ללדת הכי טבעי שאפשר. זה אפשרי?

בבית חולים ליס ליולדות נמצא מרכז ללידה טבעית שמאפשר לאישה לבחור ללדת ללא משככי כאבים וללא התערבות. מי מתאימה לזה ומה זה בעצם אומר? 

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 23/07/17 12:02 כט בתמוז התשעז

ללדת הכי טבעי שאפשר. זה אפשרי?
המרכז ללידה טבעית בבית חולים ליס, צילום: יחצ

"המרכז ללידה טבעית נמצא בתוך בית החולים אבל טיפה מרוחק מחדר הלידה, מבודד. הוא מאפשר לאשה ללדת ללא משככי כאבים וללא התערבות. לדעתי זה המקום שלידה בו היא הכי קרובה ללידת בית", כך מתארת יהודית שי, אחראית המרכז ללידה טבעית בבית החולים ליס, את המרכז: "החדר מאוד מרווח, יש בו פינות עם מזרנים ופופים, אמבטיה מאוד גדולה שמאפשרת לצוף. אנחנו מאפשרים להיות במים ממש עד הסוף, אבל הלידה עצמה מתרחשת מחוץ למים. יש מקלחת גדולה, מקום להרבה תנועתיות. יש לנו מוניטור אלחוטי המאפשר לאשה לנוע ולזוז ולהיות במים. יש חבל המשתלשל מהתקרה למי שמעדיפה את התנוחה הזו, יש מיטה זוגית המאפשרת להיות עם הבן זוג בבונדינג שלאחר הלידה והיא מיטה מתכווננת ונותנת מענה גם לתנוחות של לידה." 

כדי ללדת במרכז ללידה טבעית בליס, יש כמה קריטריונים שיש לעמוד בהם: המרכז מיועד לנשים בריאות עם מהלך היריון תקין, עובר אחד במצג ראש, המוגלובין לפחות 10, הלידה צריכה להתרחש לא לפני שבוע 37 ולא אחרי שבוע 42. בנוסף, כאשר האשה מגיעה ללדת, כל הבדיקות הרגילות צריכות להיות תקינות: מים שפיר נקיים, חום, לחץ דם, דימום. גם למי שיש  סכרת המאוזנת בדיאטה, מאפשרים להיכנס למרכז. 

שאלנו את יהודית מה מיוחד במרכז ללידה טבעית של ליס: "הייחוד שלנו הוא שהמיילדת צמודה ליולדת לאורך כל הלידה ועד שעתיים לאחריה. ברגע שמגיעה האשה היא נכנסת לחדר יחד עם המיילדת שהיא ברמה מקצועית גבוהה ואורנטציה ללידה טבעית. המיילדת לא עוזבת את האשה לאורך כל הלידה, בוחרת איתה את תנוחת הלידה ואת התנוחות במהלך הלידה. יש גם יתרון בהשגחה של המיילדת הצמודה לאחר הלידה: המיילדת משגיחה שאין דימום, עוזרת בהנקה ועוד".

המרכז ללידה טבעית בבית חולים ליס

המרכז ללידה טבעית בבית חולים ליסצילום: יחצ

למה עדיף ללדת במרכז לידה טבעית?

"יש יתרונות גדולים ללידה טבעית. הלידה יותר מהירה כי האשה אקטיבית, כוח הגרביטציה פועל טוב יותר, האשה יולדת בעצמה ולא מיילדים אותה. זה גם טוב יותר לתינוק. הוכח במחקרים שבלידה טבעית יש יותר חמצון לרחם ולשליה, פחות מצוקות עובר והסיכוי ללידה מכשירנית יותר קטן. החסרון של לידה טבעית הוא כמובן שזה כואב כי לא מקבלים אפידורל". יהודית מספרת, שלידה ראשונה במרכז ללידה טבעית יכולה לארוך 3.5 - 4.5 שעות בממוצע, ולידה חוזרת יכולה גם לארוך 20 דק', כך שהלידות בלידה טבעית קצרות יותר: "יש משהו בחדר שגורם להורמונים של האשה להשתחרר ולזרז את הלידה.  נשים מספרות שכשהן נכנסות למרכז פחות כואב להן". 

מה קורה אם מתחרטים באמצע הלידה ומחליטים לקבל אפידורל?

"אין בעיה לעבור באמצע לחדר לידה רגיל ולקבל שם אפידורל. בדרך כלל זה לא קורה כי מי שמחליטה ללדת בלידה טבעית מכינה את עצמה מנטלית לזה במהלך ההיריון. מי שמגיעה עם פתיחה של 3-4 ס"מ כבר יודעת אם היא מסוגלת לעבור את המסע הזה. מי שמגיעה מוכנה לזה פחות כואב לה, פחות מופתעת, הצירים שלה פחות חזקים. קודם כל צריך הסכמה פנימית של האשה לעבור את התהליך הזה".

האם אפשרי ההפך - להתחיל את הלידה בחדר לידה ולעבור למרכז לידה טבעית?

"כן, בתנאי שהאשה הכינה את עצמה והשתתפה בסיור מקדים שלנו. וכמובן, עד שיש פתיחה מתאימה וצריך לקבל החלטה סופית, אפשר להיות בבית".

מה קורה אם משהו מסתבך?

"חדר הלידה נמצא במרחק של פחות מדקה מהמרכז ללידה טבעית. יש במרכז לחצן מצוקה וכל מי שצריך יכול להגיע תוך שניות. זה היתרון של מרכז שנמצא בתוך בית חולים שהוא ציבורי. משמעותי גם המענה המידי, להבדיל מלידת בית בה אין מענה כזה. גורם הזמן יכול להיות מהותי". 

ב 2014 , בהוראת שרת הבריאות דאז יעל גרמן, נסגרו כל מרכזי הלידה הפרטיים בארץ. בית החולים ליס הרים את הכפפה והחליט שהוא נותן את השירות של לידה טבעית בחינם. אשה הבוחרת ללדת בליס יכולה להחליט האם תלד בלידה טבעית או רגילה, בכל מקרה ללא עלות כלל. 

בבית החולים ליס (ולא משנה אם האם בוחרת בלידה טבעית או רגילה) מאמינים שהדרך המיטבית היא לא להפריד כלל בין האם לתינוק, כמובן לפי שיקול הדעת של האם: "אנחנו בליס מאפשרים בונדינג, מחוברות הורית. אנו מאמינים שלהשאיר את האם והתינוק יחד זה מה שהתינוק צריך: לשמוע את הקול והדופק של האם, להרגיש את חום הגוף שלה, לאפשר הנקה. להתחיל להכיר את התינוק מהשניות הראשונות. עם זאת, אנחנו מכבדים נשים שאולי רוצות מנוחה, או שרוצות להיות עם התינוק באופן חלקי".

מה המשמעות של ביות חלקי?

"במחוברות הורית, מרגע הלידה ועד השחרור, התינוק לא נפרד מהאמא. האמא מקבלת חדר גדול עם שידת החתלה שבו יש עוד אשה, וכל הטיפול נעשה על ידי ההורים עם השגחה. משמעות הביות החלקי היא, שמתי שהיולדת רוצה היא יכולה להשאיר את התינוק בתינוקיה ולבוא רק להאכלה, ואם היא רוצה לישון בלילה היא יכולה להשאיר אותו ללילה. אם היא רוצה שבחלק מהזמן יאכילו אותו בתחליף מזון לתינוק כך יהיה, הכל לפי שיקול דעת היולדת".

לסיור וירטואלי במרכז ללידה טבעי לחצו כאן