"אם זה היה הבן של ראש הממשלה, הוא לא היה ישן בלילה"

כבר 1,500 ימים שאברה מנגיסטו נמצא בעזה. היום תעלה משפחת מנגיסטו לירושלים ותדרוש מהממשלה להשיב את אברה הביתה. בראיון ל'כיפה' אומר אילן מנגיסטו, אחיו של אברה כי הממשלה לא עושה מספיק וכי אם היה מדובר בבן של ראש הממשלה, הוא היה הופך כל אבן

חדשות כיפה גלעד כהן 16/10/18 14:15 ז בחשון התשעט

"אם זה היה הבן של ראש הממשלה, הוא לא היה ישן בלילה"
אילן מנגיסטו והוריו, צילום: באדיבות המשפחה

כשהגבול ברצועת עזה בוער, בלוני ועפיפוני התבערה מרחפים מעל ראשיהם של תושבי עוטף עזה, עדיין ברצועת עזה מוחזק אזרח ישראלי – אברה מנגיסטו.

1,500 ימים חלפו מאז חצה אברה מנגיסטו, אזרח ישראלי צעיר, לוקה בנפשו את הגבול לעזה. 1,500 ימים שבהם הוא מוחזק בידי חמאס בעזה, ללא אות חיים וללא טיפול. היום, משפחת מנגיסטו והפעילים יעלו לירושלים לציין את 1,500 הימים מאז נעלם אברה. מערכת 'כיפה' קיימה ראיון עם אילן מנגיסטו, אחיו של אברה.

1,500 ימים שאחיך אברה נמצא בעזה, איך המשפחה מתמודדת עם זה?

כששומעים את המספר הזה - 1,500 ימים זה נראה מספר סתמי. אבל מאחורי המספר הזה נמצאות להן ארבע שנים וחודשיים, ארבע שנים בהם המשפחה שלי חיה בחוסר וודאות, ללא שום אות חיים. אני לא יכול לדעת אפילו מה שלום אח שלי שנמצא מאחורי הגבול עם רצועת עזה.

אך אחד מהממשלה לא מדבר אתכם או מספק לכם מידע?

יש את מתאם השבויים ירון בלום שנמצא אתנו בקשר, והמשפחה בקשר עם הממשלה. לצערי אנחנו לא רואים מספיק מאמצים שהמדינה כן יכולה לעשות לפחות מבחינת לחץ הומניטרי. אין מספיק לחץ על ארגונים בין לאומיים וארגוני זכויות האדם מצד הממשלה.

הציבור הישראלי עושה מספיק?

במשך כל ה-4 שנים אני כל פעם נרגש מחדש. אנשים שרואים אותי אומרים לי "תהיו חזקים" ו-"אנחנו אתכם". אבל אין ספק שבסוגיה כזאת, היינו מצפים מיותר אזרחים לזעוק את הזעקה של אברה ושלנו, המשפחה.

עושים הכל כדי להחזיר את אברה הביתה

עושים הכל כדי להחזיר את אברה הביתהצילום: פלאש 90

בסרטון שפרסמתם לציון 1,000 ימים בשבי, טענתם שלא עושים מספיק בגלל שאברה שחור. אתם מרגישים שיש אפליה וגזענות?

מצד אחד, אני לא שולל את הנושא של הגזענות, אבל מהצד השני אני לא נמצא במקום הזה של להאשים כל דבר בגזענות. יש עוד דברים שגורמים לציבור לא לתמוך. זה לאו דווקא בגלל שמדובר באזרח ישראלי ממוצא אתיופי. לציבור קשה לתמוך גם בגלל עסקת גלעד שליט וגם בגלל העניין הנפשי של אברה. בגלל זה קשה לציבור לגלות תמיכה. לצערי, במקרה של אברה יש את כל הסיבות, הלא צודקות לא לתמוך בו ובנו.

אנחנו כמשפחה חונכנו שאם אדם נמצא במצוקה צריך להושיט לו יד. לא צריך לשאול שאלות. שמעתי לא מזמן שיעור של הרב אורי שרקי לגבי אברהם אבינו. כשאברהם אבינו שמע שלוט אחיינו נמצא בצרה, בסדום, הוא לא עשה שום חשבון. אברהם פשוט לקח את מה שיש לו כדי להציל אדם. ככה אנחנו חונכנו כמשפחה, לעזור תמיד.

