הציבור הישראלי להיות שותפים לגינוי מעשים כאלה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי תקף את פרסום הדברים וצייץ בטוויטר כי "קבלת לשון הרע על עמותה ואנשים צדיקים שמוסרים את נפשם על מצוות יישוב הארץ היא עבירה דאורייתא חמורה. בטח על בסיס שמועה של ערבי מלפני עשרים שנה. תתביישו לכם טהרנים צבועים שמתייפייפים על חשבון אחרים".

סמוטריץ תוקף את בית הלל בטוויטר

סמוטריץ תוקף את בית הלל בטוויטרצילום: צילום מסך

ראש איגוד רבני קהילות, הרב עמיחי אליהו, תקף גם את הודעת 'בית הלל' וכתב בדף הפייסבוק כי זה "מביך הנסיון לצאת צדיק על חשבון מישהו אחר. כשדובר על סיפור לפני 20 שנה אם לא יותר כשהאחר בכלל מכחיש".

עוד הוא ציין כי "זה בערך כמו לכתוב: 'אני מקווה שכל רבני ישראל יצאו במכתב מחאה על השמועות שבהנהלת רבני בית הלל אחד הרבנים אנס נערים. יצויין שאני מקווה מאוד שהשמועות אינן נכונות ואשמח מאוד לדעת שהן טעות. בכל מקרה ראוי להוציא הודעה, בהודעה יסכימו רבני ישראל שאינוס נערים הוא חרפה שאין הדעת סובלת. וברור שארגון המתיימר לייצג רבנים לא יכול להעמיד בהנהלה אנס שכזה"

לסיום הוא הבהיר תוך עקיצה לרבני הארגון כי "ראוי לציין שככול הידוע לי - לא היה סיפור כזה מעולם בבית הלל.. ומתי דן מעולם לא השתמש בנשים".

מנכ"ל בית הלל לשעבר וחבר הארגון כיום, הרב שלמה הכט, התייחס לדברי הביקורת ואמר ל'כיפה' כי  "כפי שידוע הובאה הקלטה עם דברים ברורים. העמותה, או מתי דן אישית, לא הוציאו לא הכחשה, לא הבהרה, ולא שום תגובה. הכתבה פורסמה בי"ז טבת והתגובה שלנו יצאה הלילה, כלומר היה מספיק זמן לתגובה".

לדבריו, בתגובתם הם התמקדו בגופו של עניין, "לא תקפנו את העמותה ולא את מתי דן אישית בשמם. באופן אישי אני, ורבים מחברי הארגון מלאים הערכה למתי ולפעלו בירושלים. עם זאת חשוב מאד בעינינו להדגיש שעידוד זנות הוא דבר מכוער ובלתי נסבל. כפי שאיננו מקיימים פיקוח נפש וגם מצוות אחרות בכספם ובגופם של אחרים, קל וחומר לעניין המכוער הזה, התורה השוותה אונס לשפיכת דמים. איננו מדברים כלל על הצד ההלכתי, וחמור מאד בעינינו שחלק מהדיון מתנהל רק על הצד הזה, כאילו הוא חזות הכל".

על דברי הרב אליהו הוא אמר, "צר לי מאד על סגנון הדיבור שלו, שאינו ראוי לרב כלשהוא, בוודאי לא למישהו ממשפחה זו".

לסיום הוא שב והדגיש כי "היו ל'עטרת כהנים' מספר דרכי תגובה (לא ל'הארץ', אלא כלפי הציבור הדתי): הכחשה גמורה, הודאה והצעה לתיקון, הבהרת ההקלטה (אם אכן לא מדובר בשיטה נפוצה אצלם). שתיקתם אומרת הרבה. לו היו אומרים אפילו מילה לא היינו יוצאים בתגובה זו".