אז איפה אתם בבחירות? כל מה שצריך לדעת על הבחירות המקומיות

איפה מצביעים? מתי מצביעים? איך מזדהים בקלפי ומי זכאי ליום חופש? כל הפרטים על הבחירות ועל יום הבחירות לרשויות המקומיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/18 08:52 כא בחשון התשעט

אז איפה אתם בבחירות? כל מה שצריך לדעת על הבחירות המקומיות
בחירות לרשויות המקומיות, צילום: shutterstock

היום יתקיימו הבחירות לעיריות, המועצות המקומיות והמועצות האזוריות. מספר שיא של 6,653,808 איש ואישה יהיו זכאים להצביע. לראשונה יתקיים יום שבתון כללי במשק ביום הבחירות, כפי שקורה בבחירות לכנסת. הנה הדברים החשובים שיש לדעת לקראת הבחירות:

מי מצביע:

כל תושב מדינת ישראל שמלאו לו 17 (בשונה מהבחירות הכלליות, בהן ניתן להצביע רק מגיל 18) ביום הבחירות.

איפה מצביעים: 

משרד הפנים שלח לכל בעלי זכות ההצבעה 'הודעה לבוחר', עם ציון מקום הקלפי הסמוכה למקום מגוריו.
גם אם לא הגיעה אליכם ההודעה עד ליום הבחירות, קל מאוד לאתר את מקום הקלפי. 
אתר המידע הממשלתי של משרד הפנים נותן מענה מיידי לבדיקת זכאות ההצבעה ובירור מקום הקלפי. כל מה שצריך זה מספר תעודת זהות ותאריך הנפקת התעודה. אפשר לקבל את המידע גם בטלפון 1-800-222-290, או באמצעות הודעת סמס למספר 050-8085500 (יש לכתוב את מספר תעודת הזהות ב-9 ספרות כולל סיפרת הביקורת, ואת תאריך הנפקת תעודת הזהות). ניתן גם לשלוח פקס ל-1-800-222-291 עם שני פרטי המידע האלה.

מתי מצביעים:

הקלפיות יהיו פתוחות בין השעות 7:00 - 22:00. (בישובים בהם פחות מ- 350 תושבים הקלפיות יהיו פתוחות רק עד השעה 20:00)

איך מצביעים: 

ניתן להצביע בבחירות באמצעות תעודת זהות או דרכון בתוקף או רישיון נהיגה, ולחיילים - תעודת חוגר או תעודת קצין. שימו לב כי אין צורך להביא את ההודעה לבוחר.
עבור נכים ובעלי צרכים מיוחדים שאינם יכולים להצביע בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם, ישנן "קלפיות נגישות מיוחדות", שמיקומן מפורסם באתר משרד הפנים.
מי שמאושפז בבית חולים  ביום הבחירות רשאי להצביע בקלפי למאושפזים המוצבת בבית החולים, שנועדה גם עבור עובדי הצוות הרפואי של בית החולים. מי שנמצא בשירות מילואים פעיל ביום הבחירות זכא להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים שממוקמות בבסיסי צה"ל, כנ"ל לגבי אנשי משטרה או שב"ס.

אופן ההצבעה:

הבוחר מזדהה אצל מזכיר הקלפי על ידי מסירת מסמך מזהה, ולאחר מכן יקבל מיו"ר ועדת הקלפי מעטפות הצבעה חתומות כדין.
בערים ובמועצות המקומיות הבחירה היא בשני פתקים – פתק צהוב לראש הרשות ופתק לבן למועצה. במועצות האזוריות הבחירה היא בשלושה פתקים – צהוב לראש הרשות, לבן לרשימה למועצה ופתק כחול עבור חברי הוועד המקומי.
ניתן להשתמש גם בפתקים (צהובים, לבנים, תכולים) ריקים ועליהם לרשום בעט בצבע כחול ובכתב ידו את שם המועמד לראש המועצה (שם פרטי ושם משפחה) או אות/יות הרשימה עם הכינוי למועצת המועצה האזורית או לוועד המקומי. פתקים ריקים אלו מצויים בסוף מדף הפתקים.
ברשויות בהן יש רק מועמד אחד לראש הרשות (ראו רשימה בהמשך), ניתן יהיה להצביע בפתק ירוק, שמשמעותו היא הצבעה נגד המועמד היחיד.

מה קורה כשיש מועמד יחיד:

ב-18 ערים ומועצות מקומיות מתמודד מועמד יחיד: קריית ביאליק, עכו, מודיעין-מכים-רעות, שדרות, גבעתיים, רחובות, קריית אתא, אבן יהודה, מבשרת ציון, מעלה אדומים, נצרת עילית, מעלה אפרים, רכסים, עג'ר, קריית יערים, ראמה, כאוכב אבו אל היג'א וכסרא-סמיע.
גם ב-11 מועצות אזוריות מתמודד מועמד יחיד: ברנר, מנשה, שדות דן, שדות נגב, נחל שורק, חבל אילות, רמת נגב, מרחבים, יואב, מגילות ים המלח וחוף השרון.

אם ייספרו יותר קולות נגד המועמד היחיד מאשר בעדו, חברי המועצה הנבחרים יבחרו את ראש הרשות.

יום שבתון:

לראשונה מאז 1989, יום הבחירות ברשויות המקומיות הינו יום שבתון. מי שעובד ביום זה ישולם לו שכר בהתאם לדיני העבודה.

לראשונה יתקיימו הבחירות במועצות האזוריות, בעיריות ובמועצות המקומיות באותו המועד ולכן יום הבחירות הוגדר כיום שבתון בתחומן של הרשויות המקומיות שבהן נערכות הבחירות, ולגבי עובדים הרשומים בפנקס הבוחרים של אותן רשויות.

יום הבחירות הוא יום שבתון על-פי חוק, אך פועלים בו כסדרם שירותי תחבורה ושירותים ציבוריים אחרים כפי שיקבע שר הפנים.

מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, אמר לקראת יום הבחירות: "בימים אלה משלים המשרד היערכות חסרת תקדים לבחירות חסרות תקדים. עובדי המשרד ויותר מ-20 אלף עובדים שגויסו למאמץ כבר מוכנים. ביום שלישי יעבור הכדור לידי הציבור הרחב, שנקרא למלא את זכותו וחובתו, ולבחור את הנהגת השלטון המקומי. יום בחירות מוצלח לתושבי ישראל".

כל המידע באדיבות אתר משרד הפנים