קשרי אבא תינוק

"עדיף להתפדח עכשיו, ולא לפני החותנת" יעל גריינר ממליצה לגברים להתאמן על החלפת חיתולים לבובות לפני הדבר האמיתי

חדשות כיפה יעל גריינר 08/11/11 09:51 יא בחשון התשעב

קשרי אבא תינוק
mbaylor-cc-by, צילום: mbaylor-cc-by

אין ספק כי בגילאים יותר מבוגרים (מגיל שנתיים לערך) זה כבר עסק די נחמד, ללכת עם ילד לבית כנסת, לשחק בכדור ומחבואים, ללמד לרכב על אופניים וכן הלאה. אך בהתחלה כמו בטירונות בצבא זה נראה מפחיד, הכול נראה חדש ואתה מפחד להיתפס עושה משהו לא נכון, העלול לגרום לנזק בלתי הפיך. הפיתוי להתחמק מן המציאות ולסמוך על האישה בהתחלה הגם שאולי קל לביצוע, הרי הוא מוטעה וככל שתפנים מראש כי התינוק הוא גם שלך והאחריות משותפת לשני ההורים הרי שגם הזוגיות וגם האבהות יהיו טובות יותר.

היערכות יכולה להיות בכמה מישורים, על פניו מעבר לרכישה של ציוד שתפורט בהמשך, ותרגול של טיפול בתינוק (החתלה, אמבטיה, תנוחות החזקה, האכלה מבקבוק וכדומה) אשר מומלץ ללמוד ולהתנסות במפגש מונחה של שעה-שעתיים (שתמצית שלו אפשר לקבל גם בבית החולים לאחר הלידה אם לא הספקתם), הרי שעיקר השינוי צריך להיות תפיסתי - נכונות לויתור על הרגלים, נוחות וצרכים שלך עבור התינוק החדש. במידה וכבר עכשיו אתם רוצים לשחק ברעיון, אפשר לתרגל על יבש (אם ניתן) על תינוק של מישהו אחר. אך אם גם זה קשה לכם, אפשר להתחיל בלשחק עם בובה ולנסות לחתל ולהלביש אותה. אל תתביישו להיראות קצת מפגרים כי זו המציאות, עדיף לפני מאשר להצטער אחרי, ועוד תחת עינה הפקוחה של החותנת. אגב, אם תבקשו מהאישה או מחבר מיומן לתרגל איתכם סביר שאחרי הצחוקים יעריכו את הרצון להתנסות אך גם יספרו על הבקשה הנדירה לחברים משותפים, אז שקלו היטב במי להיעזר. בהתחלה אין הרבה הבדל בין בובה לתינוק, מלבד העובדה שתינוקות גם זזים ונוהגים תכופות להשתין כשמורידים מהם את החיתול בגלל הפרשי טמפרטורה ואתם וסביבתכם יכולים למצוא עצמכם רטובים (גם בנים וגם בנות, ההבדל הוא רק בזוית ההרטבה). יש שיגידו כי ההשוואה בין בובה לתינוק מזכירה את ההבדל בין מטווח ירי במטרות נייחות לירי במטרות נעות, אחרי ריצה עם מסיכות אב"כ...

נושא אחר שגברים רבים מתלוננים עליו, לאחר שב"ה התינוק כבר נולד, הוא הפגיעה באיכות ורציפות השינה בגלל חששם מהפסקת נשימה של התינוק בחודשים הראשונים וכן מבכי הקוטע את מנוחתם אך לפחות לזה כבר סביר שתורגלתם במהלך הצבא ואם לא... אז מגיע לכם לסבול כנגד אלו שכבר סבלו (ראו הריצה עם מסיכות האב"כ). לגבי נשימת התינוק יש כיום בשוק מגוון מכשירים טכנולוגיים היכולים להרגיע את האבות ולהתריע על בעיה (עם מנגנוני שבת מיוחדים) אך הדעה נחלקת לגבי נחיצותם ותועלתם.

