משבר הקורנה: האם וכיצד יוחזרו תשלומי ההורים מהישיבות והאולפנות?

רשתות החינוך משתדלות למזער את נזקי השבתת הלימודים, אך לא להעמיס על תשלומי ההורים. ברשת צביה החליטו לזכות את ההורים על 'שירותים' שלא ניתנו וברשת מרכז ישיבות בני עקיבא הבטיחו: "נציג לכם בפירוט ובשקיפות את כל ההוצאות שנחסכו ונדאג שיוחזרו לכם ככל שיתאפשר". ברשת אמי"ת ובמשרד החינוך טרם נדרשו לסוגיה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 17/03/20 21:35 כא באדר התשפ

משבר הקורנה: האם וכיצד יוחזרו תשלומי ההורים מהישיבות והאולפנות?
תלמידי ישיבה | למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: פלאש 90, גרשון אלינסון

ההחלטה להשבית את כלל מוסדות הלימוד בשל נגיף הקורונה החזירה אלפי תלמדי ישיבות ותלמידות אולפנה לבתיהם, אולם ההורים ממשיכים לשלם על ימי החופשה האלו, למרות שהילדים אוכלים וישנים בבתים ולרשתות החינוך ולמשרד החינוך אין תשובה מספקת. 

תשלומי החינוך בחמ"ד הינם גבוהים במיוחד, אולם בימים אלו העול הפך לקשה יותר. רשת החינוך צביה ישגרו להורים איגרת עם הסבר מדויק על ההחלטה: "שעריהם של מוסדות החינוך שלנו, כמו של כל עם ישראל בארצו - נעולים", נכתב במכתב להורים, "למצב הזה, יש כמובן גם השלכות כלכליות משמעותיות, גם עלינו, כבעלויות של מוסדות התורה והחינוך".

עוד הוסיפו באיגרת: "על פי החוק, מחויבות "הבעלויות" להמשיך ולשלם את שכרם של עובדינו והמורים בראשם -  תמידים כסידרם - לפחות עד סוף שנת הלימודים. בנוסף לכך, יש לנו מחויבויות כספיות שאינן נעצרות ואינן נפסקות, כתוצאה מהמצב שנכפה עלינו.  כך למשל, עלינו להמשיך לשלם לרשויות המס, ביטוח לאומי, ארנונות ומיסים שונים. ישנן גם חשבונות כמו: חשמל, מים, שכר דירה, התחייבויות לספקים שונים ולצדדים שלישיים ועוד ועוד. מדובר על התחייבויות ארוכות טווח, שאין אנו בני חורין, לא עפ"י דין תורה ולהבדיל לא עפ"י חוקי מדינת ישראל, להיפטר מהן. תקציבינו השנתיים בנויים על הכנסות ממשרדי הממשלה, מהרשויות השונות ומתשלומיכם, ההורים, כמי שמקבלים מעמנו את "שירותי" החינוך. במרבית מוסדותינו רובם המוחלט של תשלומי ההורים - מיועד לשכר המורים. לפיכך, הורים יקרים, למרות ההשבתה, איננו יכולים להכריז באופן גורף על פטור מוחלט ועל הפסקת תשלומי ההורים".

ברשת צביה הסבירו כי על השירותים שלא התקיימו ההורים יקבלו החזר: "יחד עם זה, ישנם כמובן, נושאים בחיי מוסדותינו שבהחלט "נעצרו" עקב ההשבתה. כך, למשל, נושאי הזנה, הסעה, טיולים, מסיבות, פעילויות חברתיות, אם וככל שלא תתבצענה ועוד. הכלל הברור והפשוט הוא שעל "שירות" שלא ניתן – לא משלמים ! לפיכך, בתום התקופה הקשה הזו, כשנדע מה (היה) אורכה ומהי המשמעות הכלכלית שלה, באשר לנושאים הללו, נערוך אודותם התחשבנות מקצועית. אתם, הורים נכבדים, תקבלו מעמנו, בהתאם, החזרים וזיכויים".

צילום: ללא

גם רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא מיהרו להבהיר להורים את עמדתם בנושא: "מאז התבשרנו על גזרת הקורונה הצוותים הפדגוגיים של הרשת והמוסדות  עושים ככל יכולתם  לתת מענה מרחוק עבור התלמידים והתלמידות הן בתחומי הלמידה והן בתחומים הרגשיים, שהם חשובים לא פחות, בעת הזאת. הנהלת הרשת עובדת גם מול צוותי ההוראה כדי להדריך אותם טכנולוגית ופדגוגית בהעברת התוכן לתלמידנו היקרים".

ברשת הסבירו להורים כי הגביה שנעשית השבוע היא על חודש שעבר, כלומר הוצאות שכבר יצאו ושולמו, אולם על החודש הבא הם יבצעו צמצומים: "בעניין תשלומי ההורים אנו בודקים כרגע עד כמה הם נצרכים לשמירה על המערכת ועד כמה ניתן לצמצמם בהתאם לצמצום השרותים הניתנים. חשוב לציין כי חלק עיקרי מהתשלומים הוא עבור שעות הוראה שאנו מחוייבים לשלמם עד לסוף שנת הלימודים, אלא אם משרד החינוך יורה לנו אחרת או שיאריך את שנת הלימודים גם לחופשת הקייץ. לגבי כל המוסדות הפניימתיים יתקיים דיון בנפרד שתתבהר אורך הפסקת הלימודים הכפויה. בע"ה אנו מבטיחים להציג בפרוט ובשקיפות  את כל ההוצאות שנחסכו ונדאג שיוחזרו להורים ככל שיתאפשר. חשוב לציין שהכספים שנגבים בימים אלו, הם עבור שרותים שכבר ניתנו בחודשים הקודמים. אחרי כל זה, אנו קשובים לרחשי לב ההורים ומבקשים שכל מי שיש לו בעיה נקודתית, יפנה למנהל המוסד במייל מסודר ואנו נדון בכל פניה ובקשה".

לעומת רשת צביה ורשת בנ"ע, רשת אמי"ת טרם התייחסה לנושא, אולם תשלומיי ההורים ברשת אמי"ת נמוכים משמעותית משאר הרשתות

פנינו למשרד החינוך, שנערך ללמידה מרחוק, אולם לא הקדיש מחשבה לתשלומי ההורים ולעול הכלכלי שההחלטה להשבית את הלימודים מעוררת: "למשרד אין תשובה בשלב זה מענה לסוגיה של החזר כספי. הוא ימסור הודעה מסודרת בהמשך". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן