אבא למדריכה : "התחלתי להרגיש כספומט"

הורים למדריכים בתנועת בני עקיבא מתלוננים כי הם משלמים עבור סמינריון ההדרכה, ימי ההכנה למחנה הקיץ ואפילו עבור הצ'ופרים. "בשנה האחרונה הבת שלי נכנסה להדרכה ועם הזמן התחלתי להרגיש הכספומט של התנועה"

חדשות כיפה גלעד כהן 23/07/18 16:53 יא באב התשעח

אבא למדריכה : "התחלתי להרגיש כספומט"
למצולם אין קשר לכתבה | בני עקיבא, צילום: פלאש 90

פוסט שהעלה יוני נחום, אבא למדריכה בבני עקיבא, מסעיר את הרשת.  "בני עקיבא תמיד הייתה תנועה הקרובה מאוד לליבי, להסתובב עם חולצת תנועה תמיד הייתה גאווה גדולה בשבילי. בשנה האחרונה הבת שלי נכנסה להדרכה בתנועה וכל כולי היה גאווה אחת גדולה  אך עם הזמן התחלתי להרגיש הכספומט של התנועה, בכדי לזכות בזכות הגדולה להדריך חניכים בבני עקיבא ולהיות אחראית עליהם היא צריכה לשלם, והרבה מאוד כסף, מה שלא היה בתקופתי. מסע סוכות מדריכה חייבת לשלם, נטיעות מדריכה חייבת לשלם, מסע פסח מדריכה חייבת לשלם סמינריון הדרכה מדריכה חייבת לשלם וזה לא כולל את כל הצ'ופרים והצ'וקולוקים שהיא קונה לחניכות שלה על חשבוננו. נשברתי כשגיליתי שגם לצאת למחנה היא חייבת לשלם! אם היא לא תשלם לימי הכנה 120 ש"ח, היא לא תוכל לצאת למחנה, וחניכות שלה יצטרכו לצאת עם מדריכה אחות או לא לצאת".

בפוסט הסביר האב כי תפקיד מדריכה בתנועה כולל שעות רבות של עבודה. אם זה בטלפונים לחניכים או אם זה בהכנת פעולות. "במחנה הקיץ, מדריכה בת 16 שאחראית על החניכות שלה, להשכים, להאכיל, מסע רגלי, שישתו מים, שישימו כובע, שילכו לישון ובנוסף לכל האחריות הזאת להשתתף בישב"צים עד אמצע הלילה. הם עובדים לילות כימים באחריות גדולה יחסית לגילם וכדי לעבוד ולשאת באחריות הזו היא חייבת לשלם 120 ש"ח!" 

נחום משווה בין תפקידו של המדריך לתפקידו של מורה ואומר שכשם שלא יעזו לבקש ממורים לשלם על ה"זכות" להשתתף בטיול שנתי, ככה לא ניתן לבקש ממדריך או מדריכה במקרה של בתו לשלם על מחנה הקיץ.

"כל צוות מפעלים, צוות יער, צוות הדרכה, רכזי רובע, צוות שמירה צוות רפואה הם עובדים ולא מבקשים מהם שקל אחד על ה"זכות" להיות במחנה ואפילו משלמים להם על זה. למה על מדריכים מסתכלים אחרת? הם אלה שאחראיים על החניכים מצאתם מביתם ועד חזרתם לביתם. מהם אתם מבקשים כסףנדמה שמישהו בבני עקיבא השתגע לגמרי, וזה נראה בעיניו כניצול ציני של מדריכים ושהתנועה מצאה את הדרך לדחוף ידיים לכיס של ההורים." כך נחום בפוסט שכתב.

הורים רבים של מדריכים הצטרפו לדברים והגיבו על הפוסט.
חגית כתבה: "
בוגרת, מדריכה וקומונרית - אני די מתביישת שזו המציאות."   תגובה נוספת התייחסה לעובדה שזה קורה בכל התנועות ולא רק בבני עקיבא. אמא נוספת כתבה כי זו היתה אחת הסיבות שהבן שלה יצא מהר מההדרכה. הורים נוספים אהבו ושיתפו את הפוסט ונראה כי עיקר המרמור הוא שאין באמת מה לעשות.

מתנועת בני עקיבא נמסר: "אנו שמחים שאתר כיפה בחר דווקא בתנועת הנוער הזולה בארץ על מנת לדון בגביית תשלום ממדריכי תנועות הנוער. סוגיית גביית התשלום ממדריכים רלוונטית לכלל תנועות הנוער וכך התנועות מתנהלות במשך שנים רבות- הן מתוך שיקולים כלכליים שהינם כורח המציאות והן מתוך ראייה חינוכית וערכית רחבה.
התנועה רואה את מדריכיה כמחנכי הדור הבא ועל כן אינה גובה כלל תשלום עבור מחנות הקיץ מהמדריכים וגובה תשלום סמלי בלבד עבור ימי ההכנה - כדמי רצינות ועל מנת לממן מעט מן ההוצאות הרבות בפעילות זו. יש לזכור כי הן ההכנות והן המחנות הינם חלק מעיצוב אישיותם של המדריכים ומהווים חלק בלתי נפרד מהפעילות החינוכית והחווייתית שמעניקה התנועה לחניכיה ומדריכיה."