אושר החוק לפיקוח על מעונות היום

הסוף לאלימות במעונות היום? מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את ההצעת חוק הפיקוח על מעונות היום של משרד העבודה והרווחה בראשות השר חיים כץ. ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל: "למרות אישור החוק קיימים בניסוחו מספר ליקויים"

חדשות כיפה גלעד כהן 22/10/18 19:00 יג בחשון התשעט

אושר החוק לפיקוח על מעונות היום
גן ילדים אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

מקרים רבים של אלימות בגני הילדים גרמו להצעת החוק לפיקוח על מעונות היום להגיע אל הכנסת ולעבור היום (ב') בקריאה שניה ושלישית. ההצעה הממשלתית כוללת קביעת תנאי הפעלה של מעונות יום שיבטיחו את שלומם וטובתם של הפעוטות לצד יצירת כלי אכיפה מנהליים, סמכויות מפקחים והוראות עונשין. 

חוק הפיקוח שמטרתו להגן על הפעוטות בגילאים 0-3 ישית חובה על בעלים של מעון יום לפעוטות להוציא רישיון הפעלה אשר יינתן מהממונה על מעונות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. 

כמו כן, על מנת להבטיח את שלומם והתפתחותם של הפעוטות, בעלי המעונות יחויבו להעסיק אנשי צוות ללא עבר פלילי, להדריך ולהכשירם בתחומי מתן עזרה ראשונה ולקבל הדרכה וייעוץ מקצועיים ליצירת סביבה חינוכית- טיפולית מיטבית עם סטנדרטים אחידים לטיפול בכלל המסגרות ובכלל הפעוטות. לממונה על מעונות היום יינתנו כלי אכיפה מנהליים וסמכויות אכיפה והרתעה פליליות, בהם סמכות למתן צו לשם סגירת מעון ועוד.

התקציב לצורך הסדרת מערך המסגרות לטיפול בילדים בגילאי 0-3 יעמוד על 280 מלש"ח בפריסה לחמש שנים וכן יוקצה כוח אדם נוסף לאגף מעונות היום. התקציב ישמש להבטחת אכיפה אפקטיבית ויעילה לשלומם וביטחונם של הילדים, תוך מתן דגש  על הדרכה והכשרת מטפלות.
כזכור, חוק הפיקוח על המעונות עבר לאחר ששתי ממשלות קודמות לא צלחו בקידום החוק בעבר. בשנת הלימודים הקרובה המשרד יחל במתן אישורי הפעלה ראשוניים לכלל המסגרות הטיפוליות, ובאופן הדרגתי עד חמש שנים. הסמכויות המנהליות יכנסו לתוקפן עם תיקון התקנות.

יוזמה זו של שר העבודה והרווחה חיים כץ להסדרת הפיקוח מגיעה בנוסף לפרויקט האצת בינוי מעונות יום שייסד במסגרתו נוספו כ-300 מעונות חדשים עבור 22,500 פעוטות שהצטרפו למערך המפוקח והמסובסד של המדינה.  בנוסף, הוביל השר חיים כץ מהלך תקדימי להעלאת שכר המטפלות והחל מינואר 2017 התווספו בין 300-400 ש''ח מידי חודש לשכרן בהתאם לוותק. לטובת ההורים, הוקדם הרישום למעון היום  לחודש אפריל במקום יולי מה שמאפשר את קבלת הסבסוד מרגע כניסת הפעוט למסגרת. כמו כן, לצורך ייעול קצב הבינוי של מעונות יום חדשים, תקציב הבינוי מועבר לרשויות כבר בתחילת השנה במקום בסופה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ: " לאחר שנים של ניסיונות כושלים המשרד בראשותי הצליח סוף סוף ליצור הסדרה בתחום הטיפול בגיל הרך. היום הורי ישראל יכולים להתחיל לנשום לרווחה ולדעת שיצרנו מעטפת הגנה לפעוטות  ושדרוג משמעותי באיכות הטיפול".

ד"ר שולמית ביסמנובסקי מארגון גני הילדים הפרטיים בישראל:" כוונת החוק טובה מאד וחשובה מאד וארגוני הגנים הפרטיים בעדו. אם זאת למרות אישור החוק קיימים בניסוחו  שאושר הערב מספר ליקויים שנכון יהיה לתקן אותם במהלך התקנת התקנות. אם לא יאושרו השינויים ארגוני הילדים יבחנו הליכים משפטיים כנגד תקנות החוק."