אושר בקריאה שלישית: סוף לאפליית תושבי יו"ש

אחרי מקרים רבים של טכנאים שלא הגיעו וחברות שלא נתנו שירות מעבר לקו הירוק עבר היום בקריאה שלישית החוק של ח"כ שולי מועלם: בעל עסק שלא יודיע כי אינו מספק שירותים מעבר לקו הירוק יחויב בפיצוי

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/02/17 19:23 כד בשבט התשעז

אושר בקריאה שלישית: סוף לאפליית תושבי יו"ש
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שתמנע מצב שבו תושבי הפריפריה, יהודה ושומרון והערים הערביות שבתוך שטחי הקו הירוק אינם מקבלים שירות ככל אזרחי ישראל.

דבר זה בא לידי ביטוי בכך שגורמים מסחריים מסרבים לספק שירות או שגובים תעריפים חריגים עבור מתן שירות ביישובים אלו.

על פי סעיף 3 בחוק איסור הפליה במוצרים ושירותים קובע בין היתר איסור אפליה בשל גזע, דת, ארץ מוצא ומין. הצעת החוק של ח"כ שולי מועלם ביקשה להוסיף איסור אפליה מחמת מקום מגורים. כן היא ביקשה להוסיף את הסרוב לספק שירות למקום מגורים מסוים לעילות בחוק הגנת הצרכן, שבשלן רשאי בית משפט לפסוק פיצויים של עשרת אלפים שקל ללא הוכחת נזק. מדובר בשירותים דוגמת אספקת מוצר, הרכבה שלו, שירותי אחריות וכו'.

במהלך הדיונים על החוק סיפר חיים ילין מ"יש עתיד", לשעבר ראש המועצה האיזורית אשכול בעוטף עזה, שהיו תקופות בהן עסקים סירבו לספק שירותים גם לישובי עוטף עזה. מנגד עלו טענות שאי אפשר לחייב בעלי עסקים פרטיים להגיע למקומות שנחשבים בעיניהם למסוכנים. על רקע זה התגבשה הצעת פשרה לפיה עסקים יחויבו להודיע מראש על איזורים שאינם מספקים להם שירות.

למרות שהצעת החוק תשפר לשיפור השירות גם במקומות היישוב הערביים, חברי הכנסת מהרשימה המשותפת התנגדו לאישור ההצעה. ח"כ אוסאמה סעדי אמר בישיבה ביום שני שעבר כי מדובר בחקיקה זוחלת לכיוון של סיפוח.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי שיזמה את החוק אמרה כי "המציאות של אפליית לקוחות לא תוכל לעבור עוד בקלות ותהיה נתונה לכוחות השוק. חברות שבוחרות לקיים מציאות של צרכנים סוג א' וסוג ב', צריכות לקחת בחשבון שהתנהלותן תהיה גלויה והציבור יתנהל בהתאם. במדינה מתוקנת השירות חייב להיות שוויוני''.

מועלם הדגישה, ''אני שמחה לסיים מהלך חקיקתי חשוב שהחל חברי השר לשעבר אורי אורבך ז"ל ולהודות לראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ולשגיא קייזלר, לשעבר מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון על העבודה המשותפת והסיוע המשפטי לאלפי משפחות בקבלת שירות שוויוני מגורמים מסחריים שונים".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר כי "מדובר בחקיקה חשובה ביותר לא רק עבור תושבי יו"ש אלא עבור החברה הישראלית כולה. מזה זמן מועצה אזורית שומרון באמצעות ועד מתיישבי שומרון מובילה את המאבק באפליה הצרכנית כלפי תושבי יו"ש ואני שמח שח"כ שולי מועלם, אחת הפרלמנטריות המוכשרות והמובילות בכנסת, הרימה את הכפפה ולקחה את המלחמה הזו צעד אחד קדימה".

בוועד מתיישבי השומרון המוביל ב7 שנים האחרונות את המאבק אומרים: "מזה שנים עבדנו למען תושבי יו"ש שנפגעו על לא עוול בכפם מחברות שהחליטו על דעת עצמם כי הם אינם חיים המדינת ישראל. היום, בזכות החוק של ח"כ שולי מועלם, נפל דבר בישראל השלימה. כל חברה תצטרך לתת מענה לכל אזרחי מדינת ישראל מהצפון לדרום.

אנו נמשיך לעקוב אחר נותני השירות ונדאג שיתנו את הדין לכל מי שיפר את החוק".