הורים 24/7 גם במרחב המקוון

רשת האינטרנט והאמצעים הטכנולוגיים השונים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו - מבוגרים וילדים, כאחד. עם זאת, ילדים פגיעים יותר לסכנות שברשת, מכאן עולה חשיבות מקומם של ההורים בחינוכם של הילדים להתנהגות בטוחה ברשת ולניהול אופן השימוש שלהם באמצעים הדיגיטליים השונים. איך עושים זאת? כל התשובות בכתבה

חדשות כיפה ד"ר נאוה כהן-אביגדור 12/02/20 19:06 יז בשבט התשפ

הורים 24/7 גם במרחב המקוון
צילום: shutterstock

מתי בפעם האחרונה ישבתם עם ילדיכם לשיחה אישית אודות החוויות שלהם ברשת? האם אתם מודעים להרגלי הגלישה שלהם? לשימוש שלהם באינטרנט? האם אתם מכירים היטב את האפליקציות ואת המשחקים שהם משתמשים בהם? האם אתם בטוחים שהם לא יוצרים קשר עם זרים? האם אתם יודעים בוודאות שהם לא נחשפים לתוכן לא מותאם לגילם או לתפישת עולמם? שהם לא משתפים אחרים במידע פרטי?

זה לא משנה אם הילדים שלכם צעירים ולומדים בבית הספר היסודי, או שהם כבר בוגרים ולומדים בישיבות תיכוניות או באולפנה הנחשבת ביותר – הם עדיין הילדים שלכם ואם אתם לא שקטים ביחס למידת המעורבות והידע שלכם בכל הנוגע להרגלי הגלישה שלהם ברשת, כדאי שתתחילו להיות הורים מעורבים יותר.
ולא פחות חשוב – תבחנו עם עצמכם האם אתם מהווים עבורם דוגמה אישית ראויה. כיצד אתם מתנהלים ברשת? האם אתם מקפידים לקצוב להם "זמן מסכים" אבל אתם עצמכם שקועים כל כולכם במסך הטלפון החכם (סמרטפון)? האם אתם מסייעים להם להירשם לאפליקציות ולרשתות חברתיות, כאשר גילם צעיר מהמומלץ במסמך המדיניות של אותה זירה? האם אתם מקפידים על כללי גלישה בטוחה ועל שמירה הפרטיות שלהם? האם אתם מקבלים מראש את הסכמתם להעלות לרשת תכנים או תמונות שלהם?

המגמה העיקרית בקרב ארגונים הפועלים להגנה על ילדים בכלל, וברשת בפרט, היא עידוד למעורבות הורית ומודעות לפעילות הילדים באמצעים הדיגיטליים, שיח יומיומי אודות הסכנות שברשת ואופני התנהלות בטוחה ברשת, וביצוע פעילויות משותפות עם הילדים באינטרנט. להיות הורה מעורב בעידן הדיגיטלי זה תפקיד משמעותי, מורכב וחשוב מאין כמוהו. לא מדובר בשאלה קצרה או בשיחה מזדמנת עם ילדכם. מדובר במעורבות יומיומית כמעט ולאורך זמן.
חלק מההורים אף צריכים להתגבר על "הפער הדיגיטלי" הנובע מהבדלי דורות, תפישות שונות ומפערי ידע משמעותיים ביחס לשימוש במדיה הדיגיטליים בין הילדים הצעירים לבין הוריהם המבוגרים; כמו גם להתמודד עם "טכנופוביה" ולהתגבר על הפחד משימוש בטכנולוגיה.

רשת האינטרנט והאמצעים הטכנולוגיים השונים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו - מבוגרים וילדים, כאחד. עם זאת, ילדים פגיעים יותר לסכנות שברשת – חרם, נידוי, בריונות, התחזות לאחר, קשר עם זרים, הטרדות ופגיעות מיניות, סחיטה וניצול על רקע מיני ועוד. מכאן עולה חשיבות מקומם של ההורים בחינוכם של הילדים להתנהגות בטוחה ברשת ולניהול אופן השימוש שלהם באמצעים הדיגיטליים השונים.
 

