הורים יקרים: חופשה אמיתית היא חופשה עם עוגנים

אמנם אנחנו במחצית החופש אבל גם אם לא עשינו עדיין תיאום ציפיות, זה עוד לא מאוחר. חוסר הידיעה וחוסר התיאום הם מבוא למתיחות ופתח למרדף אין סופי אחרי כיבוי שריפות גדולות וקטנות כאחד

חדשות כיפה נעה זינגבוים 24/07/19 10:20 כא בתמוז התשעט

הורים יקרים: חופשה אמיתית היא חופשה עם עוגנים
צילום: shutterstock

עברנו כבר כמעט חצי מהחופש הגדול. "שלושת השבועות" מציבות בפני ההורים אתגרים נוספים בשל מגבלות הלכתיות שונות, כל זה נוסף לאתגרים הכלליים של החופש. אין שגרה, אין בוקר, הצעירים קמים בצהריים אחרי לילה של בילויים עם חברים או שוטטות ברשת. והשיעמום, אוי השיעמום המוצר שהולך וגובר עם הימים. כל זה הוא רק חצי הכוס הריקה בקיץ חם ומצמיא.

 אבל יש גם את חצי הכוס המלאה, הקרה והמרעננת. "הרעיונות הגדולים ביותר עולים במיוחד ברגעים של שעמום". החופש מאפשר לנוער הזדמנות פז לעצמאות, לבחירה מושכלת, לגדילה והעצמה אישית מתוך הזמן הפנוי שנוצר לו. בניגוד לחשש ההורי מהחופש ותחושת האיום המתמיד כשהוא מתקרב, החופש יכול להוות הזדמנות של הנוער והמשפחה לצמיחה וגדילה משותפת.

חשוב לזכור כי חופש אינה מילה גסה, וכהורים אנו צריכים לשמש בנושא כמודל לחיקוי. כולנו צריכים זמן לפנאי והנאה, זמן לקחת אוויר ולהשתחרר מהמעמסה שבשגרה. כשילדנו רואים מה אנחנו עשים בחופש ובשעות הפנאי שלנו, כשהם רואים שאנחנו מתפחים את התחביבים שלנו, שאנחנו עוזרים לאחרים או אפילו סתם קוראים ספרים שמעניינים אותנו, הם רואים מהו מודל נכון ומוצלח לחופש ולזמן פנוי.

 המילים חופש וחיפש דומות מאוד, וזה לא סתם. כאשר הנוער עסוק בלחפש משמעות בחופשה, ממילא הסיכון בפיתויים מהסביבה החיצונית יורד משמעותית. לכן, כאשר הצעירים עובדים או מתנדבים, הם עסוקים יותר בעשייה חיובית ומנצלים את הזמן בצורה טובה. אחריות על אחים צעירים, קורסי למידה, פרויקט שמקדמת תנועת נוער או כל פעילות יוצרת אחרת יעניקו משמעות לתקופה ויפתח לילד דימוי עצמי של עצמאות חיובית ויוצרת.

אמנם אנחנו במחצית החופש אבל גם אם לא עשינו עדיין תיאום ציפיות, זה עוד לא מאוחר. חוסר הידיעה וחוסר התיאום הם מבוא למתיחות ופתח למרדף אין סופי אחרי כיבוי שריפות גדולות וקטנות כאחד. התיאום ציפיות צריך להיעשות באווירה נעימה וכיפית, למשל בארוחת ערב משפחתית ובבניית לוח פעילויות לחודש שנשאר שלתוכו ניתן לצקת משמעות וסדר. לוח הפעילויות לא נועד לציין ימי שיא, חופשה משפחתית וטיולים עם חברים, זה כבר מתוכנן. לוח החופש צריך לתת מענה לימי ה"משעמם לי" וה"אין לי כוח לקום". לוח זמנים וסדר יום יוצר מצפן, שמצביע על הכיוון ולאן לחזור, מתי היום מתחיל ומתי הוא נגמר, כמה מעדכנים את ההורים וכו'. אם סדר היום לא מגובש ואין עוגנים, יש סכנה שהילד יסחף ויהיה לו קשה לחזור לשגרה בריאה.

 המפתח להצלחה של סדר יום שכזה הוא אווירה טובה. כשיש אווירה טובה בבית, כשההורים שמחים שלילדים יש חופש והילדים מרגישים בכך, כשההורים נהנים ומתפעלים מהדברים הטובים והיפים שהם יוצרים - נוצר מצב שהילדים ירצו להיות יותר בבית וירגישו יותר קשורים אליו.

 נכון, כהורים אנו נושאים באחריות הבלעדית לילדנו ואנחנו חייבים להיות עם אצבע על הדופק ולשים לב לכל דבר שעובר עליהם. לכן כה חשוב כהורים לא להיות אובססיביים. נטפח בנוער את ההכרה בכוחות היוצרים והחיובים הקיימים בו וכך נאפשר לו לצמוח ולגדול בחופש הגדול.

 

הכותבת הינה יועצת ורכזת תחום טיפול בישיבת אלוני הבשן מבית עמותת 'רוח הגולן'.