ניתוח קיסרי ידידותי? יש דבר כזה

ניתוח קיסרי הוא כבר מזמן לא מה שכולנו רגילים לחשוב. היום ניתוח קיסרי מאפשר מחוברות הורית, כניסת בן הזוג לחדר הניתוח וחוויה משפחתית ומעצימה לאשה, לתינוק ולכל התא המשפחתי

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 20/08/17 10:09 כח באב התשעז

ניתוח קיסרי ידידותי? יש דבר כזה
אחרי לידה, צילום: shutterstock

ניתוח קיסרי הוא ניתוח שבו נעשה חתך בקיר הבטן וברחם, מוציאים את התינוק, ואחר כך סוגרים את הרחם ואת קיר הבטן. זאת אומרת, התינוק לא עובר בתעלת הלידה.

פרופ' אריאל מני, מנהל חדרי הלידה בליס, מסביר מדוע בכלל עושים ניתוחים קיסריים: "יש סיבות אמהיות, שנובעות ממצב האם, ויש סיבות עובריות הנובעות ממצב העובר. בין הסיבות האמהיות, בהן האם לא יכולה ללידת בלידה רגילה ואנו ממליצים על קיסרי, אנו יכולים למנות בעיות באגן של האם, הפרעה כלשהי לתעלת הלידה, כמו שרירן מהרחם, ובעיות רפואיות שונות. מבחינת העובר, בדרך כלל מדובר על עובר הנמצא במצג עכוז, ואז אנו ברוב המקרים ממליצים על ניתוח כי אנו חוששים שתהיה פגיעה בעובר. לפעמים הגורם לניתוח הוא מצב של שיליית פתח בו השילייה חוסמת את פתח הרחם, מצבים מסוימים בהריון של תאומים או מצוקת עובר במהלך או לפני הלידה".

זאת אומרת שלפעמים האשה יודעת מראש שהיא תלד בניתוח ולפעמים הניתוח הוא חירומי?

"יש ניתוחים קיסריים אלקטיביים, בהם אנו בוחרים את היום והשעה של הניתוח ויודעים עליו מראש, כמו למשל כשיש מצג עכוז, תאומים, שיליית פתח, או שמדובר באשה שעברה מספר ניתוחים קיסריים בעבר ואז אנו חוששים שהצלקת מהניתוחים הקודמים לא תעמוד בלחץ של צירים ולידה. יש מקרים של ניתוחים לא אלקטיביים אותם אנו לא צופים מראש, בהם האשה מגיעה ללדת ומתברר שהיא צריכה לעבור ניתוח. זה יכול לקרות לפני או תוך כדי לידה, כשיש בעיה עם האם או עם העובר. למשל כשיש שיליה נפרדת המובילה לדימום של האשה או של העובר, מצוקת עובר והאטה בדופק שלו, צניחת חבל הטבור, או כשהלידה לא מתקדמת ויש מצב של פתיחה מלאה אבל הראש לא יורד לתוך האגן כמו שצריך".

 

תינוק

תינוקצילום: shutterstock

מעל 90% מהניתוחים הקיסריים נעשים בהרדמה מקומית ולא כללית, מכיוון שההרדמה הכללית יכולה להשפיע על העובר ויכולה להיות בעייתית יותר גם לאשה. בבית החולים ליס, מאפשרים לנשים שעוברות את הניתוח בהרדמה מקומית, לעבור את הניתוח עם מלווה שנכנס איתן לחדר הלידה, בדרך כלל זהו בן הזוג. פרופ' מני מסביר: "אנו מאמינים שחווית הלידה היא חוויה זוגית ומשפחתית. כשהאשה ערה במהלך הניתוח, אנו רואים את הלידה כחוויה מעצימה של התא המשפחתי ואז אנו מאפשרים בדרך כלל למלווה להתלוות לאשה במהלך הניתוח.

מבחינת האשה והמשפחה זה חשוב לחוות את הלידה ולראות לראשונה את התינוק בתוך מסגרת של התא המשפחתי. בן הזוג מקבל הדרכה קצרה ונכנס לחדר הניתוח עם בגדי חדר ניתוח, כובע ומסכה, בגלל כללי הסטריליות. מעבר לעובדה שאנו מאפשרים כניסת מלווה, אצלנו בליס, מיד אחרי שהתינוק יוצא, אנו נותנים לאשה להחזיק אותו ואם אפשר אפילו להניק אותו. זהו ניתוח קיסרי במחוברות הורית".

מה המחשבה מאחורי ניתוח קיסרי במחוברות הורית?

החשיבה היא שלאשה, ובעיקר לתינוק, חשובה התחושה והמגע של האמא, עור לעור. לכן אנו משתדלים יותר ויותר לאפשר לאשה להיות עם הילד גם במהלך ניתוח. זה לא תמיד מתאפשר כי לפעמים האשה זקוקה לטיפול רפואי כלשהו ואז אנו מוציאים את התינוק, אבל אם הכל בסדר אנחנו מאפשרים זאת. גם כשהאשה עוברת להתאוששות ולאחר מכן למחלקה, היא יכולה אם היא רוצה בכך להישאר עם התינוק בשהיה משותפת".

 

לעוד מידע על ניתוח קיסרי, לחצי כאן