"אורי אנסבכר היא כמי שנפלה בעת מילוי תפקידה"

מנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי החדש, ראובן פינסקי, מספר בראיון לחדשות כיפה על רעיון שבת ההוקרה, שנהגה סמוך לרצח שזעזע את המדינה, עבור מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי: "בנות השירות אחראיות על החוסן החברתי"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 07/03/19 14:55 ל באדר א'

"אורי אנסבכר היא כמי שנפלה בעת מילוי תפקידה"
מנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי, צילום: כיפה

בפעם ראשונה מזה 42 שנה, תיערך בסוף השבוע שבת הוקרה למתנדבי השירות הלאומי. לכבוד היוזמה, שתעמוד בסימן הנצחת זכרה של אורי אנסבכר הי"ד שהייתה חלק מהמערך, מספר מנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי, ראובן פינסקי, לחדשות כיפה על הרעיון שנולד סמוך לרצח המזעזע, על מטרת היוזמה וחשיבותה ומספק נתונים מפתיעים על חלקם של המגזר החרדי והערבי בתפקידי ההתנדבות השונים.

"כשנכנסתי לתפקיד אחד הדברים שהיה נר לרגליי", מספר פינסקי שהחל את תפקידו לפני מספר חודשים, "היה להוקיר את מתנדבי השירות הלאומי אזרחי".

לדבריו, "ישנה שחיקה במעמד המתנדבים. לפעמים מילת תודה אחת יכולה לחולל פלאים, וכשבאה מדינת ישראל, ואני לצורך העניין מייצג את המדינה בנושא הזה, ואומרת תודה, זו בהחלט אמירה. אנשים שוכחים שכל החבר'ה האלה הם מתנדבים, כאלה שלא חויבו לשרת בצה"ל ובכל זאת הם מתנדבים. הרבה פעמים העבודה המסורה של בנות השירות למשל עוברת לידנו. כולם יודעים שכאן וכאן יש בנות שירות, אבל מה עם לומר תודה לפעמים?".

 אורי אנסבכר הי"ד

שבת מיוחדת לזכרה. אורי אנסבכר הי"דצילום: באדיבות המשפחה

"הרצח של אורי העמיד אותה כמי שנפלה בעת מילוי תפקידה"

ברשות השירות הלאומי- אזרחי הציעו, לקראת השבת שתציין 30 יום להירצחה של אורי אנסבכר, למחנכים, רכזי נוער, קומונריות, מדריכים, ראשי קהילות ורבנים ומשפחות מהארץ ומהעולם, להשתתף ב'שבת השירות הלאומי' ולקבל ערכות תוכן ומערכי שיעור בסימן השירות הלאומי וערכי הליבה המאפיינים אותו - נתינה לקהילה, חינוך לעשייה בכל התחומים ועוד. הרעיון עצמו נולד זמן קצר לאחר הרצח המזעזע של אורי אנסבכר הי"ד, שנרצחה סמוך למרכז שבו התנדבה.

השר הממונה על רשות השירות הלאומי- אזרחי, אורי אריאל אמר על השבת כי "השבת העולמית היא גם הזדמנות להודות לכלל המתנדבים שעושים לילות כימים לטובת החברה הישראלית כולה. הם הסיירת החברתית של ישראל והם מתנדבים ופועלים לטובת חברה סולידרית וחזקה יותר. אני מזמין את כולם להצטרף אלינו לשבת הזו, להוקיר, לחזק ולהפיץ אור כמו שאורי שלנו ידעה. יחד, אנו הופכים לחברה ערכית וטובה יותר וכפי שאורי כתבה 'עשי לך שלום בתוכך' נעשה שלום בתוכנו".

שבת הוקרה לבנות השירות הלאומי

שבת הוקרה לבנות השירות הלאומיצילום: הרשות לשירות לאומי אזרחי

"הרצח של אורי אנסבכר", אומר מנכ"ל הרשות בכאב, "העמיד אותה כמי שנפלה בעת מילוי תפקידה. עכשיו אפשר לשבת בבית ולהזדעזע ואפשר לצאת ולעשות מעשה. מלבד התמיכה והליווי שהענקנו למשפחה ולחברות של אורי, ממש סמוך לרצח המזעזע להלווייתה, הרב צבי יוסף רימון הציע את הרעיון לכינון שבת הוקרה ואני הרמתי את הכפפה והחלטתי לקחת את זה כפרוייקט של הרשות. זכינו לשיתוף פעולה עם תנועות הנוער, רבני הארגונים השונים מכל הגוונים, וארגונים רבים נוספים. החלטנו שזו תהיה מסורת. אני עדיין לא יודע מה יהיה התאריך הקבוע, אבל השבת הראשונה תהיה לזכרה של אורי".

לפינסקי חשוב להדגיש כי בנות השירות הלאומי ויתר המתנדבים נמצאים בכל מקום: "זה בתי חולים,, מערכות ביטחון, ומוסדות חינוך. ביקרתי השבוע במחלקה אונקולוגית לילדים ונדהמתי לראות איך הילדים החולים שמחים לפגוש את המתנדבות. הן אמנם לא אחראיות על מצבם הרפואי, אך הן משפרות פלאים את מצב הרוח שלהם. נכון שלבנות שירות אין מדים או נרטיב של קרבות וגבורה, אך אם הצבא אחראי על החוסן הלאומי, בני ובנות השירות אחראיים במידה ניכרת על החוסן האזרחי חברתי".

מרים פרץ מוקירה את בנות השירות

מרים פרץ מוקירה את בנות השירותצילום: הרשות לשירות לאומי אזרחי

איזה ערך היית רוצה שהמתנדבים ייקחו מאורי?

"ערך הנתינה ללא גבולות היה חלק ממנה", הוא מציין ומדגיש שלהוריה הייתה בקשה אחת, "להורים של אורי, שהיו מעורבים ומעודכנים ביוזמה, היה חשוב שכל השבת תעסוק בערך הנתינה שכל כך אפיין אותה". 

"רוצים לצמצם את התפקידים הפקידותיים"

אחת הסיבות לקיום השבת, כפי שפינסקי הזכיר בפתח דבריו, הייתה עובדת שחיקת מעמדן של בנות השירות הלאומי. עובדה שאותה מנסים ברשות לשנות: "המעמד נשחק בעיקר תדמיתית. אנחנו מנסים להיטיב עם המתנדבים בכל ההטבות הנלוות וכמובן בתנאים הבסיסיים כמו תשלומים, דירות וכדומה. לצד זה, אנחנו מנסים לפתוח תקנים חדשים ולהרחיב את האפשרויות מעבר לתפקידים הנוכחיים. אנחנו רוצים לצמצם את התפקידים הפקידותיים וזה גם דבר חשוב שישפיע על תדמית המתנדבות והמתנדבים".

אורי אריאל לקראת שבת ההוקרה למערך השירות הלאומי

אורי אריאל לקראת שבת ההוקרה למערך השירות הלאומיצילום: הרשות לשירות לאומי אזרחי

בנוסף הוא מציין, "קיים עידוד לשירות שנה שנייה ויש צורך חשוב לשווק ולמתג את המערך בצורה הרבה יותר אינטנסיבית. הציבור הרחב, וגם המתנדבות עצמן, צריכות להבין ולהאמין שהן תורמות באופן אמיתי למדינה, כי זה מה שהן עושות הלכה למעשה".

רבים משייכים את המערך לציבור הדתי לאומי ומדברים על התנדבות החסר של הציבור החרדי והערבי. מה דעתך בנושא?

ראשית המגזר הציוני דתי המציא את המערך. הרב צפניה דרורי הוא זה שהקים אותו. מתוך 18000 מתנדבים, 10500 בנות ו-1500 בנים, משתייכים לציונות הדתית. אולם חשוב להדגיש שיש 4500 מתנדבים מהמגזר הערבי ועוד 1500מהחרדי. המגזרים האלה משרתים הרבה יותר, רק שאנחנו לא מדברים על זה מספיק. נתח המגזר החרדי והערבי במערך נמצא בצמיחה ובעתיד המספרים יהיו גבוהים עוד יותר.

רגע לפני שאנחנו מסיימים מבקש פינסקי לתת דוגמא על ההתרגשות סביב היוזמה החדשה: "כשנושא השבת החל להתקדם, קיבלתי פניות, ממש דקה אחר דקה, מחברה שנטועה עמוק בשמאל ומחבר כנסת שנחשב מאוד ימני ושניהם אמרו לי שמדובר בדבר 'חשוב ומרגש'. אני מקווה שבכל רחבי הארץ ילמדו השבת להכיר ולהוקיר את בני ובנות השירות הלאומי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן