אחרי יותר משנה: הוגשה בקשה לתקצוב ועדת ההסדרה

נציג משרד האוצר חשף בוועדת הפנים כי משרד רה"מ הגיש בקשה לתקצוב הסדרת בתים באיו"ש. ח"כ סמוטריץ': "אין שום הצדקה שחצי מיליון אזרחים יתנהלו כמו רפובליקת בננות". יו"ר הועדה קיש: "ישנה כוונה להסדרת 70 ישובים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/07/18 15:05 יט בתמוז התשעח

אחרי יותר משנה: הוגשה בקשה לתקצוב ועדת ההסדרה
הדיון בוועדת הפנים. אדלשטיין וקיש, צילום: דוברות ח"כ קיש

למעלה משנה לאחר שהוחלט להסדיר חלק ניכר מישובי יהודה ושומרון, הודיע היום (שני) נציג משרד האוצר בוועדת הפנים של הכנסת כי הוגש תקציב לוועדת ההסדרה.

בדיון, שנערך ביוזמתם של ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), נחשף כי משרד האוצר הגיש למשרד ראש הממשלה בקשת תקצוב לוועדה. בנוסף התקבלה הצעת החלטה הקוראת להסדרת המאחזים באופן מידי.

ועדת ההסדרה אמורה לטפל בעניינם של 70 ישובים וכ- 3000 משפחות, חלקם ללא כבישי גישה, תחבורה ציבורית, קווי מים וחשמל. נושא זה כבר נכתב בדו"ח אדמנוד לוי משנת 2012 ולאחרונה גם בדו"ח זנברג.

בדיון שהתקיים היום בוועדת הפנים נקבע "הועדה רואה בהסדרת מעמדם של הישובים והשכונות שהוקמו ביהודה ושומרון במהלך 20 השנים האחרונות - חובה אזרחית ומשימה לאומית מהמעלה הראשונה". בנוסף נאמר כי יש לקדם הפעלת צוות ההסדרה בראשות פנחס וולרשטיין ע"פ החלטת הקבינט.

השומרון

השומרוןצילום: נעמי גוטקינד גולן

נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, אורי דביר, סיפר כי לאחרונה פנה אליהם משרד ראש הממשלה וביקש מסגרת תקציבית בסך חמישה מיליון ש"ח לטובת הנושא. בדיון הקרוב של ועדת הכספים צפוי העניין לעלות לדיון ואישור.

בוועדה קראו לממשלה לשקוד על רשימה מיידית של ישובים ושכונות המיועדים להסדרה, לאפשר ליו"ר צוות ההסדרה למנות אנשי מקצוע, וכן לבצע בחודשיים הקרובים הסדרה מדינית של כל הישובים שלא ניתן להסדיר אותם כשכונות של ישובים ותיקים. בסיום הדיון ביקש יו"ר הועדה, ח"כ  קיש לקבל מענה מהממשלה לדרישות בתוך שבועיים.

"ישנה כוונה ברורה להסדרת 70 ישובים שהייתה התייחסות לגביהן בדוח השופטת זנדברג", אמר ח"כ קיש  וחברו לשדולת ארץ ישראל, ח"כ סמוטריץ' הוסיף כי "אין שום הצדקה שחצי מיליון אזרחים יתנהלו כמו רפובליקת בננות. צריך להגיע לפתרונות ולא להמשיך בדיבורים"

יו״ר הכנסת ח״כ יולי אדלשטיין, שהגיע לדיון, אמר כי "תפקידו של הבית הזה למצוא פתרונות של חקיקה להסדרת ההתיישבות. קמה ועדה, כבר שנה וחודשיים ששום דבר לא קרה עם זה. אני חושב שמתפקידו של הבית הזה הוא לפקח, אם אין כוונה להקים את הוועדה הזאת אז צריך להגיד חברים טעינו. אני מבקש שהוועדה הזאת תמשיך ותפקח ותדרוש תשובות ברורות בנושא הזה".

יו"ר מועצת יש"ע חננאל דורני הדגיש כי "הסדרה היא לא רק להסדיר את הקיים אלא גם להסדיר את העתיד. יש כאלו שמתנהגים כאילו יש מדינה בתוך מדינה, וכוונתי ליועמ"ש איו"ש שלמעשה פועל על פי מדיניות משלו, המנוגדת למדיניות הממשלה. לצערי, כעת רק מנסים לכבות שרפות, אבל אם לא יהיה שינוי ביועמ"ש איו"ש, השרפות ימשיכו לבעור".