לידה בשערי צדק: כואב, אבל הרבה פחות

בשערי צדק יכולה היולדת לבחור בין אלחוש בגז צחוק, דיקור סיני או מתן משככי כאבים מערביים.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית חולים שערי צדק 10/05/19 07:57 ה באייר התשעט

לידה בשערי צדק: כואב, אבל הרבה פחות
צילום: shutterstock

כל יולדת יודעת שתשעת חודשי ההיריון כרוכים בשינויים גופניים ובתחושת אי נוחות כללית שמגיעה לשיא במהלך הלידה עם הצירים. נשים רבות מתלבטות בין הרצון ללדת 'טבעי' לרצון שלא לחוש כאב.

החדשות הטובות: יש דרכים רבות להפחית משמעותית את הכאב, חלקן טבעיות וחלקן פולשניות.

"בשערי צדק ובקמפוס ביקור חולים יולדות למעלה מ-22 אלף נשים מידי שנה, יותר מ-50% מהן בוחרות הרדמה אפידורלית, וכ- 30-35% מעדיפות סוגים אחרים של אלחוש" מסביר פרופ' אלכסנדר יוסקוביץ' מנהל היחידה להרדמה מיילדותית במרכז הרפואי שערי צדק, "יש נשים שמעדיפות "לידה טבעית" ללא שום התערבות ויש נשים שכבר בשלבים מוקדמים מבקשים עזרה באלחוש. אנו משתדלים לעזור לכל יולדת ולנסות לפעול לפי בקשתה, אם מצבה הרפואי מאפשר זאת".

"לאחר הכניסה לחדר הלידה יכולה היולדת לבחור בין המשך אלחוש בגז צחוק, דיקור סיני או אלחוש אופיאטי דרך הווריד. לחילופין, היא יכולה לבקש לקבל אפידורל. ההחלטה לגבי מועד מתן אפידורל תלויה ברצון האישה ובשערי צדק ניתן לקבל אפידורל בכל שלב של הלידה, גם בשלבים מאוד מוקדמים של הלידה או בשלבים מתקדמים."

 לדברי פרופ' יוסקוביץ' האלחוש  האפידורלי בשערי צדק עבר שדרוג  ולאחרונה נרכשו בחדרי הלידה בשערי צדק מכשירים מהדור החדש שמאפשרים מתן יעיל יותר של חומרי הרדמה.

"המכשיר החדיש  מאפשר הזרקה אוטומטית של מנה מתוכננת כל מספר דקות, הזרקה מסוג זה מכסה שטח גדול יותר ומצד שני לא גורמת לחולשה ברגליים ולהרגשה של "שיתוק שרירים", וכמובן ליולדת יש אפשרות להוסיף ידנית אם היא חשה צורך (המכשיר לא מאפשר להזריק מנת יתר)". כך מסביר. "בנוסף למכשור החדיש עברנו לחומר מאלחש  חדש המכיל כמות קטנה יותר של רעלנים עם הפחתה בתופעות הלוואי. האישה יכולה להרגיש יותר ניידת במיטה, עם אלחוש טוב ושווה בשני צדי הגוף התחתון".  

"אנחנו רוצים לאפשר לכל לאישה לבחור בשיטה המועדפת עליה. עם זאת, חשוב לדעת כי אלחוש טוב מקטין עליות בלחץ דם, עליות בדופק ושינוים נוספים לא רצויים בגוף. ממצא זה חשוב לנשים הסובלות מלחץ דם גבוה ומספר רב נוסף של מחלות במערכות שונות. לנשים אלו אנו ממליצים על אפידורל כחלק מטיפול סב-לידתי. יחד עם זאת מדי פעם אנו אוסרים על קבלת אפידורל לנשים עם בעיות בתפקודי קרישה , לנשים שעברו פעם ניתוחים בגב התחתון  או נשים עם מחלות נוירולוגיות מסוימות וכרוניות  בשל חשש לדימום באזור חוט השדרה או החמרה במחלה כרונית".

"בדיוק לשם כך, פועלת בשערי צדק מרפאת 'הרדמה לנשים עם הריון בסיכון גבוה'. המתאימה  לנשים עם בעיות בתפקודי קרישה, בעיות נוירולוגיות, בעיות קרדיאליות או מחלות משמעותיות וכן  לנשים שעברו ניתוחים בגב או בראש , או שהיו להן בעיות בהרדמה בלידות קודמות. במהלך ההיריון  ניתן לפנות למרפאה ולקבל ייעוץ אישי על ידי רופא מרדים לשיטת ההרדמה המיטבית למצבן".

צילום: shutterstock

על חודו של מחט מסוג אחר
בשנים האחרונות נשים רבות בוחרות בשלבים מוקדמים של הלידה להשתמש בפתרונות הטבעיות ונעזרות בגז צחוק, דמיון מודרך, יוגה-תרפיה וכמובן דיקור סיני שצבר תאוצה בקרב היולדות.
במהלך ארבע השנים האחרונות עומד לרשות היולדת במרכז הרפואי שערי צדק, צוות מקצועי ומיומן של מטפלים ומטפלות ברפואה סינית כאשר הכלי העיקרי השימושי עבור היולדת הוא דיקור סיני המוצע בכל שלבי הלידה.

 
מימין: פרופסור יוסקוביץ

מימין: פרופסור יוסקוביץ'- מנהל הרדמה מיילדותית. משמאל: עוז לוי-דיקור סיני ליולדתצילום: שערי צדק

הדרישה לדיקור עולה כל הזמן, ויותר נשים מגלות את הכלי והשיטה העתיקה-חדשה שפרצה אל עולם הרפואה הקונבנציונלית. הוכחה כבטוחה, מועילה ושימושית.
בשיתוף עם המרכז המשולב לרפואה משלימה בראשות ד"ר מנחם אוברבאום, הוקם מערך הרפואה הסינית לטיפול בדיקור ובו 14 עובדים ועובדות מובילים בתחום זה.
במיזם זה שהוא הראשון מסוגו בארץ ואולי הראשון מסוגו בעולם המערבי, עובדים המומחים לרפואה סינית, לצדם של הרופאים והמיילדות.

עוז לוי, מומחה ברפואה סינית במרכז המשולב לרפואה משלימה בשערי צדק, והאחראי על מיזם זה ,  מסביר כי יכולותיו של הדיקור הסיני להפגת כאב באות לידי ביטוי בכל שלבי הלידה. "מסיבות שונות, נשים רבות אינן יכולות (או  אינן רוצות)  לקבל אלחוש אפידורלי, "גז צחוק" או חומרים מאלחשים אחרים. הדיקור הסיני הוכיח את עצמו כמפחית כאב וכיעיל והיולדת יכולה להשתמש בשירות זה ללא עלות (ייחודי לשערי צדק) בכל עת", מפרט לוי.

על פי לוי, מדי חודש מטופלות בשערי צדק כ- 300 נשים בשיטה זו במגוון רחב מאד של מצבים רפואיים סביב הריון ולידה כאשר נושא הכאב בהחלט תפס מקום מכובד בין טיפולים אלה. חשוב להבין כי הדיקור הסיני בא מתוך גישה כוללנית ברפואה הגורסת שלגוף החי מכלול אברים המשלימים זה את זה.

המרכז הרפואי שערי צדק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן