איילת, נפתלי והבית היהודי - מה עבר עליהם השבוע

סיכום שבוע: הפרישה של הבית היהודי, התגובות ומה חשבו נפתלי ואיילת שהם עשו את המהלך הזה. מוטי זפט מסכם

חדשות כיפה מוטי זפט 03/01/19 14:03 כו בטבת התשעט

איילת, נפתלי והבית היהודי - מה עבר עליהם השבוע
מוטי זפט, צילום: באדיבות המצולם

העיתוי והכסף

שלא יאביסו אתכם עם הסברים כמו שנתניהו כן סופר את הציונות הדתית, לא סופר את הציונות הדתית, כאילו זה היה הטריגר לעריקה של בנט ושקד מהבית היהודי. חרף ההכחשות של השניים כאילו רקחו את העניין הזה מזמן, השניים כן תכננו את המזימה שלהם הרבה חודשים אחורה. ראיית הזהב – כבר לפני חצי שנה הם רכשו את שלד מפלגת צל"ש של שר הפנים לשעבר פריצקי. אמנם עניין קטן של כמה עשרות אלפי שקלים, אבל גם מיליונר כמו נפתלי בנט לא מוציא סתם ככה כמה עשרות אלפי שקלים. וכזכור, לאורך חצי השנה האחרונה, גם לאחר שהשקיע במניית פריצקי – צל"ש - פעם אחר פעם, הגברת שקד והאדון בנט הכחישו שוב ושוב שמועות על כוונתם לעבור לבית פוליטי אחר. אפילו לא מצמצו. ופריצקי? בריאיון לרדיו 103fm  סיפר כי לו ידע שבנט ושקד הם הקונים את שלד מפלגתו ע"ה, אולי היה פועל אחרת. כלומר, לא מוכר להם. ובכל זאת, הוא לא נשמע כמי שמצפונו מייסר אותו, שכן הוא לא צופה למפלגת שקד-בנט גדולות. "אם אחרי 'שינוי' גם הם יהיו בבית הקברות הפוליטי- מקומי בגן עדן מובטח", אמר. ועוד על כסף. המדינה מעשירה את חשבונה של כל מפלגה ב-80 אלף שקל על כל חבר כנסת. את הסכום הזה, כפול 3 חודשים (שנותרו על הבחירות), בנט שקד ומועלם לא יקחו איתם. אבל 1.5 מיליון שקל לכל ראש, מימון מפלגות, יקחו גם יקחו. לא כסף קטן. ומה על חלקם בחובות 'הבית היהודי' הנאמדים בלא פחות מ-21 מיליון שקלים? את זה הם משאירים למי שיבוא אחריהם שם. שקד, שנשאלה על כך, אף התגאתה שחברה והיא קיבלו מפלגה עם 34 מיליון חובות, ו"הצלחנו" לצמצם. לבאים אחריהם יהיה מאוד קשה להבין אפילו מהכין להתחיל, שכן בנט עשה שם ככל העולה על רוחו, ודוחות מבקר המדינה יוכיחו. לו הייתי בעל חוב של הבית היהודי, הייתי מתקשה להירדם בלילות.

תגובה תמוהה

במוצ"ש, דקות לאחר מסיבת העיתונאים של בנט-שקד, הוציא 'הבית היהודי', או מה שנותר ממנו, הודעה לתקשורת. ניתן היה לצפות, שלאחר שתקעו להם סכין בגב ועוד סובבו אותה כמה פעמים, ההודעה תגנה את הצמד-חמד, תראה מקצת קלונם, קצת כעס עליהם, משהו. אבל לא. "מפלגת הבית היהודי מודה לנפתלי בנט ואיילת שקד על 5 שנים של עשייה גדולה למען עם ישראל. אנו מאמינים שעוד נכונו להם גדולות ונצורות בהובלת מחנה הימין...". כך בהתייחסותו של מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך (עליו, בהמשך המדור) לפרישת השניים. חסר היה רק צילום מתעודת משלוח של זר פרחים ענק שאולי שלח 'הבית היהודי' לצמד בנט את שקד על תרומתם למפלגה. הודעה תמוהה, אלא אם כן משהו מסתתר מאחוריה. וזה מוביל אותנו לעניין הבא.

