אישי ציבור מזרחיים: חוק הלאום פוגע בתרבות המזרחית

חוק הלאום סופג ביקורת נוספת, והפעם מאישי ציבור וסופרים יוצאי מדינות האיסלם, שעתרו נגד החוק הטענה שהנמכת השפה הערבית מנמיכה את כל התרבות המזרחית עליה גדלו המתנגדים לחוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/01/19 19:40 כט בטבת התשעט

אישי ציבור מזרחיים: חוק הלאום פוגע בתרבות המזרחית
שופטי בית המשפט העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מתנגדים חדשים לחוק הלאום, כ-50 יהודיות ויהודים, יוצאי מדינות האיסלאם, עתרו נגד חוק הלאום בטענה כי החוק מדיר את ההיסטוריה והתרבות הערבית של יהודים יוצאי ארצות ערב, כך פורסם בתכנית גם כן תרבות. 

בין החתומים על העתירה סופרים ואנשי ציבור רבים: הסופר סמי מיכאל, הפנתר ראובן אברג׳יל, הפרופסורים יהודה שנהב ויוסי דהאן, והפרופ׳ הנרייט דהאן כלב. 

חוק הלאום הוא חוק יסוד שחוקקה הממשלה היוצאת. רבים התנגדו לחוק, בין היתר: דרוזים שהרגישו שהחוק מפלה אותם ואפילו נשיא המדינה רובי ריבלין יצא נגד החוק. 

אנשי הציבור המזרחיים טוענים כי דרך הנמכת השפה הערבית לשפה המשנית במדינת ישראל, התרבות המזרחית בישראל יורדת יחד איתה. בקום המדינה התרבות האשכנזית ממסדית  מחקה את התרבות המזרחית, ומידרה אותה ממרכז התרבות הישראלית. כיום, ממשלת ישראל ממשיכה את אותה מגמה כשמנמיכה את השפה העברית לדברהם. 

פרופסור דהאן טוענת שוועדת ביטון, אותה כונן שר החינוך בנט, היתה אמורה לשקם את התרבות המזרחית, ולהכניס אותה למערכת החינוך. "בדרך זו אי אפשר לשקם את התרבות שהממסד שאף להשמיד". 

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, החליטה כי בעתירות על חוק הלאום ידונו הרכב של אחד-עשרה שופטים.