שומר שבת: בן ה14 שהפסיד השתתפות באליפות שחמט לטובת השבת

יאיר הופמן אלוף ישראל בשחמט בן ה14 נאלץ לוותר על השתתפותו בתחרויות אליפות העולם ואליפות אירופה המתקיימות בשבת, חברת "באמונה" נרתמה לתמוך ובו ולממן את השתתפות בתחרות חלופי בפולין בה ישתתף בשבוע הבא

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/19 12:55 ג באב התשעט

שומר שבת: בן ה14 שהפסיד השתתפות באליפות שחמט לטובת השבת
צילום: shutterstock

יאיר הופמן, חניך מועדון השחמט גני תקווה, הינו אלוף ישראל בשחמט עד גיל 14.
שחמט ושמירת מצוות מנחים את יאיר תלמיד ישיבת צביה בפ"ת במסלול חייו. 
בין הישגיו של יאיר על הלוח המשובץ ניתן למנות את העובדה שבשנה שעברה סיים בתיקו עם אלוף העולם לשעבר אנאנד ההודי ולפני 3 חודשים זכה באליפות ישראל.
יאיר נחשב כאחד מהכשרונות הגדולים של ישראל בענף השחמט על אף העובדה ,המגבילה, שאינו יכול לשחק בשבתות בהן נערכות אליפויות רבות וגם מוגבל מבחינת אימוניו בשל אי היכולת להשתמש במחשב בשבת.


לאור זכייתו באליפות ישראל ניתנה ליאיר האפשרות לטוס ולייצג את ישראל בחינם באליפות אירופה בסלובקיה או באליפות העולם בהודו. הבעיה שכל אחת מהאליפויות הללו כוללות 2 שבתות ויום צום (ט' באב באליפות אירופה ויום כיפור באליפות העולם)  שבהם לא יכול יאיר להשתתף מבחינה הלכתית ומפסיד הפסדים טכניים! נעשו מאמצים למען השתתפותו של יאיר ומציאת פיתרונות שונים כתיקו טכני בשל העובדה שעל רקע דתי אינו יכול לשחק אולם ללא הועיל. 
על רקע היותו יהודי שומר מצוות נאלץ יאיר באמצעות הוריו עם כל הצער לוותר על השתתפות באליפות אירופה ועולם שאליהן הוא שואף בכדי לייצג את ישראל בגאווה ולהצטיין ברמה הבינלאומית.  
ויתור על רקע דתי של השתתפות באליפויות אלו מקביל לויתור של ספורטאי על השתתפות באולימפיאדה ותקרת הזכוכית שנוצרה כלפי ספורטאים דתיים הינה בעייתית ולא רק בענף השחמט.
יש ערכים שבעיניי יאיר ומשפחתו הינם מעל כל הישג כזה או אחר ואנו שחיים במדינה יהודית צריכים להעריך את עמוד השדרה הערכי של המשפחה ושל יאיר שלא מוותר על ערכים אלו. 

צילום: shutterstock

כמי שמלווה את יאיר שנים רבות כמנהל המועדון שלו יחד עם הובלת מאבקים שונים היה חשוב לנו למצוא גורם שיסייע וירתם נגד העוול העצום שנגרם ליאיר על רקע יהדותו וגם נקווה שאחרים יסייעו בכדי להעצים את כשרונו של יאיר.
לשמחתנו ישראל זעירא יו"ר באמונה ייזום פרוייקטים נרתם בשמחה רבה לתמוך ביאיר ובפעילותו ומיד הסכים לממן ליאיר השתתפות באליפות חלופית שתתקיים בפולין בשבוע הבא בה לא ייאלץ לשחק ולו משחק אחד בשבת. ישראל זעירא וחברת באמונה ייזום פרוייקטים הבינו כי יש להכיר מיד בחשיבות העובדה שילד צעיר, בן 14 בלבד נעמד מאחורי עיקרון חשוב לו על רקע דתי והבטיחו לדאוג לכך שיאיר ייפגע באופן סביר ולא יישב בבית כאשר חבריו משחקים באליפות אירופה אלא ישחק בתחרות בינלאומית חזקה בה יוכל להבליט את כשרונו. אין שום ספק שיאיר זכה בשיתוף פעולה נדיר עם "באמונה" ותקוותנו כי בשנה הבאה יוכל יאיר אם ימשיך להגיע להישגים בענף לייצג את ישראל באליפות אירופה/עולם וגם לשמור על השבת שהינה חשובה לו מעבר לכל הישג כזה או אחר.