ירידה ברמת הפריון של נשים חרדיות

מחקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביע על ירידה משמעותית בפריון הנשים החרדיות בעשור האחרון. דווקא הדתיות והחילוניות – יולדות יותר

חדשות כיפה אורי פולק 22/06/11 10:11 כ בסיון התשעא

ירידה ברמת הפריון של נשים חרדיות
Michael Oh-cc-by-sa, צילום: Michael Oh-cc-by-sa

ירידה תלולה ברמת הפריון של נשים חרדיות בעשור האחרון: ממחקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי ממוצע הלידות של הנשים החרדיות בישראל ירד מכ-7.6 לידות לאשה בממוצע לכ-6.5 לידות - ירידה של כ-15%.

מנתוני המחקר עולה כי לעומת הנשים החרדיות שפריונן יורד - דווקא הפריון של נשים חילוניות נמצא בעלייה והתבסס על יותר משני ילדים בממוצע. כך גם עלה מספר הלידות לנשים המגדירות עצמן דתיות, מ-3.5 ילדים בממוצע לאשה בשנות ה-80, ל-4.26 לידות בתקופה של 2007-2009.

המחקר, שכותרתו "פריון של נשים יהודיות ומוסלמיות בישראל לפי מידת הדתיות שלהן בשנים 1979-2009", נערך על ידי ד"ר אחמד חליחל, ראש תחום דמוגרפיה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לטענתו במחקר, "בכל אחת מ-30 השנים שנבדקו יש קשר ברור בין מידת הדתיות לפריון, אבל בצד זה נמצאו במרוצת השנים שינויים מסקרנים. שיא הפריון אצל נשים חרדיות היה בתקופה שבין 2003 ל-2005, אז עמד הממוצע על יותר מ-7.6 ילדים לכל אשה. מאז יש ירידה ברורה בפריון, ובתקופה האחרונה שנחקרה - בשנים 2007-2009 - עמד הממוצע על 6.5 ילדים".

ד"ר חליחל מסביר במחקרו כי ייתכן והסיבה לירידה בפריון הנשים החרדיות נעוץ בקיצוץ המשמעותי בקצבאות הילדים בשנת 2003, אולם לטענתו הדבר כרוך גם בשינויים נוספים שהתקבלו בעשור האחרון בציבור החרדי, שינויים כלכליים וערכיים העשויים להשפיע על פריון הנשים. הוא מציין כי החברה החרדית גדלה מאוד וכי יותר ויותר מבין החרדים מגדירים עצמם "חרדים מודרנים" - דוגמת מי שמשתלב בשוק העבודה או האקדמיה, חרדים ממוצא מזרחי או חרדים שהינם עולים חרדים. סיבה נוספת המצוינת במחקר כי הגידול המשמעותי בשילובן של הנשים החרדיות בשוק העבודה - דבר שיש לו השפעה על תכנון המשפחה.