לראשונה במגזר: ערב נשים בנושא הקפאת ביציות לרווקות

נשים דתיות לאומיות יתכנסו מחר בירושלים כדי לבחון את הגישה ההלכתית בנושא שימור הפוריות לרווקות דתיות. הסיבה: העלייה באחוז הרווקות במגזר

חדשות כיפה אורי פולק 15/06/11 15:44 יג בסיון התשעא

לראשונה במגזר: ערב נשים בנושא הקפאת ביציות לרווקות
adobemac-cc-by-sa, צילום: adobemac-cc-by-sa

ערב ראשון מסוגו יתקיים מחר (ה') בנושא שימור פוריות לרווקות דתיות, במסגרתו תוצג הגישה ההלכתית בנוגע להקפאת ביציות לנשים רווקות ודתיות, לצד חידושים טכנולוגים בתחום. בערב ישתתף גם הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה (העוסק בטיפולי פוריות על פי ההלכה).

הערב, שיתקיים בבית הכנסת יקר ומיועד לנשים בלבד, יעלה על סדר היום את נושא שימור פוריות והקפאת ביציות בפני הקהל הרחב, ובמיוחד לנשים רווקות דתיות שמחפשות לגיטימיות הלכתית לשמור על אפשרויות פוריות שלהם בתוך מסגרת של הלכה. קיומו התאפשר בעקבות שינוי החוק לפני מספר חודשים, המאפשר לראשונה הקפאת ביציות גם לרווקות.

דינה כשדן, יוזמת האירוע, סיפרה לכיפה כי הרקע לקיומו של הערב מבוסס על העלייה המשמעותית באחוז הרווקות בציבור הדתי לאומי. "בשנים האחרונות אחוז הרווקות בחברה הדתית לאומי גובר מדי שנה לשנה. לפי הסקרים החברתיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ישנה עליה דרמתית באחוז הרווקים ורווקות בציבור הדתי בעשור האחרון. עליה זו תלולה בהרבה מזו שבחברה החילונית", מספרת כשדן.

לדבריה, "משמעותה של הקפאת ביציות היא שאישה תוכל להגביר את האפשרות שלה ללדת ילדים בגיל מבוגר. הביצית תשמור את האיכות שיש לה בזמן ההקפאה. אופציה זאת פותחת לנשים הנישאות בגיל מבוגר אפשרות להפריד בין הבחירה לדחות את גיל הנישואין והגנה מפני עקרות - או ילודה של תינוק בעל מומים בעקבות ירידת איכות הביצית בעקבות גיל".

כשדן מסבירה כי השיפור בטכנולוגיות הרפואיות מאפשר בשנים האחרונות הקפאת ביציות לצורכי פריון ללא צורך בהפרייתן בזרע. בינואר 2011 משרד הבריאות התיר לראשונה לבתי החולים הכלליים בישראל להקפיא ביציות לנשים המבקשות לעכב את כניסתן להריון, בין השאר משיקולי קריירה או בעקבות חיפוש שותפים להורות. בישראל אין עדין מספיק מקרים של הקפאת ביציות כדי לבסס מחקר כמותי על אחוזי הצלחה בארץ - ולמעשה, הערב שיתקיים השבוע מהווה ההזדמנות הראשונה במסגרתה הציבור הדתי מתייחס לאפשרות הזו.

יצוין כי עמדת משרד הבריאות גורסת כי השימוש בטכנולוגיית הקפאת ביציות יותר לנשים בגילים 30-41, והשימוש בביציות המוקפאות לצורכי הפריה יתאפשר רק עד גיל 54. ההערכות היום הן שסיכויי הלידה לאחר טיפולי הפריה מביציות מוקפאות עומד על 25% בלבד.