תכנון מוקדם: כך תעברו את החגים בלי מינוס בבנק ועם ילדים שמחים

תקופת החגים מביאה איתה הוצאות רבות, הילדים מחכים לבילויים חופש וכיף ואתם רק חושבים על איך לא להגדיל את המינוס שהביא איתו החופש הגדול?הנה כל הדרכים והטיפים בשביל ליהנות מזמן משפחתי בלי הוצאות גדולות מכפי שאתם יכולים

חדשות כיפה לאה שטרן 23/09/19 11:18 כג באלול התשעט

תכנון מוקדם: כך תעברו את החגים בלי מינוס בבנק ועם ילדים שמחים
צילום: shutterstock

עוד לא התאוששנו מהמינוס של החופש הגדול, וכבר עלינו להיערך לימי החופש של תקופת החגים. לילדים שלנו יש שפע של ציפיות מימי החופש. הם מדמיינים שלל אטרקציות ובילויים ואנחנו שרק רוצים כמה ימי מנוחה, כבר מדמיינים כיצד חשבון הבנק שלנו הולך ומתרוקן שוב...
אך הדברים אינם חייבים להתנהל כך. כהורים, האמונים גם על ההתנהלות הכלכלית של הבית וגם על חינוך ילדינו, עלינו להיערך מראש לקראת ימים אלה.

ראשית, נדע מהי המסגרת התקציבית העומדת לרשותנו. שנית, נשב ביחד עם ילדינו לשיחה משותפת בה נקבע במשותף כיצד נבלה את ימי החופשה, בהתאם למסגרת התקציבית, תוך התחשבות בצרכים ובהעדפותיהם של כל בני המשפחה.
כך, גם נלמד את הילדים התנהלות כלכלית, יכולת תעדוף ובחירה ולא פחות חשוב מכך, נלמד אותם לנהל תיאום ציפיות, להתחשב באחר וללמוד ליהנות גם מהדברים בחיים שניתן להשיג בחינם, ללא עלות. זוהי בהחלט, למידה משמעותית, שתלווה את ילדינו שנים ארוכות.

 

צילום: shutterstock


הנה כמה עצות לקראת ימי החופש בתקופת החגים:

טבלה חודשית – מאחר ואין מדובר בחודש שלם של חופש, מומלץ לתלות על המקרר לוח חודשי בו רשום מתי יש ימי לימודים ומתי יש חופש. אם הילדים עדיין אינם קוראים ניתן להיעזר באיור שימחיש את ההבדל. עכשיו, כשברור מהם ימי החופשה, מהם ערבי החג וכו', ניתן להתחיל לתכנן ולשבץ את הפעילויות.

הגדרת תקציב – כהורים האחראים על התנהלות הבית, רק לנו היכולת לקבוע מהי המסגרת התקציבית האפשרית. אל לנו להתפתות למשפטים של ילדינו דוגמת "אבל כולם נוסעים לאילת", "אבל לכולם קנו" וכו'. האחריות ההורית שלנו גוברת על הרצון שלנו לרצות את ילדינו. גם אם לא כל הרצונות של ילדינו ייענו, עדיין ניתן ליהנות מחופשה משפחתית!

 

צילום: shutterstock


בחירת הפעילויות – כעת, משאנו יודעים את ימי החופשה ואת התקציב, יוכל כל בן משפחה לומר מה היה רוצה לעשות במהלכה. לאחר מכן, תתקיים שיחה משפחתית בה ינסו ההורים להכניס את מקסימום האפשרויות במסגרת הנתונה. זה מובן שיש שונות בגילאים, ברצונות ובתחביבים. לכן, יש לגלות יצירתיות ולנסות לראות כיצד ניתן להתחשב ככל האפשר בכל אחד מבני המשפחה. ועדיין, ברור כי לא כולם יהיו מרוצים.

איזון – למרות הרצון שלנו להרבות באטרקציות ולדחוס כמה שיותר פעילויות ליום אחד. אנחנו שוכחים לעיתים שהילדים שלנו עלולים להיות "מוצפים" ולפעמים הם פשוט רוצים להיות בפינה השקטה שלהם בבית... לכן, כדאי לשלב גם בחופשה ימים מהנים ושלווים של שהייה בבית, ללא אטרקציות. הילדים זקוקים לשקט ולסביבה המוכרת. רצוי בימים אלה להגמיש את הגבולות של ימי השגרה בבית. לאפשר יותר זמן מסך, אפילו לשחק עם הילדים שלנו במשחקי המחשב שלהם.  אפשר אפילו לבנות אוהל באמצע הסלון או לערוך פיקניק על השטיח. ולא פחות חשוב, פעולות מהנות אלה הן בחינם! וגם את זה בהחלט ניתן לתקשר לילדים. 

פעילויות ללא תשלום – בעת תכנון החופשה, חשוב להזכיר לילדים איזה שפע של פעילויות ניתן למצוא ללא תשלום (או בתשלום סמלי). אפשר להיכנס לאתרי האינטרנט ולמצוא מופעים שהעירייה מציעה ללא תשלום, לזכור שכיף ללכת לים, לפארק העירוני, ואפילו נחמד לגלות גני שעשועים חדשים בשכונות ליד הבית.

 

צילום: shutterstock

אפשר להביא אוכל מהבית – אחד הסעיפים היקרים הנלווים לכל אטרקציה הוא המזון שיש לרכוש בחוץ. יש כאן הזדמנות נפלאה ללמד את הילדים שיעור בכלכלה. נקבע איתם איזה מזון וחטיפים נביא מהבית ומה נקנה בחוץ, ונסב את תשומת ליבם לעלויות המזון במזנונים לעומת הסופר. גם נחסוך כסף, גם הילדים לא יהיו רעבים וגם נלמד שיעור בהתנהלות כלכלית נבונה. 

היערכות מקדימה לקראת תקופת החגים תבטיח חופשה משפחתית מהנה מבלי לשבור תוכנית חיסכון. שיתוף הילדים מראש וקביעת לו"ז לחופשה, תוך התחשבות ברצונות וביכולות, יסייעו לחופשה משפחתית מוצלחת ומהנה. חשוב להזכיר לילדים שלנו, כמה כייף לנו להיות איתם! פחות חשוב לנו איפה נבלה ובאיזה אטרקציה נהיה, אבל הכי חשוב לנו, פשוט להיות ולבלות איתם!

 

לאה שטרן –מרצה ומנחת הורים -  מכון אדלר 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן