מבודדים? בני הגיל השלישי - בודדים יותר מתמיד

על פי הנחיות משרד הבריאות, מומלץ לבני 60 ויותר להקפיד מאוד על מרחק מאנשים בסביבתם העשויים לסכן אותם, אך כיצד נוכל בכל זאת לשמור איתם על תקשורת נעמה שתשדר להם אכפתיות וקרבה? מירית הופמן מסבירה

חדשות כיפה מירית הופמן 15/03/20 12:19 יט באדר התשפ

מבודדים? בני הגיל השלישי - בודדים יותר מתמיד
שוחחו באמצעות וידיאו, צילום: shutterstock

שיחה שהתנהלה ביני לבין חברה קרובה השבוע הסתיימה בהצהרה הנ"ל: "בגלל הקורונה - לא הייתי אצל ההורים בסעודת פורים ואין לי מושג מה אני עושה בפסח". מהצד השני של המתרס, במשרד שלי, התלוננה לקוחה: "גם ככה הם (הבת והנכדים) בקושי באים לבקר אותי, עכשיו עם הקורונה הזאת מי יודע מתי תהיה הפעם הבאה שאצליח להיפגש איתם".

כולנו נחשפנו להנחיות של משרד הבריאות, שהודיע כי מומלץ לבני 60 ויותר, ולאלה שסובלים ממחלות רקע כרוניות (למשל מחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני), להימנע מהתקהלויות, וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו"ל, או ממגע עם בעלי תסמינים של המחלה, או ממגע עם אנשים שקיים חשד שהם חלו בקורונה. 

ד״ר יאיר שינדל - שותף מנהל ב"קרן אמון" ובעבר רופא בשייטת, הציע בתגובה, לצאת למבצע הצלה לאומי בשם "כבד את אביך ואת אמך". במסגרתו, האוכלוסייה מעל גיל 70 בישראל, תיכנס לבידוד של ארבעה עד שמונה שבועות, גם אם לא נחשפו לנגיף עד כה. על מדינת ישראל והחברה הישראלית להתגייס למבצע, שיכלול העתקה של הטיפול הרפואי במבוגרים, עד כמה שניתן, לבית. זאת, לפרק זמן שיאפשר לחברה הצעירה להכיל את הנגיף, מבלי להדביק את האוכלוסייה המבוגרת״. 

במוצאי השבת שמענו כולנו את הנחיות ראש הממשלה נתניהו, להידוק האיסורים על יציאות והתקהלויות. בכלל, נוצר מצב שמשפחות דואגות יותר להתכנס פנימה, מעין בידוד משפחתי. הכינוס הזה מביא עימו המון תובנות אישיות על עצמנו.

חשוב מאד, דווקא בשעה הזאת, ובתוך כל ההמולה והבהלה, לחשוב על פתרונות יצירתיים של איך להמשיך ולשמור על קשר עם ההורים המבוגרים שלנו. מכוון שאי אפשר לבקר אותם, יש לאלתר ולחפש דרכים חלופיות לדאוג לכך שלא ירגישו בודדים ומבודדים.

אני למשל, מרבה בימים אלו לעשות שיחות ווטסאפ בווידאו עם ההורים שלי. בדרך זו אני מצליחה בכל זאת לראות ולהרגיש אותם מרחוק (שהרי אין כמו מראה עיניים) בשיחה של אחד על אחד. הילדים של חברה שלי דואגים לדבר עם הסבים שלהם דרך פייסבוק צ'ט. חברה אחרת לקחה על עצמה לעשות שיחת zoom עם המשפחה המורחבת שגרים בחו"ל לפחות פעמיים בשבוע. 

עכשיו כשהילדים בבית, ויש צורך לחשוב על איך להעסיק אותם, אפשר אולי להציע להם לחבר מערכון קצר, הצגה, או סתם סרטון שבו הם מדברים ומספרים על היום שלהם, להעלות אותה למדיה ולשלוח את זה לסבא וסבתא. אין לכם מושג כמה זה ישמח אותם. וכך, כולם מרוויחים - לילדים תעסוקה, להורים קצת שקט, ולסבים הנאה צרופה-win-win-win .

בקיצור, אלתרו, שווה לכם - שווה לכולם.

 

לטורים קודמים

 

 

מירית הופמן, עו"ד- לתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי