צאו לי מהרחם | תפסיקו לגעת לי בבטן, או לדבר עליה

כשאת בהריון, את הופכת בעל כורחך לאטרקציה, הבטן ההריונית הופכת לעניין ציבורי, וכל אדם מרשה לעצמו ללטף אותה ולאחל מזל טוב, עצרתם פעם לחשוב האם זה סבבה? ומה אם היא בכלל לא בהריון?

נטע כהן נטע כהן 01/07/21 17:47 כא בתמוז התשפא

צאו לי מהרחם | תפסיקו לגעת לי בבטן, או לדבר עליה
צילום: shutterstock

נשים רבות מכל מקום מעולם מעידות שברגע שמבצבצת לה הבטן ההריונית, אנשים ונשים סביבן מרגישים פתאום שהבטן שלהם היא נחלת הכלל, ועם הבטן שיוצאת מגיעות גם ידיים בלתי מזוהות שנשלחות לעברה ומלטפות אותה.

למרות שלא כל הנשים ההריוניות חוות את התופעה הזו לאורך כל ההריון, בשיחות שערכתי לקראת כתיבת הכתבה, מצאתי שכל אחת מהנשים שנשאלו, יכולה להעיד על לפחות פעם אחת שאנשים זרים הרשו לעצמם ללטף להן את הבטן. לעיתים זה מגיע לאחר בקשת רשות, שמעמידה את ההריונית במצב לא נעים, לעיתים זה כבדרך אגב באמצע שיחה, לפעמיים סתם לוטשים לנו עיניים בבטן. גם אחרי הלידה. זה יכול לקרות בסופר, באוטובוס, בעבודה, באירוע משפחתי או חברתי, וגם סתם ברחוב. זה פשוט קורה.

האישה ההריונית עוברת שינויים רבים בתשעת חודשי ההריון, אבל אחד הדברים הבולטים שנשים מעידות עליו הוא איבוד המרחב האישי והתעלמות ממנו. יכולנו לומר שמדובר בחוצפה ישראלית אבל מדובר בתופעה עולמית חוצת גבולות. משהו בבטן ההריונית מושכת אנשים ונשים, מכרים וזרים, להושיט יד לבטן ההריונית. ולא רק לגעת, אלא גם לדבר עליה, איתנו או לידנו.

בין עדויות הנשים שסיפרו על חוויותיהן, בשמות בדויים בכדי לשמור על פרטיות: "הייתי בסופר, אישה שאני בכלל לא מכירה באה אלי ליד העגבניות עם חיוך מאוזן לאוזן, ושאלה איזה חודש אני, אם כבר יש ילד בבית, ואם זה בן או בת. עניתי מנחמדות למרות שזה הדבר האחרון שרציתי באותו רגע, ואז לפני שהלכה לדרכה היא ליטפה לי את הבטן.

אז תודה אבל לא תודה, אנחנו לא מכירות ולמה את מרשה לעצמך לגעת לי בבטן?" כך תיארה לי שירן, אמא טרייה. "אני מנסה להגיב יפה, אבל לפעמים אני מרגישה שאני כבר לא יכולה להתמודד עם החדירה הזו לפרטיות" אמרה לי אורטל, שעובדת עם קהל. "שאלו אותי איך אני עושה את זה לעצמי, כי יש לי עוד קטנה בבית, והשיא היה ששאלו אם אני לא יודעת איך נזהרים מהריון" סיפרה לי אפרת אמא לצמודות.

אישה אחרת, טל, סיפרה: "רוב העבודה שלי מתבצעת מהבית, משום מה בכל פעם שנפגשתי עם אחת העובדות במשרד, היא הרגישה צורך לגעת לי בבטן, לומר איך גדלתי, ולשאול כמה עליתי כבר במשקל". שיר, נתקלה בתופעה דווקא באירוע משפחתי. "היינו בארוחה משפחתית, ואיכשהו הבטן שלי הפכה להיות פינת ליטוף. סבתא שלו באה, ואח"כ גם חמי. ברור שאין פה שום כוונה רעה, אבל אם לא הייתי בהריון אף אחד לא היה חושב לגעת לי בבטן, כמו שאף אחד לא היה חושב לגעת לי ברגל בשום סיטואציה. אז למה זה לגיטימי?"

חשוב לומר, אמנם אף אחד לא מחפש ברעת חברו, וכולנו שואלים רק מתוך עניין ודאגה, אבל "צאו לי מהרחם" זו לא רק סיסמא. נשים רבות מנסות במשך חודשים ואפילו שנים להיכנס להריון, ללא הצלחה. הן משמינות ומתנפחות מטיפולים והורמונים, מנסות לשמור על שפיות ועל אמונה, ואז מגיעות השאלות: "נו, מתי כבר תיכנסי להריון, הזמן לא לטובתך", "את לא חושבת שהגיע הזמן", וכמובן התגובות של המוסיפים חטא על פשע ושואלים: "אז איזה חודש את?"

עורכות הדין אסנת זיו ודנה מירטנבאום מעמותת "איתך מעכי - משפטנית לצדק חברתי" מציינות: "הסוגייה נוגעת לחוק כבוד האדם וחירותו. נגיעה בבטנה של אשה הרה - ללא הסכמתה המפורשת - מהווה פגיעה בכבודה וחירותה מתוקף זכותה של האשה על גופה. במקרים מסוימים תהווה הנגיעה חדירה אסורה למרחב הפרטי ואף עלולה להיחשב, גם אם לא נגרם נזק פיסי, כעוולה נזיקית של 'תקיפה'. מדובר בנגיעה  כזאת שגם עם כוונתה היתה טובה, ברגע שהיא נעשית ללא הסכמתה המפורשת היא פוגעת בכבודה ובזכותה על גופה. האחריות לקבלת ההסכמה היא על האדם שמבקש לגעת בבטן העגלגלה, עליו לשאול את האשה לפני עשיית המעשה ולקבל את הסכמתה המפורשת".

אז כדאי להבהיר נקודה חשובה: הבטן של האישה ההריונית היא שלה. גם אם גדל בתוכה יצור יפהפייה, הבטן הזו, היא שלה, ואין לאף אדם רשות לגעת בה מבלי לקבל לכך אישור. וגם אם אישה השמינה או מלטפת את הבטן, זו עדיין לא סיבה לדבר איתה על הריון, אם היא לא פתחה את הנושא.