יד בנימין: נשים שרקדו עם ספרי תורה נתקלו באלימות כנגדן

קבוצת נשים שתכננה לחגוג עם ספרי התורה בישוב נתקלה באלימות על ידי קבוצת גברים שצעקה לעברן: "לא ניתן לבזיון התורה בישוב". בישוב מדגישים כי מדובר בקבוצה קטנה ואומרים: "נעשו מעשים שאינם לכבוד התורה"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 22/10/19 13:09 כג בתשרי התשפ

יד בנימין: נשים שרקדו עם ספרי תורה נתקלו באלימות כנגדן
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90, תומר נויברג

חג שמחת תורה ביד בנימין לא עבר בצורה שקטה. במיוחד לא על הנשים בישוב שתכננו לרקוד בנפרד עם ספרי תורה כחלק מחג שמחת תורה, אך נתקלה באלימות מילולית ופיזית מצד חלק מתושבי הישוב שהתנגדו למהלך.

הסיפור מתחיל לפני החג, כאשר קבוצת נשים ארגנה אולם שהוקצה להן במיוחד באישור ראש המועצה על מנת לחגוג את שמחת תורה בריקודים עם ספרי התורה, בנפרד מריקודי הגברים כמובן. רב הישוב, הרב יגאל הדאיה התנגד למהלך אך נתן את ההחלטה לדבר לראש המועצה שכאמור אישר לנשים להתפלל ולרקוד במעון שבישוב. הנשים שהגיעו למעון ערב החג, גילו להפתעתן כי המקום ננעל בכמה מנעולים. לאחר שהנשים הבינו כי לא יצליחו לרקוד במעון, הן פנו לספריה שבישוב שנמצאת מעל שני בתי הכנסת - הספרדי והאשכנזי. הדבר עורר מהומה והחלו צעקות ואלימות ודחיפות. "אתן מבזות את הקודש", "לא ניתן לבזיון התורה בישוב", "אתן הולכות נגד הרב" ועוד מספר קריאות.

קבוצה של חוזרים בתשובה מהישוב החלו להתנהג באלימות, תוך כדי שהם מרימים כיסאות, מקללים ועושים הכל כדי שהנשים לא תוכלנה לרקוד עם ספרי התורה. באותם הרגעים, הגיעו גברים מהבית כנסת האשכנזי ומנעו מהמתפרעים להיכנס לחדר. "אלו לא אנשים של תורה", אומר תושב הישוב לכיפה. 

בסופו של יום, הנשים הצליחו לרקוד בספרייה כאשר בפתח הדלת היו גברים שהתעמתו עם הקבוצה שהפריעה להן, כדי לתת להן לחגוג עם ספרי התורה. רב הישוב, הרב יגאל הדאיה, והרב הלל מרצבך, רב בית הכנסת המרכזי יצאו בקריאה משותפת נגד אלימות אחרי המקרה. "ברצוננו להביע את כאבנו אודות חילול השם שקרה בלל שמחת תורה ביישובנו. נעשו מעשים שאינם לכבוד התורה. לא יתכן שאורח חיינו כאנשים שומרי תורה ומצוות יתנהל באופן כזה. אין זו דרכה של תורה".

המכתב של רבני הישוב

המכתב של רבני הישובצילום: הותר לשימוש

הרעיון של יצירת מקום יותר שוויוני בישוב יד בנימין החל לפני כשנתיים כאשר מספר קטן של נשים  ניגשו לרב יגאל הדאיה, לגבי ריקודים עם ספר תורה והוא אסר את זה. "אותן נשים מתנגחות עם הרב הדאיה", אומר לכיפה אחד התושבים שחזה באירוע האלים. "אותן נשים, שהן בודדות מאוד מנסות להתנגח איתו. הן גם הורידו בבית כנסת המרכזי את הטפט שמודבק על הזכוכית שמפרידה בין העזרת גברים לעזרת הנשים כמחאה, בלי לשאול איש".