אושר סופית: נפגעות תקיפה מינית יוכלו להתראיין

החוק יפסיק את המצב האבסורדי לפיו נפגעות תקיפה מינית שמתראיינות בתקשורת נחשבות עברייניות. שקד: "מי שצריך להתחבא אלה העבריינים, לא הנפגעות". ח"כ עליזה לביא: "המציאות משתנה. נשים לא מוכנות עוד לשתוק - הן מוכנות לפרסם את שמן, להתעמת עם הקושי ולדרוש צדק, הכרה ותיקון".

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/12/18 20:24 ב בטבת התשעט

אושר סופית: נפגעות תקיפה מינית יוכלו להתראיין
הסוף להשתקה. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני, 10.12.18) בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד שתגן על נפגעות תקיפה מינית ותאפשר להן להתראיין בתקשורת. עד כה חוק העונשין אסר פרסום על פרטיו או זהותו של מתלונן או נפגע בעבירת מין, זולת אם נתן הסכמתו לכך בפני בית המשפט, או שבית המשפט התיר זאת מטעמים מיוחדים שיירשמו. העונש לצד העבירה עומד על שנת מאסר.

האיסור הפלילי נועד לייצר 'קרקע בטוחה' לנפגעי עבירות מין להגיש תלונות ולשתף פעולה עם הליכים פליליים, ללא חשש שזהותם תיחשף בניגוד לרצונם. הנחת המחוקק הייתה כי במרבית המקרים נפגע עבירת מין, או מתלונן בעבירה זו, מעוניין לשמור על פרטיותו ולא לאפשר פרסום של פרטים אודותיו ככזה. למרות הרצון הטוב, החוק הקיים יצר מצב אבסורדי, לפיו נפגעי תקיפה מינית נענשים פעמיים: פעם אחת בעת התקיפה ופעם שניה כאשר נאסר עליהן לגולל בפני הציבור את אירוע התקיפה. ולחלופין, נפגעת שמתראיינת עוברת על החוק.

הגם שהובהר בידי הגורמים המוסמכים כי איסור הפרסום אינו חל על הנפגע ואינו פוגע ביכולתו לספר את סיפורו, נטען כי ההסדר הקיים הוא פטרנליסטי ומגביל את נפגעי העבירה והמתלוננים, שלא בטובתם. כן נטען, כי גם בהינתן פרשנות לפיה האיסור אינו חל על נפגע העבירה או על המתלונן, הוא עדיין מונע מגורמים אחרים באמצעותם מבקשים אלה להשמיע את קולם, כדוגמת ועדות הכנסת ועיתונאים – לעשות כן. גופי תקשורת וארגונים אחרים שמקיימים דיונים ציבוריים בשיתוף נפגעי עבירות מין, חוששים מפני אחריות פלילית, ונמנעים מחשיפת זהותם של נפגעים, חרף רצונם של האחרונים להיחשף.

נוכח זאת, החוק תוקן כעת, כך שיתאפשר למתלונן בעבירת מין או לנפגע בעבירה זו, אם הוא בגיר, להביע הסכמתו בכתב, לעניין חשיפת פרטיו או זהותו, בלי שיידרש כי ההסכמה תינתן בפני בית המשפט. על מנת להגן על קטינים ולמנוע אפשרות להפעיל עליהם לחץ פסול, החוק החדש קובע כי קטין יוכל לחשוף את פרטיו האישיים רק לאחר שהצהיר על כך בבית המשפט.

שרת המשפטים איילת שקד: "מדינת ישראל פועלת להגן על מותקפים ומותקפות מינית. החוק החדש שאושר הערב מתקן את העוול שנגרם לנפגעות תקיפה מינית. מי שצריך להתחבא אלה העבריינים הפוגעים, לא הנפגעות והנפגעים. אני מודה לחברות הכנסת עליזה לביא ואורלי לוי אבקסיס על הצעות החוק שהגישו בנושא ולעיתונאית יעל דן על העלאת הנושא לסדר היום הציבורי".

ח"כ עליזה לביא, יוזמת החוק: "מדובר בתיקון שמגשר על הפער הקיים ומתאים את החוק אל מול המציאות בשטח. חלפה שנה מאז פרץ קמפיין #metoo לחיינו, ובמהלכו נראתה עלייה של 230% במספר חשיפת התלונות של נשים שחוו הטרדה מינית. לא נתפסת המחשבה שכל אותן נשים אמיצות שנחשפו בקמפיין נחשבו עד היום בישראל עברייניות! המספרים זועקים את הצורך של נפגעות ונפגעי עבירה מינית לשבור את השתיקה ולקבל חשיפה והכרה חברתית".

עוד הוסיפה ח"כ לביא: "אנחנו נמצאים בעידן שמעודד חשיפה ודורש תיקון חברתי, ומחובתנו להגן על הנפגעות שלעיתים החשיפה והמסלול הציבורי הוא המוצא האחרון עבורן. כל נפגעת כזו פותחת את הדלת לזו שאחריה, מביאה את הסוגיה לקדמת הבמה ועושה עוד צעד חשוב בדרך לתיקון החברה מהנגע הנורא של הטרדות ופגיעות מיניות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן