שבוע הספר צאו מהטיקטוק: כך תגרמו לילדכם לקרוא ספרים

לכבוד שבוע הספר מנחת ההורים מירית חממי חולקת טיפים שיכולים לעזור לכם להוציא את הילדים מהמסכים הקטנים והגדולים כאחד ולנצל את הזמן הפנוי שלהם לקריאת ספרים

חדשות כיפה מירית חממי 20/06/23 16:25 א בתמוז התשפג

צאו מהטיקטוק: כך תגרמו לילדכם לקרוא ספרים
צילום: shutterstock

שאלה שמעסיקה הורים רבים בעיקר בעידן הנוכחי והדיגיטל היא כיצד לגרום לילדינו לקרוא ולאהוב ספרים. ככל שנקדים ונתחיל להקריא ספרים, בהתאם לגיל הילד, כך יגבר הסיכוי שהם ירצו לקרוא ספרים בגיל מאוחר יותר, ולכן ישנה חשיבות רבה לקריאה כבר מגיל צעיר.

זמן קריאה של הורה וילד הוא זמן נעים ומהנה של בילוי משותף. אפשר לשכב יחד במיטה ולקרוא סיפור לפני השינה כחלק משגרת הערב. הדמויות הצבעוניות שבספר והמסרים המועברים על ידי הקריאה מעשירים את עולמם. כך הם לומדים להכיר מגוון רגשות והסקת מסקנות תוך כדי העשרת השפה.

צילום: shutterstock

כמנחת הורים, אני ממליצה על בחירת ספרים בהתאם לסיטואציות משפחתיות שונות על מנת להעביר מסרים, כגון: גמילה מחיתול, גמילה ממוצץ, יחסי אחים, הערכות לקראת לידה ועוד. המסרים מועברים לילדים בהתאם לגילם ובתמונות צבעוניות. על מנת לעורר מוטיבציה לקריאת ספרים אצל ילדינו, יש כמה דברים שנוכל לעשות. 

  1. לשמש דוגמה ומודל. כאשר ילדינו יראו אותנו נהנים מקריאה, זה יכול לגרום להם לרצות להיות כמונו ולשבת בערב עם ספר.
  2. לעשות מנוי לספריה העירונית, כאשר במרבית העיריות המנוי הוא ללא עלות. אפשר להשאיל, לחפש במחשב ספר בנושא מסויים שמעניין אותם או לפי סופר שהם אוהבים. אפשר למצוא ז'אנר אהוב שמעניין אותם ואף מומלץ לקרוא סדרת ספרים שיש בה המשכיות ודמויות המוכרות להם.
  3. לבלות אחר-צהריים כיפי ברביצה ובקריאת ספר יחד בפארק, בים או בבריכה. 
  4. לשתף ולנהל שיחה סביב ספר שקראו, דמות אהובה, רגשות שעלו עקב הקריאה ועוד.
  5. אפשר לצפות בהצגה או סרט המבוססים על ספר ואז תתעורר הסקרנות לקריאת הספר המלא.

חשוב שילדינו יחוו את ההנאה מקריאת ספרים, מסיפור המפורט יותר מסדרת טלויזיה או סרט, מהקסם שיש במילים ובספרים, וכך יגבר הסיכוי שהם יחוו את הקריאה כדבר מהנה ופחות כמטלה.  כהורים, תפקידנו להציג את הקריאה כתחביב מעשיר ומלמד ואף מסייע לפעילות משפחתית מגבשת, וכך אולי יגדל הסיכוי שילדינו יקחו בערב ספר, ויהנו מהקריאה.