אדלשטיין ליהודי התפוצות: "מצער שהדיונים על ישראל והציונות הפכו לרגישים כל כך"

יו"ר הכנסת דחה את הטענות כאילו הכנסת מפוררת את היחסים עם יהודי העולם, "השמועות על ׳מותה של הדמוקרטיה הישראלית׳ מוגזמות למדי. אנחנו צריכים לדבר. אבל יותר מכך, אנחנו צריכים להקשיב אחד לשני"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/10/18 19:46 יד בחשון התשעט

אדלשטיין ליהודי התפוצות: "מצער שהדיונים על ישראל והציונות הפכו לרגישים כל כך"
קריאה לשותפות לצד מתיחת ביקורת. אדלשטיין בנאומו, צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, ניסה הערב (שלישי) במשכן הכנסת להפריך את הטענה כאילו ממשלת ישראל פוגעת בקשריה עם יהודי התפוצות.

"יש תחושה כי הקשרים החזקים עם הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, מתפוררים", אמר אדלשטיין באירוע הוקרה ל-700 ראשי הפדרציות היהודיות במדינות צפון אמריקה.

לדבריו, "מה שפעם היה מובן מאליו, לא מחזיק עוד. יהודים בישראל ובתפוצות חשים ניכור זה כלפי זה. נושאים שאיחדו אותנו פעם, מפרידים בינינו היום". עוד טען כי "השמועות על ׳מותה של הדמוקרטיה הישראלית׳ מוגזמות למדי. הדמוקרטיה הישראלית חזקה ותוסיף להיות חזקה, שום חקיקה לא תיצור אזרחים מסוג ב' או דומה לכך".

נשים עטופות בדגל בכותל

יו"ר הכנסת קרא ליישום מתווה הכותל. ארכיון, נשים עטופות בדגל בכותלצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

יו"ר הכנסת גם מתח ביקורת על השיח שלדעתו התפתח בשנים האחרונות בקרב יהדות העולם, "מאוד מצער אותי שהדיונים על ישראל ועל הציונות הפכו לרגישים וכואבים כל כך, עד שהם בגדר טאבו. זה פרדוקס. עומדים בפנינו אתגרים חשובים, אפילו מבהילים, בהם יש לטפל. על הממשלה למצוא פתרונות שיישאו חן בעיני כולם, כולל יהדות התפוצות. אנחנו צריכים לדבר. אבל יותר מכך, אנחנו צריכים להקשיב אחד לשני. אנחנו משפחה אחת ויש לנו משימה משותפת".

בנוגע לאחד הנושאים שהעיבו על יחסי ישראל ויהודי התפוצות, מתווה הכותל, אמר כי יש ליישמו, "יש להגביר את המאמצים ליישום מתווה הכותל. יישום המתווה יהפוך את אחד המקומות הקדושים ביותר לעם היהודי גם לסמל לאחדות העם".