"איימו שישרפו לנו את הבית, דחפו וזרקו לעברנו כסא": הנשים מיד-בנימין משחזרות

"פתאום הוא הרים כיסא וזרק לעברנו" - כך מתארות נשים את אירוע האלימות החריג בשמחת תורה. "הנשים בישוב המומות. היו שם גם ילדות קטנות ונערות. ישנן נשים שבחרו שלא להגיע לבית הכנסת למחרת. היה לנו חג שחור. לאן התדרדרנו?"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 22/10/19 19:46 כג בתשרי התשפ

"איימו שישרפו לנו את הבית, דחפו וזרקו לעברנו כסא": הנשים מיד-בנימין משחזרות
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

נשים בישוב יד בנימין ארגנו, זו השנה השלישית הקפות לנשים בחג שמחת תורה. כפי שפורסם בכיפה, בעקבות הניסיון של נשים מהישוב לארגן את ההקפות החל אירוע אלימות חריג במקום. תושבת המקום מספרת לכיפה: "מתפללים שנכנסו בזמן ההקפות הדפו אותנו באלימות, צעקו עלינו והשיא היה שאחד מהם הניף לעברנו כיסא".  תלונה הוגשה במשטרה נגד המתפרעים.

חשוב לנשים להבהיר, כי הישוב יד בנימין הוא יישוב אורתודוקסי רב-גוני שלא קיימת בו ועדת קבלה. יש מספר בתי כנסת ברחבי היישוב, אך ישנם שני בתי כנסת מרכזיים שנמצאים בסמיכות זה לזה, בית כנסת מרכזי ובית כנסת ספרדי, כאשר לכל אחד מהם יש רב. הקהילות מתקיימות זו לצד זו ולעתים יש אירועים משותפים. 

לפני שלוש שנים התקיימו הקפות לנשים בערב שמחת תורה בספריית בית הכנסת המרכזי. לאור התנגדות חלק מהציבור, בשנה שעברה הועברו ההקפות למבנה המופעל על-ידי המתנ"ס הנמצא בסמוך למתחם בתי הכנסת. כמו בשנה שעברה, הנשים ארגנו הקפות בליל שמחת תורה בהתאם להנחיות ההלכתיות כפי שהתקבלו מרב בית הכנסת המרכזי בשנה קודמת, וכאמור מחוץ למתחם בתי הכנסת. 

כפי שפרסם אמש ועד בית הכנסת המרכזי, פעילות הנשים הובאה לידיעת רב היישוב, הרב יגאל הדאיה, שבחר לא להביע את דעתו בעניין. הרב הודיע לוועד בית הכנסת כי האחריות לפעילות במתקני המועצה נמצאת בידי ראש המועצה ועל פי החלטתו משנה שעברה. משכך, פנה הועד וקיבל את אישורו של ראש המועצה והמתנ"ס וזאת לאחר התייעצות עם רב היישוב ורב בית הכנסת המרכזי.
 
בערב החג, הנשים הגיעו למבנה שהוקצה לשימושן על ידי המתנ"ס ומצאו כי הותקנו מנעולים על השערים. "לא הצלחנו לפתוח את המקום. בהתחלה היינו נאיביות. חשבנו שמישהו נעל את המתחם בגלל ספרי התורה הפרטיים שהנשים הביאו למקום. אחת הנשים הלכה לגבאי כדי לבקש מפתח. בינתיים הגיעו עשרות נשים. ואז הבנו ששמו מנעולים בכל מקום ונעלו את כל המתחם".

"תוך כדי שהנשים מנסות להבין מה קרה, יצא מתפלל מבית הכנסת הספרדי והתחיל לצעוק לעבר הציבור שהיה במקום 'אני לא אתן לכם שדבר כזה יקרה בישוב'. בינתיים, רב בית הכנסת המרכזי הגיע למקום ולאור המצב אישר באופן חריג שהנשים יקיימו את ההקפות בספריית בית הכנסת המרכזי. "באמצע ההקפות  פתאום נכנסו שלושה גברים עם מספר נערים ותוך כדי צעקות  התחילו להדוף אותנו פיסית", מספרת לכיפה אחת הנשים שהיו במקום. "נגעו בנו ממש. נשים פשוט ברחו משם. הבנו שהם הולכים לפגוע בנו פיזית ולחטוף מידנו את הספרים. הכל קרה כל כך מהר".

מאוחר יותר התברר לנשים כי אחד הגברים שנגדו הוגשה תלונה דרבן את הנערים לעלות אל הספרייה ולהפריע להן. "מצאתי את עצמי עומדת מולו ואומרת לו: 'איך אתה עושה דבר כזה?'. "היה שם עוד אדם שפשוט התנהג כמו משוגע שצעק: 'רפורמיות מסריחות. אני אוציא לכן את העיניים. אני אשרוף לכן את הבית'. פתאום הוא הרים כיסא ורצה לזרוק לכיווני, בחור שהגיע למקום כדי לעזור לנשים פשוט הגן עליי בגופו". 

הנשים מספרות כי ברגעים האלו הגיעו גברים מבית הכנסת המרכזי והדפו את המתפרעים. אחרי שהמתפרעים יצאו נעלו הנשים את הדלת וסיימו בזריזות את ההקפות, כאשר בזמן הזה הגברים חסמו בגופם את הכניסה של המתפרעים לספרייה.

הנשים ביד בנימין עדיין לא התאוששו מהאירוע האלים. "הן המומות. היו שם גם ילדות קטנות. הבת הקטנה שלי והחברות שלו היו שם. זאת היתה חוויה מזעזעת.  ישנן נשים שבחרו שלא להגיע לבית הכנסת למחרת בבוקר. כולן היו באווירה כאובה. מכל הזרמים. היה לנו באמת חג שחור. לאן הגענו? לאן התדרדרנו?".