יש כמה עיתונאים שטוענים שאם אברה היה בחיים, היינו מקבלים ממנו אות חיים. מה אתה חושב על הטענה הזאת?

לצערי יש כל מיני אנשים שמפרסמים דברים חסרי אחריות, כי נקודת ההנחה של מערכת הביטחון היא שאברה בחיים. לא מזמן צה"ל פרסם שעל פי הערכות אברה בחיים. חבל שאנשים מפרסמים דברים בלי לבדוק. זה חסר אחריות.

ספר לי קצת על אברה, איזה בן אדם הוא?

התרגום של אברה באמהרית זה "אור". ההורים שלי קראו לו ככה בגלל שהמצב הכלכלי בבית בזמן שהוא נולד היה מאוד קשה ואברה הכניס אור אל הבית באותה התקופה. אברה היה קשור מאוד לאמא ולאחי מיכאל ז"ל. אחרי שמיכאל נפטר אברה לא הצליח לעקל את הבשורה וזה היה הטריגר שבו אברה הגיע למצב הנפשי בו הוא שרוי. מאז, אשפזנו אותו פעמיים ולא עשו כלום חוץ מלתת לו כדורים ולשחרר אותו הביתה. הטיפול הנפשי בארץ לקוי לגמרי ממה שאני ראיתי. אם אין לך היום את האמצעים הכספים לטפל בעצמך, המצב שלך אבוד.

 

איבדתם אמון במדינת ישראל?

אנחנו משפחה ציונית שעלתה לארץ מתוך ציונות ואהבת ארץ ישראל. זה החינוך שעליו גדלנו. אנחנו תמיד נאהב את הארץ. זאת הארץ שלנו. אין ספק שעל המדינה לא מופעל לחץ ציבורי מספק ובלי הלחץ הזה, קשה לגרום למדינה להזיז דברים.

כשנפגשנו עם ראש הממשלה ושר הביטחון אמרנו להם שהם חייבים לנצל כל הזדמנות להחזיר את אברה הביתה. לא הגיוני שרק אנחנו נהיה הומניטריים כלפי אזרחי עזה ושלא נקבל אות חיים מאברה בתמורה. מהממשלה אנחנו שומעים "עושים את כל המאמצים", לצערי זו פשוט הולכת שולל.

כשאתה רואה את ראש הממשלה נואם בכנסת על חוק הלאום או על חוק הגיוס והנושא הזה לא נמצא על סדר היום הממשלתי, אתה מרגיש ששכחו את אברה?

לפעמים אני לא יודע איך לעכל את העובדה שאח שלי, אדם חי, ישראלי נמצא בשבי והעולם ממשיך להתקיים באופן רגיל. זה עצוב. אני בטוח שאם זה היה הבן של ראש הממשלה, הוא לא היה ישן בלילה והופך כל אבן בשביל לדעת מה עלה בגורלו. לצערי כשזה לא נוגע אליו אז יש התעלמות. ראש הממשלה צריך לזעוק את האוול ההומניטרי שנעשה לאזרח ישראלי מעל כל במה אפשרית ולדרוש את הזכויות של האזרח שלו. לצערי זה לא קורה.

אולי העדה האתיופית שקטה ותמימה מידי?

יכול להיות שאנחנו שקטים, צנועים ותמימים. אבל יחד עם זאת, אנחנו עובדים בכל זירה אפשרית, בכל הערוצים. בזירה הבינלאומית, בכנסת, אנחנו עובדים על מודעות ציבורית. אנחנו ברוך השם יודעים איך הפוליטיקאים עובדים. אנחנו לא כאלה תמימים. אנחנו מנסים להחזיר את אברה הביתה בכל דרך אפשרית.

היום בשעה 16:00 על גשר המיתרים בכניסה לירושלים, תתכנס המשפחה ותדרוש מהממשלה ומהקהילה הבינלאומית להשיב את אברה הביתה.