נסו שוב ושוב ואל תתיאשו (צילום: IngaMun-cc-by)

אז מה אפשר לעשות כדי לחזק את הקשר שלך עם התינוק? קודם כל, חשוב שתתחיל להתקשר לתינוק שלך עוד בהיותו בבטן. לווה את אשתך לבדיקות במהלך ההיריון- בייחוד כאלו שיש בהן גם בדיקת אולטרסאונד שבה תוכל לראות את העובר מנופף לך לשלום (אלא אם הוא צנוע ומשתמש בידיו כדי להסתיר את מינו). זכור כי גם אם העובר שלך נראה ספורטאי-על בבדיקת האולטרסאונד ולא מפסיק לזוז זה לא בהכרח אומר שהוא יהיה כדורגלן צמרת אם לא תתאמן איתו ותלמד אותו את חוקי המשחק. אם אתה דווקא מעדיף שיורש העצר שלך יהיה פרופסור באוניברסיטה (וגם אם אתה סתם רוצה להיות אבא טוב) תוכל להתחיל לקרוא לו סיפור לפני השינה בזמן ההיריון- עוברים יכולים לשמוע היטב את המתרחש מחוץ לרחם וכשהם נולדים הם מזהים את האנשים שדיברו איתם לפני הלידה באמצעות הקשבה לקולם, כך שאם תקריא לעוברך סיפור או תשיר לו שיר באופן קבוע במהלך ההיריון, לאחר שייוולד הוא גם יזהה את קולך וגם יירגע כשישמע את הסיפור/ שיר המוכר לו.

עוד יתרון גדול שיש לקול הגברי הוא הטון שלו, הנמוך בדרך כלל מהטון של קול נשי. עוברים נמשכים לקולות, ולקולות נמוכים בעיקר, כיוון שהאגן הנשי שלידו הם צפים הוא מעין תיבת תהודה שמגבירה צלילים. אם תדבר אל עוברך סמוך לגב התחתון של אשתך יש סיכוי טוב שהוא יימשך למקור הקול וינסה להגיע לשם. תוכל להשתמש בכך אם העובר שלכם במצג עכוז (זאת אומרת שהוא נמצא עם רגליו למטה וראשו כלפי מעלה) ואתם רוצים לנסות להפוך אותו למצג ראש (כך שראשו יהיה לכיוון מטה- זהו הכיוון הרצוי ללידה). אם תניח את ידך על הבטן של אשתך תוך כדי שאתה משוחח עם העובר שלכם תוכל לחוש איך הוא זז בתגובה לקולך. רגע של נחת.

גם מיד לאחר הלידה יש לך תפקיד חשוב בדאגה לרווחתו של התינוק שלך וביצירת הקשר ביניכם- השעה הראשונה בחייו של התינוק היא שעה של ערנות, התינוק מחפש אתכם ומזהה אתכם לפי הריח והקול המוכרים לו. נצל את השעה הזו כדי להיות עם תינוקך- החזק אותו בידיך, דבר אליו, שיר לו את השיר ששרת כשהיה עדיין עובר. כדאי לדחות את ההודעה שנולד לכם תינוק לזמן שאחרי השעה הקריטית הזו, ואם ממש דחוף לך הסתפק בהודעה קצרה להורים. אחרי שתקדיש לתינוקך את מלוא תשומת הלב שהוא ראוי לה (ובייחוד אם בשעה הזו אשתך לא יכולה להחזיק אותו מסיבות שונות ולכן זהו התפקיד שלך) תוכל להודיע לכל העולם ואשתו. כדאי במיוחד לחשוב על שעת ההתקשרות הראשונית עוד לפני הלידה ולתכנן מראש כיצד הייתם רוצים שהדקות הראשונות של ילדכם בעולם יראו- אולי תרצה לברך אותו בברכת הבנים סמוך להיוולדו (מתאים מאוד גם אם נולדה לך בת)? או שאולי תרצו לקבל אותו באופן אחר? זה הזמן ליצירתיות.

קשר מיוחד נוצר עם תינוקות רכים על ידי מגע עור בעור- כשאתם כבר בבית, בחדר נעים ובאווירה אינטימית, תוכל להפשיט את התינוק ולהשאירו בחיתול בלבד ולהסיר גם את החולצה שלך. כעת הנח את התינוק עליך וכסה את שניכם בשמיכה. החזקה כזו ידועה בשם "קנגורו" והיא מעודדת את התפתחותו הרגשית והפיסית של התינוק ויוצרת ביניכם קשר מדהים. שווה לנסות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן