אלו דרישות הבית היהודי במשא ומתן הקואליציוני

הסדרת תקציב שכר לימוד, החטיבה להתיישבות וחבר בוועדה למינוי שופטים ובוועדת הכספים, אלו חלק מהדרישות של מפלגת הבית היהודי במשא ומתן הקואליציוני שיתקיים מול מפלגת השלטון החדשה לאחר הבחירות

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 02/04/19 18:14 כו באדר ב'

אלו דרישות הבית היהודי במשא ומתן הקואליציוני
צילום: פלאש 90

שמונה ימים לפני הבחירות באיחוד מפלגות הימין מתחילים לחשוב על היום שאחרי. הבית היהודי כינס שלושה פעילים בולטים במטרה לגבש המלצות לראשי המפלגה מה לדרוש במשא ומתן הקואליציוני, לאחר הבחירות. 

במסגרת המשא ומתן כל מפלגה דורשת את הדברים החשובים לה, ומה יהיו קווי היסוד לכניסתה לממשלה. כבר פורסם כי הרב פרץ ובצלאל סמוטריץ' נושאים עיניהם לעבר שניים מהתיקים הבאים: חינוך, משפטים, שיכון או רווחה. לחדשות כיפה נודעו הדרישות הנוספות עליהן תעמוד מפלגת הבית היהודי בשולחן המשא ומתן. 

הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית הן שלוש מפלגה שהתחברו לרשימה משותפת, אולם כל אחת מהן מתכנסת כעת בפני עצמה, במטרה לבחון את הנושאים החשובים לה, ולאחר מכן יתכנסו נציגי שלוש הסיעות ויגבשו עמדה משותפת, שתכלול את דרישות שלוש המפלגות, והיא זו שתוצג במשא ומתן הקואליציוני מול מי שירכיב את הממשלה.

מפלגת הבית היהודי תדרוש להמשיך להחזיק ברשות השירות הלאומי-אזרחי ובגרעיניים התורניים - שניהם במסגרת החטיבה להתיישבות. בנוסף ידרשו במפלגה הסרוגה להקים רשות חדשה להסדרת ההתיישבות הצעירה (המאחזים ביהודה ושומרון), המונה כ-10,000 איש. גורמים במפלגה מסבירים כי ההתיישבות הצעירה נמצאת בסכנה הגדולה ביותר לפינוי במסגרת הסכם שלום עתידי.  

בחלוקת הוועדות לכנסת רוצים במפלגת הבית היהודי לקבל מקום בוועדה למינוי שופטים ובוועדת הכספים. שתי הוועדות הללו נחשבות לבכירות במיוחד וליושבים בהן השפעה רבה על התנהלות רשויות המדינה. בנוסף ידרשו במו"מ גם תפקיד אחד משבעת סגני יו"ר הכנסת. 

למרות שבמפלגה הכריזו כי בינם לבין עוצמה יהודית יש הסכם זמני, ואחרי הבחירות המפלגות יתפצלו (מה שכונה 'בלוק טכני'), בבית היהודי ובאיחוד הלאומי מכינים את הקרקע לכניסתו של איתמר בן גביר לקואליציה, ויקיימו ביחד עם עוצמה יהודית את המשא ומתן מול הליכוד. בן גביר כבר הודיע כי הוא רוצה להיכנס לנעלי יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ויעמוד על כך. 

במסגרת חלוקת הכספיים הקואליציוניים, ידרשו במפלגה לקבל תקציב להסדרת שכר הלימוד בישיבות ובאולפנות. כיום שכר הלימוד במוסדות הציונות הדתית עומד על סכומים גבוהים במיוחד. ראשי המפלגה הצהירו במהלך הקמפיין האחרון כי יפעלו להורדת שכר הלימוד בממשלה הבאה. במידה ויקבלו תקציב לכך זה יהיה בהחלט שינוי דרמטי בעשייתה של המפלגה. 

הדרישות המפליגות הללו מסתמכות על ההנחה שרשימת איחוד מפלגות הימין תקבל שבעה מנדטים לפחות. במידה והיא תקבל פחות, ייאלצו במפלגה להוריד את התנאים והדרישות לכניסה לקואליציה. 

דרישה נוספת שנחשפה היום בכאן 11 היא הדרישה להפוך את צוות ההסדרה לרשות הסדרה - רשות להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון, כאשר היא תהיה תחת שר מאיחוד מפלגות הימין.