לידה במחשבה תחילה – על חשיבות תכנון הלידה

לידה היא תהליך מרגש מאין כמותו, וחשוב להגיע לתהליך הזה מוכנים. תכנון לידה, שניתן להתאים לכל יולדת ולכל זוג, מבטיח כי תהיה לכם שליטה ביום המרגש והמורכב הזה. אבל מה זה בכלל אומר לתכנן את הלידה, מה כולל התכנון, ומדוע חשוב לבצע תכנון לידה? על השאלות האלה ננסה לענות במאמר זה, ולעזור לכם להיות קצת יותר מוכנים ליום המרגש של המשפחה שלכם

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/03/21 16:33 יב בניסן התשפא

לידה במחשבה תחילה – על חשיבות תכנון הלידה
שתהיה לידה מוצלחת!, צילום: pixabay

מה זה תכנון לידה, והיכן ניתן לבצע אותו?

עבור מי שעומדת ללדת בפעם הראשונה, ועבור מי שאולי לא נתקלו במושג הזה עד היום, חשוב להתחיל ולהסביר מה זה בכלל תכנון לידה. כפי שניתן להבין משם התהליך, תכנון לידה הוא למעשה תהליך פשוט וקל לביצוע בו אתם, כזוג הורים לעתיד, מכתיבים מראש החלטות מסוימות הקשורות ללידה שלכם לצוות בית החולים. החל מהקליטה לחדר היולדות ועד האכלת התינוק בתום הלידה – את הכול ניתן לתכנן היום. בתי החולים שמעוניינים לרצות את הזוגות היולדים ולתת להם את הטוב ביותר, על פי רוב נעתרים לכל הבקשות הרלוונטיות. את מסמכי תכנון הלידה ניתן למלא מראש דרך בית החולים בו אתם בוחרים לבצע את הלידה, וכיום רבים מהם גם נגישים דרך אתרי האינטרנט של בתי החולים. כך, אתם יכולים להיות בטוחים שהתהליך מתבצע בצורה שנוחה ונעימה לכם. כשאתם יודעים שהדברים מתנהלים לפי התוכנית, כל מה שנשאר לכם הוא לחשוב על שמות לבנות או לבנים ולהתכונן לשלב המרגש הבא בחייכם.

אז מה היתרונות של תכנון לידה?

היתרונות של תכנון לידה הם בראש ובראשונה היכולת להתאים את תהליך הלידה, אם יתבצע ללא תקלות בלתי צפויות, לתהליך שאותו אתם שואפים לעבור. בתהליך תכנון הלידה תוכלו להכיר מראש את מחלקת היולדות ואולי אפילו את חדר הלידה שבו אתם צפויים להתאשפז. לאחר מכן, תוכלו לקבוע בעצמכם פרטים רבים הנוגעים לפרוצדורת הלידה – החל באופן ביצוע הלידה וכלה בשיכוך הכאבים הרצוי. לבסוף, תוכלו גם לקבל החלטות הנוגעות לשלב שלאחר הלידה, משהות התינוק בתינוקייה וכלה בהאכלתו. פירוש הדבר, בשורה התחתונה, הוא שניתנת לכן ולכם שליטה הן בהחלטות השונות והן בלוח הזמנים של הלידה – עוד לפני שהיא מתחילה.

מה אפשרי לשנות ולהוסיף לתכנון הלידה שלכם?

ישנם פרטים רבים שאותם צריך לתכנן ולגביהם צריך להחליט בתוכנית הלידה, וכולם יכולים לשנות או להוסיף לתהליך הלידה הסטנדרטי כפי שהוא מתבצע בבית החולים. הפרטים הללו כוללים בין היתר:

  • החלטות לגבי אפידורל או שיכוך כאבים אחר.

  • התנוחה שבה תתבצע הלידה.

  • האם להשתמש בזירוז לידה ובאיזה לוח זמנים לעשות זאת אם כן.

  • מידת ההשתתפות והמעורבות של בן הזוג בלידה עצמה.

  • מועד חיתוך חבר הטבור, שימור דם טבורי, שימור שליה.

  • מעורבות של הדרכת הנקה וניסיון הנקה ראשון לאחר הלידה.

  • האכלת התינוק בתינוקייה בתחליף או הנקה בימים לאחר הלידה.

תכנון לידה שמתאים לכם הופך את התהליך כולו לנוח ומרגיע יותר

כשאתם מגיעים מוכנים לתהליך הלידה, וכשאתם יודעים מה לוח הזמנים שבו היא אמורה להתבצע וכיצד היא תתקיים מתחילתה ועד סופה – אתם נותנים לעצמכם שליטה בסיטואציה. השליטה הזאת תאפשר לכם להתמודד טוב יותר עם שינויים בלתי צפויים ועם חריגות מהתוכנית, שתמיד יכולים לקרות.

בעידן של היום, ניתן לתכנן כמעט כל דבר, ולידה היא לא שונה כלל וכלל. בכדי להבטיח שתהליך הלידה כולו יתבצע לשביעות רצונכם, ולפי השאיפות שלכם והתנאים המתאימים לכם – כל מה שצריך לעשות הוא לבצע תכנון לידה. כיום, זה פשוט ונגיש מאי פעם.