שנהיה לראש ולא לזנב | מה עושים כשהעובר במנח עכוז?

מסתבר שהברכה "שנהיה לראש ולא לזנב" היא לא רק איחולים לשנה חדשה אלה גם איחול ללידה בה התינוק יוצא כשראשו תחילה ולא עכוזו. ובכל זאת, אם העובר במנח עכוז מה עושים?

חדשות כיפה ד"ר ישי סומפולינסקי 01/09/21 14:31 כד באלול התשפא

שנהיה לראש ולא לזנב | מה עושים כשהעובר במנח עכוז?
צילום: shutterstock

במהלך ההריון, העובר המוקף במי השפיר משנה את תנוחתו פעמים רבות. לקראת מועד הלידה, רוב העוברים מתייצגים כאשר הראש פונה לכיוון אגן היולדת - מצג ראש. עם-זאת, כ- 3-4% מהעוברים נמצאים במצג עכוז לקראת הלידה – כלומר שעכוז העובר הינו החלק הפונה לכיוון תעלת הלידה והוא המצג השכיח ביותר בקרב אותם עוברים שאינם במצג ראש. למצג עכוז מספר גורמי סיכון כגון:  לידה מוקדמת, ריבוי מי שפיר המגדיל את מרחב התנועתיות של העובר ברחם ומומים מבניים ברחם הגורמים לעיוות חלל הרחם.  

אז מה הבעיה?
שיעור הסיבוכים בלידת עכוז גבוה יותר משמעותית מלידה במצג ראש, סיבוכים משמעותיים העלולים לגרום לתחלואה קשה ואף תמותה של היילוד. הסיבוכים המרכזיים המיוחסים ללידת עכוז הינם: א. שמט של חבל הטבור – כאשר פלג הגוף התחתון של העובר מקדים את ראשו, חבל הטבור עלול להקדים את יציאת גוף העובר כך שאספקת הדם לעובר במהלך הלידה נעצרת ומסכנת את בריאותו של היילוד. ב. במהלך לידת עכוז, לאחר יציאת החלק הרחב ביותר בעובר, הכתפיים, ראש היילוד עלול להיתקע בצוואר הרחם, דבר העלול לעצור את אספקת הדם למוח היילוד.

צילום: shutterstock

אז מה ניתן לעשות?
ישנה מחשבה כי תנועות גוף ותנוחות מסויימות יכולות לסייע לעובר להתהפך למצג ראש לפני הלידה, אם-כי, בספרות המקצועית אין תימוכין לכך. נכון גם הדבר כלפי האמונה כי ביקור במקומות מסויימים הינו סגולה להיפוך, כגון מעיין הסטף שבהרי ירושלים, מערת עמוקה בגליל התחתון ועוד.
כאשר העובר נמצא במצג עכוז לפני הלידה ישנן שלוש אפשרויות טיפוליות:

  • היפוך חיצוני – במהלך פרוצדורה זו, המבוצעת על ידי רופאים המתמחים בפעולות מסוג זה, מבוצעות נקיטות שמטרתן לדחוק את גוף העובר דרך בטן היולדת על מנת לסייע לעובר להתהפך למצג ראש. שיעורי ההצלחה של היפוך חיצוני עומדים על כ- 60-65%, עם שיעור הצלחה נמוך יותר לנשים לפני לידה ראשונה. שיעור הסיבוכים בפעולה זו נמוך, אם-כי ראוי לציין כי גם אחרי היפוך חיצוני מוצלח קיים סיכון מוגבר לניתוח קיסרי בהשוואה לנשים שלא עברו היפוך חיצוני.
     
  • ניתוח קיסרי – מצג פתולוגי הינה אחת מהסיבות הנפוצות לניתוחים קיסריים. בניתוח קיסרי, צוות המנתחים מחלץ את העובר דרך דופן בטן האם – ומכאן הביטוי "יוצא דופן". לניתוח קיסרי שיעור סיבוכים קטן אולם ההתאוששות ממנו ארוכה בהשוואה ללידה נרתיקית ויש בו בכדי להשפיע על הריונות ולידות עתידיות.
     
  • לידת עכוז – קיימים מרכזים רפואיים בודדים בארץ המאפשרים לידה נרתיקית של עובר במצג עכוז, בהגבלות מסויימות ואחרי דיון מפורט עם היולדת על הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בלידה זו. בשל היותה לידה מורכבת היא מבוצעת לרוב בחדר ניתוח על מנת לצמצם את זמן ההתערבות במידת הצורך.  

    לידת עכוז בתאומים:
    כאשר מתכוננים ללידה של תאומים – מצגי העוברים משפיעים על אופן היילוד. כאשר העובר המוביל נמצא במצג שאיננו מצג ראש – אופן הלידה יהיה בניתוח קיסרי, ללא קשר למצג העובר השני. כאשר העובר המוביל נמצא במצג ראש ניתן לאפשר לידה נרתיקית של העובר השני גם כאשר הוא במצג עכוז. חילוץ הילוד השני במצב זה מצריך ניסיון ומיומנות מצד הצוות הרפואי, אך שיעור הסיבוכים נמוך יותר מלידה בניתוח קיסרי ועל כן ישנה עדיפות ללידה נרתיקית במצב זה.

צילום: shutterstock

*מבוסס על הנחיות משרד הבריאות והאיגוד הישראלי לגניקולוגיה ומיילדות.

*אין באמור לעיל להחליף ייעוץ רפואי מסודר ופרטני.

הכותב הינו רופא בכיר מחלקת נשים ומילדות הדסה הר הצופים