שאל את הרב | איך להסביר לבת שלי מה זה אונס?

מלחמת חרבות ברזל הביאה מושגים חדשים לתיאור הזוועות שהתחוללו בארצנו בבוקר שמחת תורה. שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מציפה סוגיה כואבת מאין כמותה: איך להסביר לילדים מה עבר עלינו? הרב גלעד שטראוס השיב ברגישות: "לא לתת דוגמאות מפורטות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/10/23 20:14 ו בחשון התשפד

שאל את הרב | איך להסביר לבת שלי מה זה אונס?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

איך מסבירים לילדים וילדות מה זה אונס?

"באירועים האחרונים, עולים לצערנו סיפורים רבים על אונס והתעללות שעברו החיילים החיילות והתושבים שנרצחו ונחטפו. איך מסבירים לילדים, גם בנות בנות 12 ו13, ששואלים מה זה אונס ומה זה התעללות מינית בגופה, ובכלל על כל האונס הזה ועל ההתעללות בגוף, בלי להכניס פחדים ומצד שני בלי להשאיר בלי תשובה ובלי להיות מובכים (גם אני כאמא וגם הבת שלי) מהתשובה".

הרב גלעד שטראוס השיב: הזדמנות לחזק את המודעות

"שלום רב, חשוב לציין לצעירים \ צעירות שמעשים אלו הם דברים רעים, מרושעים. אלו מעשים שבני אדם לא עושים אותם לאחרים, בשום מצב.

אונס והתעללות באדם פרושו להכות אותו, להשפיל אותו, לפגוע בגוף שלו בכל מני דרכים כואבות ומשפילות. נראה לי שחשוב לא להמחיש לא להדגים באפן מפורט, מפני שהמחשות ודוגמאות מעוררים את הדמיון ומעצימים את הפחדים. אם הילד יבקש דוגמאות והמחשות אפשר לומר לו בגלוי - שהמחשות ודוגמאות רק פוגעות בנפש ולא מועילות בכלום.

זו הזדמנות לחזק את המודעות לשמור על עצמם. נדגיש שלצערנו דברים כאלה לא קורים רק במלחמה, הם קורים גם בשגרת החיים. כדי למנוע זאת מעצמנו צריך להיזהר מאנשים זרים. לא לשהות עם זרים בסביבה לא מוגנת: טרמפים, מקומות שוממים דירות של אנשים אחרים וכד'

התעללות בגופה נסביר כפגיעה בשלמות הגופה, השחתה של הגופה וכד' - גם כאן לא להמחיש ולא לתת דוגמאות מפורטות. שנזכה בעז"ה לימים טובים ושמחים יותר".