שינויים בגיל השלישי: איך לשמור על זוגיות טובה גם בפנסיה?

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר למשברים בזוגיות הם שינויים, למשל היציאה לגמלאות שיכולה להביא איתה דילמות חדשות. אז מה ניתן לעשות כדי להתכונן לשלב זה גם כבני זוג ולשמור על מערכת יחסים תקינה ואוהבת?

חדשות כיפה מירית הופמן 13/02/20 10:11 יח בשבט התשפ

שינויים בגיל השלישי: איך לשמור על זוגיות טובה גם בפנסיה?
צילום: shutterstock

היא: "אני לא יכולה יותר, הוא כל הזמן בבית. שיעשה משהו כבר עם עצמו. אז מה אם הוא בפנסיה?"

הוא: "היא כל הזמן מארגנת לנו יציאות. אני רוצה לשבת בבית. בשביל זה אני בפנסיה."

במסגרת השיחות שלי עם זוגות בפנסיה על תכנון פיננסי וכמנחה לגיל השלישי, עולות לא פעם שיחות כאלה אצלי במשרד.

אומרים שאחד מן הגורמים המשמעותיים ביותר למשברים בזוגיות הם שינויים. למשל היציאה של הילדים מהבית והיציאה לגמלאות. אנחנו מצפים כי השחרור מהמטלות שעסקנו בהם כל השנים, יביא לשיפור באיכות החיים שלנו, אבל לא תמיד זה כך. אמנם, ישנם מצבים שכאשר שני בני הזוג פורשים יחד לפנסיה הם אכן יוצאים יחד כזוג לחפש משמעות חדשה, תוך רקימת תכניות והשקעה זוגית בעתיד המשותף.

אבל, ישנם גם מצבים שבהם שני בני הזוג שפרשו יחד, עלולים להרגיש שהם "תקועים" יחד 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. דבר זה עלול להבליט את ההבדלים הקיימים ביניהם והזמן הפנוי יכול לגרום לחילוקי דעות בין בני הזוג בנוגע לאופן בו כדאי וצריך למלא אותו. חילוקי הדעות יכולים להתעצם כאשר האחד רואה בפנסיה זמן לשקט, לרוגע ולבטלה, ואילו האחר רואה בה הזדמנות ללמוד ולעשות דברים נוספים שבעבר לא היה לו זמן בשבילם.

גם למצבים שבהם רק אחד מבני הזוג פורש, ייתכנו יתרונות וחסרונות. מצד אחד, הפניות שלו מאפשרת לו להקדיש יותר זמן ואנרגיה לבית ולקשר הזוגי, ליזום בילויים, לאמץ תחביבים וכדומה.  מאידך, עלול הפורש לחוש אבוד וחסר ערך בעוד כולם סביבו עסוקים עדיין בעבודה ויוצרים את הרושם של נחיצות וחיוניות (הרי הוא יכול באופן תאורטי להישאר בפיג'מה כל היום).

אז מה ניתן לעשות כדי להתכונן לשלב זה גם כבני זוג ולשמור על מערכת יחסים תקינה ואוהבת? 

בני הזוג צריכים להקדיש לשלב הזה חשיבה והתכווננות, לגלגל אותו בראש ולשתף את האחר במחשבות, לשוחח ולהגדיר מחדש את המרחב האישי ואת המרחב הזוגי. העובדה שלא יוצאים לעבודה לא אומרת שחייבים להיות יחד כל הזמן. יש פה הזדמנות טובה להיפתח, ללמוד דברים, לתקן הרגלים ישנים (שאולי כבר לא רלוונטיים), ולחזק את המערכת הזוגית. חשוב להפנים שכל אחד מבני הזוג הוא אדם בפני עצמו עם מקורות התעניינות אחרים ורצונות שונים מבן זוגו וחשוב לאפשר את המרחב הזה ולחבק את השוני. זהו שינוי שדורש הסתגלות והבנה של המצב.

אסיים בשיתוף של קטע משיחה שהיתה לי לאחרונה עם הוריי שבסופה אמא שלי מבשרת שהיא נאלצת לקצר את השיחה כוון שהיא לא רוצה לאחר לשיעור היוגה השבועי שלה אבל, "הנה דברי קצת עם אבא שלך הוא יוצא לשיעור גמרא רק בעוד שעה.."

מירית הופמן, עו"ד לתכנון פיננסי ולגיל השלישי 

 

לטורים נוספים