אוהבים בחינם: לא עוד גמ"ח אלא שינוי תרבותי

לנעמה בעדני (38) מירושלים, היה חלום: להקים חנות חברתית מכובדת לבגדים יד שניה, בה הבגדים נמכרים במחירים של עד 10 ש"ח. מה הפלא שמשפחה של 8 ילדים קנתה שם בגדים לחג ב 150 ש"ח בלבד?

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 30/07/17 18:03 ז באב התשעז

אוהבים בחינם: לא עוד גמ"ח אלא שינוי תרבותי

איך יוצרים תרבות צריכה חדשה ושונה? מקימים חנות לבגדים יד שניה, המיועדת לכולם ולא רק למשפחות נזקקות. המקום מכובד ומכבד והעיקר - זול במיוחד. נעמה בעדני מלמדת אותנו איך תמיד להוסיף טוב.

חסד בכמה שורות

"לפני כשנה וחצי הקמנו את "הבית של אביה", חנות חברתית קהילתית לבגדים יד שנייה שאותו אני מנהלת במשרה מליאה.

'הבית של אביה', הוא בעצם גמ"ח בגדים שפועל במתכונת של חנות בגדים. השקענו בה מחשבה ומשאבים רבים על מנת שתראה כחנות לכל דבר וכל הפריטים בחנות נמכרים במחירים של 3-10 ₪ .

הושקעו משאבים רבים על מנת שהחנות תראה כחנות לכל דבר, המטרה היא שאנשים ייכנסו למקום מכובד ולא לגמ"ח בגדים. יתרה מזו, אנחנו פונים לכל הקהלים ולא רק למשפחות נזקקות, בכדי לא לתייג את מי שמגיע אלינו. אי אפשר אף פעם לדעת מה מצבו של כל אחד.

בימים שמשפחות רבות אינן סוגרות את החודש, הבית של אביה, ייצר תרבות צריכה חדשה ושונה לגמרי, ומלמד את האנשים שלפחות בפרק הזה ניתן לחסוך, ובמחיר של בגד אחד, ממלאים את הארון.

"הבית של אביה", מופעל על ידי צוות גדול של מתנדבות, יחד עם אנשים עם צרכים מיוחדים, שהחנות משמשת כמרכז הכשרה לתעסוקה עבורם.

המתנדבים מסדרים, ממיינים ומקבלים את הלקוחות שלנו בשמחה רבה".

כיצד הכל התחיל?

"הבית של אביה הוא חלום ישן ומתמשך. לאחר שהקמנו את עמותת קשת – יוזמות חברתיות קהילתיות, ואת 'קפה בגן' - בית קפה חברתי קהילתי שנפתח על מנת לתת תעסוקה לאנשים עם צרכים מיוחדים, הרגשנו שהגיעה העת לפרויקט נוסף. הלכנו ללמוד את הנושא והסתובבנו בגמחי"ם בכל הארץ. ראינו מחזות של נשים שנוברות בערימות בגדים והבנו שצריך להקים מקום בסגנון שונה לגמרי, כזה שיכבד את מי שמגיע אליו.

קראנו את המקום על שם אביה יהושוע ז"ל גולדברג, שנהרג בתאונת דרכים, ואנחנו זוכים להנציח את זכרו במקום".

מעגל החסד

"'הבית של אביה' הוא מרכז של חסד בו אנחנו זוכים לסייע במגוון אופנים.

בבית של אביה מתקיימות פעילויות קהילתיות וסדנאות שונות, כך אנשים מגיעים למקום ורואים שחנות בגדים יד שנייה זה לא כל כך נורא. עם הזמן ראינו שאנחנו עושים חסד עם אלו שמוסרים בגדים, לפחות כמו המקבלים, אנשים מאוד שמחים למסור בגדים.

עכשיו בימי החופשה, הבית של אביה, יוצא בשני פרויקטים נוספים של חסד: האחד הוא התנדבות של משפחות שמגיעות להפוך את החופש למשהו ערכי יותר, והשני, הוא פרויקט איסוף ומכירת ספרים וילקוטים יד שנייה".

סיפור בלתי נשכח

"חנכנו את החנות בשנה שעברה שבוע לפני ליל הסדר. בהתחלה פתחנו רק כדי שאנשים יוכלו למסור בגדים כי אנשים היו לחוצים לפנות את הבגדים שמיינו לפני החג. ואז הגיעו אלינו שמועות שיש כמה משפחות שממש צריכות בגדים לחג. התגייסנו עם כמה מתנדבות, לפרוק כמה שיותר בגדים ולתלות אותם, כדי שנוכל לפתוח את החנות לציבור הרחב עוד לפני החג אפילו שלא תכננו זאת. זה דרש מאיתנו המון כוחות ומאמצים אבל הבנו שאין ברירה.

ובאמת, שלושה ימים לפני ליל הסדר הצלחנו לפתוח את החנות לציבור והלבשנו עשרות משפחות לחג.

ביניהן הגיעה משפחה עם שמונה ילדים שעשו קניה ממש גדולה ומצאו לכולם בגדים לחג. הם היו כל כך מאושרים, הבנות שמחו בקולי קולות ופשוט התלהבו שיש להם בגד חדש לליל הסדר. הם שילמו 150 שקל ויצאו עם בגדים לכל המשפחה.

אז באמת הרגשתי שהמאמץ היה שווה...הרגשתי התרגשות ושמחה אמיתית".

עצה לאהוב בחינם

"בחודש האחרון נפטרה אישה יקרה מאוד בשם ציפי קפלן ע"ה, אשת חסד מדהימה, שהלכה לעולמה בפתאומיות לאחר אירוע מוחי קשה. ציפי היתה תמיד זמינה לזולת להושטת יד לכל מי שצריך, וממנה למדנו שלא צריך לבזבז אף רגע ולשאוף לעזור לכל מי שצריך ולחשוב תמיד איך להוסיף טוב לסביבה, אי אפשר לדעת אף פעם מה יהיה אתנו מחר.

בעז"ה שנזכה להוסיף רק טוב בעולם".


הבית של אביה, רח' שטנר 3, גבעת שאול, ירושלים, קומה 2