הרב חיים דרוקמן שליט"א

מסתבר, שלפעמים יוצאת לנפתלי בנט גם אמת מהפה. במוצ"ש בנט סיפר כי קיבל ברכתם של רבנים חשובים בציונות הדתית למהלך הפרידה מהבית היהודי. כששמעתי, חשבתי לעצמי שבטח הוא מתכוון לרבנים ימניים קיצוניים מאיזה ישיבות ימניות קיצוניות על איזו גבעה ביו"ש, כאלה שהימניות של 'הבית היהודי' הייתה מדי פרווה לטעמם. אבל מהר מאוד התברר, כי כמה ימים לפני שפוצץ את הבלון, בנט ישב עם הרב חיים דרוקמן, מראשי (אם לא ראש) רבני הציונות הדתית, יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא והאולפנות, סיפר לו על כוונתו, ואף קיבל הסכמתו, אם ניזהר שלא לומר ברכתו, של הרב חיים דרוקמן למהלך. הרב דרוקמן עצמו אישר זאת בריאיון טלוויזיה, אך הבהיר כי בנט אמר לו שהצעד נועד כדי להביא מצביעים חילונים, כאלה שלא הצביעו ולא יצביעו 'לבית יהודי'. זו הסיבה לכאורה שהרב דרוקמן נתן הסכמתו ו/או ברכתו. ביום ראשון, כשהתברר לרב דרוקמן שאיילת שקד הזמינה פעילי 'הבית היהודי' לחבור אליה ואל בנט למפלגה החדשה, (פגישה שתוכננה ובוטלה כיוון שמרביתם השיבו בשלילה), הוא הבין שמישהו (בנט) עבד עליו בעיניים וחרש על גבו, ובעקבות כך יצא הרב דרוקמן בקריאה לציבור הדתי להצביע ל'בית היהודי'. בעיניים שלי, הרב דרוקמן טעה טעות חמורה בכך שלא ניסה לשכנע את בנט לחזור בו מכוונתו (גם אם בטוח לא היה שומע לו). צריך להיות יותר מנאיבי לחשוב שמפלגה חדשה לא תנסה ללקט  פעילים ומצביעים מכל הבא ליד. צריך להיות חסר כל הבנה בפוליטיקה כדי לחשוב שרשימה כמו זו שהקימו בנט ושקד לא תפגע ב'בית היהודי' ש-6 שנים היה בהנהגת השניים שעשו במפלגה הזו כמעט ככל העולה על רוחם. עם כל הזכויות העצומות שיש לרב דרוקמן בשדה החינוך הדתי, וככזה אין שני לו בכל רחבי המדינה, הכישלון שלו הפעם הוא אקוטי ובלתי הפיך ולענ"ד מוסדות חינוך רבים, ובהם ישיבות בנ"ע והאולפנות שהרב עומד בראשם, ירגישו זאת בכיסם היטב, בשנים הקרובות, כש'הבית היהודי' האותנטי יהיה מחוץ למעגל ההשפעה בממשלה, אם בכלל יעבור את אחוז החסימה.

איילת כבר לא זוהרת

על-פי איך שאיילת שקד נראית בימים האחרונים, אפילו בטון דיבורה, לא נראה שהיא מרגישה ממש טוב עם הצעד שעשתה עם בנט. היא, שהיתה מושא הערצה של רבים במגזר הדתי-לאומי, איבדה במחי עריקה אחת ממה שהיא עצמה הגדירה אך לפני כשבוע "הבית שלי" המון אהדה והערכה שלא אחת גבלו בהערצה ממש. מאחת שרבים האמינו (ואף קיוו) כי טובים סיכוייה בעתיד להיבחר לראשות הממשלה, הפכה במחי עריקה אחת ל"עוד פוליטיקאית" של "השתמש וזרוק". אם מסתכלים עליה טוב, ניכר שהאור והנהרה שהיו חלק מהמראה הטבעי שלה, נעלמו. אולי גם היא מרגישה כי טעתה כשהלכה שולל אחרי בנט? שעשתה צעד אחד יותר מדי? נמהר מדי?

מתיר אסורים

בנט ושקד יכולים לספר סיפורים מכאן ועד הודעה חדשה למה נטשו את הבית היהודי. כל עוד הם מחפשים קולות של 'סרוגים', כולל של מפד"לניקים בהשקפותיהם, הם לא יאמרו לציטוט עוד סיבה, שאין ספק היתה בעלת משמעות בהחלטתם. הסיבה- נמאס להם להיות נחמדים, ממושמעים ומחזרים אחר כל מיני ראשי סניפים של 'הבית היהודי' ועוזריהם, עובדי מועצות דתיות, וכן, גם רבנים בעלי מעמד בחלק מתתי הקבוצות במגזר, אך רחוקים בהשקפותיהם מאלה שמחזיקים בנט את שקד. הם מסתכלים על יאיר לפיד, על כחלון ועתה גם על גנץ, העושים מה שנראה להם נכון בלא צורך להתחשב בדעתו של אחרון חברי המרכז. כמי שהיה פעם בחבורה הזו של חבר מרכז (כבר 6 שנים שלא, וסהדי במרומים שזה לא חסר לי), אני יכול להבינם. בהקשר הזה, לו הייתי רב הייתי מתיר להם (ואולי גם לחברי המרכז) לברך: "ברוך שפטרני" ולחילופין, "מתיר אסורים". והערה חשובה: וכל זה לא מתיר להם בעיני לעשות את שעשו בעיתוי הזה.

קולות לאיבוד

המפה הפוליטית טרם התייצבה ועד היום הקובע יהיו עוד חיבורים והתפצלויות של רשימות ומפלגות. יהיו בלוקים טכניים של כמה רשימות ואולי גם מיזוגים ממש. מוקדם לדעת. מה שכן, כמעט ברור כי ריבוי הרשימות הימניות מזה וגובה אחוז החסימה מזה, הם מתכון בטוח לאובדן של רבבות ואף הרבה מעבר לכך קולות של הימין. דווקא העריקה של בנט ושקד מהבית היהודי עשויה להצמיח מיזוגים חדשים. לא רק בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי אלא גם עם השר לשעבר אלי ישי שדיבר השבוע על הצורך באיחודים בימין ואף אמר כי איחוד שלו עם הבית היהודי-האיחוד הלאומי הוא דבר בהחלט אפשרי ויש אף כאלה שעובדים על זה, גם עוצמה יהודית פרטנרית אפשרית, ועוד. נכון, ה'סרוגים' המיימדניקים בהשקפתם ייאלצו לחפש בית אחר, אבל גם ככה לא נראה כי הם יתלהבו ממה שיציעו להם במה שנשאר מהבית היהודי.

בדיחה עצובה

לאחר שנטשו את הספינה המיטלטלת, אמרו בנט את שקד או מקורביהם כי לאחר הבחירות לכנסת יילכו הרשימה שלהם והבית היהודי יחד למו"מ מול נתניהו, כגוש אחד, ישתפו פעולה, כפי שעשו בזמנו הבית היהודי עם יש עתיד. בבית היהודי התגברו על הרגש הטבעי להגיב ב: לא יקום ולא יהיה, הרצחת וגם ירשת וכיוצא באלה, ורק אמרו כי (נכון לעכשיו) אין הבנה כזו. אחת משלושה. או שהם צדיקים באמת, או שהם מיואשים לגמרי ואיבדו את כל הביטחון שלהם בעצמם, או שבפוליטיקה אסור להכניס רגשות.

 

 

* הדברים נכתבו ביום שלישי. מאז ועד עתה, הרבה יכול היה להשתנות.

* המאמר המלא תקראו בשבת בשבועון שבתון