צילום: shutterstock


סקר שערך בית הספר לכלכלה של לונדון (London School of Economics) בשנת 2018 בנושא יחסם של הורים לפעילות ילדיהם ברשת, מצא כי האמצעי המועדף לשמירה על בטיחות ברשת בקרב הורים לילדים בני 12-5 הוא שימוש בתוכנות סינון או באפליקציות לניהול השימוש ולביצוע פעילויות משותפות ברשת. קיים כיום מגוון רחב מאוד של אפליקציות כאלו, חלקן חינמיות וחלקן בתשלום. הן מאפשרות רמות מעקב שונות של ההורים אחרי הרגלי הגלישה של ילדיהם - שעות הגלישה ביממה, מספר השעות של השימוש במכשיר, זירות ותכני הגלישה, חשיפה לזרים ועוד.
ואולם, חשוב להדגיש, כי אין בשימוש בתוכנת סינון כזו או אחרת, תחליף למעורבות הורית ולשיח משמעותי, כן ופתוח בין ההורים לבין ילדיהם.

כדי לקיים מערכת יחסים תקינה עם הילד יש לנהל עמו שיחת הכנה מעמיקה, שתכלול הסבר על רצון ההורה לקיים את המעקב, הסיבות לכך והחשיבות בשמירה על ביטחונו האישי של הקטין ברשת. בשיחה כזו יש לאפשר לילד להתבטא ולהביע את תחושותיו ביחס למהלך. כמו כן, יש לקבוע כללים למעקב באמצעות האפליקציה מתוך הבנה והסכמה משותפות ככל שניתן. שיח מכבד ופתוח, ללא גישה שיפוטית, מוביל לבניית אמונו של הילד בתהליך. כמו כן, על הילד לדעת שההורה תמיד יעמוד לצדו ויתמוך בו במצבים קשים ומורכבים, שהוא יכול לסמוך עליו ושהוא לא צריך לפחד או לחשוש לשתף את ההורה, גם אם מדובר באירוע שנעשה מתוך טעות בשיקול הדעת שלו.

על-פי סקר נוער לשנת 2018 של המשרד לביטחון הפנים עולה, כי מודעות ההורים להתנהגויות בני נוער (בגילאי 12 – 17) בשעות הפנאי גבוהה יותר במרחב הפיזי לעומת המרחב המקוון. עוד מלמד הסקר, כי כשליש מבני הנוער (29%) טוענים שהוריהם מודעים במידה מלאה למעשיהם באינטרנט, כמחצית מבני הנוער (48%) טוענים שהוריהם מודעים במידה חלקית למעשיהם באינטרנט ואילו חמישית (20%) טוענים שהוריהם לא מודעים כלל למעשיהם באינטרנט.

מתחילת פעילותו של מוקד 105 במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת בפברואר 2018 ועד היום, נפתחו וטופלו במוקד 105 למעלה מ- 12,000 אירועים. בין הפונים למוקד גם הורים, מורים, ילדים ובני נוער מהציבור הדתי ואף החרדי. הפונים מדווחים על פגיעות ברשת, או שואלים שאלות בנוגע לגלישה במרחב הווירטואלי - כיצד לעשות זאת נכון ואיך ניתן להימנע, ככל האפשר, מהאיומים הקיימים ברשת ומחשיפה לתכנים בלתי הולמים.

קטינים בחברה הדתית והחרדית גולשים ברשתות החברתיות, באפליקציות ומשחקים במשחקי רשת, לא תמיד בידיעת הוריהם, וגם הם חשופים לאיומים במרחב המקוון ולתכנים לא הולמים או לא מותאמים לגילם ולתפישת עולמם. במקרה של פגיעה, החשש לשתף את ההורים ולפנות לקבלת עזרה יכול להיות מורכב יותר עבורם: מה ההורה יגיד? כיצד יגיב כשיבין שילדו גולש ברשת ללא ידיעתו? על ההורים להיות מקור תמיכה עבור ילדיהם ולהעניק להם את הסיוע הנדרש גם במקרים שבהם פעילות הקטינים ברשת היתה שלא על דעתם או הסכמתם. אירוע הפגיעה הוא קשה גם עבור הקטין הנפגע וגם עבור הוריו וסביבתו הקרובה. ההשלכות אינן רק על הקטין, לעתים הפגיעה מקרינה גם על המעגל המשפחתי והחברתי העוטף אותו. ולכן תמיכת ההורים והסביבה הקרובה משמעותית ביותר על מנת לסייע לילד להתמודד עם הפגיעה.
 

צילום: shutterstock


מנתוני מוקד 105 לשנת 2019 עולה, כי רוב הפניות הם של הורים (38%). לעתים הילדים הנפגעים שיתפו את הוריהם בפגיעה ואלו פנו למוקד ויש מקרים שבהם ההורים הסתכלו בטלפונים של הילדים ונחשפו לפגיעה שהילדים עוברים. במקרים כאלה השבר כפול, גם לגלות שילדך נפגע וגם להבין שהוא בחר לא לשתף אותך בפגיעה ובמצוקה שהוא חווה. לכן, על ההורים להשכיל להעביר לילדיהם את המסר שהם תמיד יעמדו לצדם ושתמיד יהוו עבורם משענת תומכת.

המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – 105 מעודד את ההורים למעורבות בחיי ילדיהם במרחב המקוון וממליץ לשוחח איתם באופן שוטף וישיר על שימוש נבון ברשת:

- שוחחו עם הילדים אודות חוויותיהם באינטרנט, פעילויותיהם ברשת והאנשים עימם הם משוחחים ברשתות החברתיות.

- הוו אוזן קשבת מבלי להפגין שיפוטיות, דברו עם הילדים "בגובה העיניים" ושמרו על "ראש פתוח".

- ספרו על הדברים החיוביים והמותרים ברשת ועודדו אותם לכבוד ולאמפתיה כלפי האחר.

- בצעו פעילויות יחד עם הילדים ברשת, כגון שיתוף הדדי באפליקציות ובאתרים אהובים, למידה של דברים חדשים באמצעות האינטרנט ומשחקים משותפים.

- כבדו את זכותם של ילדיכם לפרטיות ולמדו אותם לשמור על פרטיותם ברשת ולהשתמש נכון בהגדרות הפרטיות באפליקציות השונות.

- למדו את הילדים לחשוב באופן ביקורתי על כל מה שהם רואים וקוראים ברשת, תוך התייחסות לחברים שהכירו ברשת ולתוכן המפורסם ברשת.

- למדו אותם לא לקחת חלק בפעולות פוגעניות כמו חרם, נידוי או ביוש (שיימינג).

- שימו לב לשינויים בהתנהגותו של הילד ושוחחו עמו במקרה שזיהיתם הסתגרות, אדישות, הפסקה של פעולות שיגרתיות עם החברים וכל פעילות חריגה אחרת.

- היו פנויים וזמינים עבורם והוו דוגמה אישית בהתנהגותכם במרחב המקוון. הדגישו בפניהם שאתם תמיד כתובת תומכת עבורם ושהם יכולים לסמוך עליכם.

- הסבירו להם שבכל מקרה של פגיעה בילדים ובבני נוער ברשת ניתן לפנות גם לאנשי המקצוע המומחים במוקד 105.

מידת המעורבות של ההורים הינה בעלת השפעה משמעותית על אופן התנהלותם של הילדים, שמירה על בטיחותם והגנה מפני סיכונים וחשיפה לחומרים פוגעניים במרחב האינטרנטי.
כיום, המגמות המרכזיות בתחום דוגלות בהתרת השימוש ברשת האינטרנט ובמכשירים הטכנולוגיים השונים לילדים מגיל צעיר תחת פיקוח הורי ותוך מודעות לאופן השימוש שלהם באמצעים הדיגיטליים. מגמות אלו כוללות קביעה משותפת של כללי שימוש באינטרנט על-ידי בני הבית החלים הן על הילדים והן על ההורים. אמצעי פיקוח נוספים קיימים הם תוכנות וכלים לסינון תכנים ולהגבלת שימוש. המעורבות ההורית באה לידי ביטוי בשיח בין ההורים לבין הילדים, שיתוף בפעילותם במרחב המקוון וביצוע פעולות משותפות יחד. ביישומן של מגמות אלה, מומלצת גמישות הכוללת פיקוח מוגבר על ילדים צעירים אשר פוחת עם התבגרותם לטובת שיח ושיתוף הדדי בין ההורים לבין הילדים.

 

ד"ר נאוה כהן-אביגדור, ר' תחום בכירה מידע, מחקר ושת"פ,

המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן