אלקין: הציונות הדתית מאבדת 50% מאנשיה

השר מהליכוד ציין בדאגה בכנס מנהלי הציונות הדתית כי מזה שני עשורים שהציבור הדתי לאומי לא גדל, "בערך חצי מהאנשים שנמנו על הציונות הדתית בילדותם, לא רואים עצמם היום חלק מהציבור הזה. זו לא גזירה משמיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/02/18 12:31 כג בשבט התשעח

אלקין: הציונות הדתית מאבדת 50% מאנשיה
אלקין בכנס מנהלי הציונות הדתית, צילום: אליאור בן חיים

השר לענייני ירושלים והתפוצות, זאב אלקין דיבר היום (חמישי) בכנס מנהלי הציונות הדתית על אי הצמיחה של מערכת החינוך הציונות הדתית והצביע על הסיבה לכך

ההתבוננות מלמעלה על נתוני מערכת החינוך הדתי, מדאיגה מאוד", אמר אלקין בכנס שנערך בים המלח ביוזמת חברת גרופ ומשרד הפרסום אשחר & more.

לדבריו, "חינוך נמדד בסופו של דבר בפרמטרים איכותיים וכמותיים כאחד. הסטטיסטיקות על נתוני הבוגרים בחינוך הדתי הן חד משמעיות ומעידות שהוא מהווה רק 18-20% ממערכת החינוך הכללית בארץ. מאז שנות התשעים המצב סטטי ביותר. המספרים לא יורדים אבל גם לא צומחים".

עוד הוא אמר כי מדובר בנתון מפתיע, "שכן הריבוי הטבעי של הציונות הדתית הוא הרבה יותר מהממוצע הכללי באוכלוסיה. בציבור החרדי רואים גידול של פי שלושה במערכת החינוך. למעשה מערכת החינוך החרדי שילשה את עצמה בתוך עשרים שנים. היא מהווה היום 29% מכלל החינוך היהודי והיא עוברת במשקלה את הציונות הדתית מטעם הריבוי הטבעי".

השר שאל, "איך ייתכן שמערכת החינוך החרדי שהתחילה בנתון של 3% בשנות התשעים, גדלה הרבה יותר מהציונות הדתית?" ומיד ענה כי לדעתו, "יש רק סיבה אחת שיכולה לתת הסבר לעניין - שיש דלף בחברה הדתית"

אלקין הרחיב את ההסבר וציין כי "לפני כחמש שנים נעשה סקר מעניין בלמ"ס, לקחו אנשים שהגדירו עצמם שבגיל 15 היו דתיים עדיין ושאלו אותם מה ההגדרה שלהם היום. 46% בלבד אמרו שהם דתיים היום. 5% אמרו שהתחרדו וכל שאר הציבור הגדירו עצמם בתווך ההגדרות שבין מסורתי לחילוני.

המשמעות היא שבערך חצי מהאנשים שנמנו על הציונות הדתית בילדותם, לא רואים עצמם היום חלק מהציבור הזה. בהשוואה למגזרים אחרים, המערכת החרדית משחררת החוצה מספר אנשים, מכניסה פנימה עוד כמה אחוזים והיא נמצאת תמיד במגמת עליה. לעומת זאת הציונות הדתית נשארת סטטית". 

משתתפי יום ההוקרה לחיילות הדתיות

מדוע הציבור הסרוג לא גדל? למצולמים אין קשר לכתבהצילום: דוברות

עוד הוא אמר כי "עצם ההגדרה של העולם הציוני דתי – שהוא גם וגם, נתון לסכנת ההשפעות מבחוץ אבל אובדן של 50% מהציבור ברגע שהוא הופך לבוגר, היא לא גזירה משמיים ועלינו לבחון זאת בכלים חינוכיים והתשובות לשאלות האלו הן בידיים שלכם- אנשי החינוך. ההנהגה הרוחנית של הציבור צריכה להמציא תשובות ופתרונות . היבט נוסף של האתגר הזה הוא ההיבט הכלכלי והשפעותיו. 

חבר הליכוד הוסיף כי מפלגתו משקיעה רבות בחינוך הדתי לאומי, "בכל שנה הליכוד השקיע 200 מליון שקלים בחינוך הדתי. אנחנו השקענו בחינוך הדתי ובגלל שהבית היהודי השיג רק שמונה מנדטים, דאגתי לכך שהכסף יצא מאיתנו כליכוד.  

אין מנוס מלהסדיר את רובה המוחלט של המערכת הזאת כמו כל מערכת החינוך הישראלית כדי שהיא לא תהיה תלויה בקונסטלציה כללית, כדי שלא יקרה מצב בו הליכוד לא בשלטון והמערכת קורסת".

לסיום הוא התייחס אלקין לתשלומי ההורים ואמר: "זו תהיה החמצה גדולה אם לא יכניסו את התקציבים הקואליציוניים לחינוך הדתי ל בסיס התקציב,מכיוון שכך יהיה קל יותר לטפל בנושא תשלומי ההורים".