שאל את הרב | אבא שלי לא מסכים שאעשה ניתוח אף

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מציפה סוגייה רגישה במערכת היחסים המורכבת ממילא של הורים וילדיהם הגדולים. צעירה בשנות העשרים לחייה מבקשת לגשת לניתוח אסתטי, והרב יהודה הלוי עמיחי השיב: "לא ראוי לצער את האבא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/04/23 11:49 יב בניסן התשפג

שאל את הרב | אבא שלי לא מסכים שאעשה ניתוח אף
צילום: shutterstock

"שלום הרב, אני בת 25 עוד מעט, חוזרת בתשובה לפני שנתיים בערך, גרה בבית הוריי. מאז שהייתי ילדה אני לא שלמה עם עצמי, ותמיד חלמתי לעשות ניתוח אף. אבא שלי ממש מתנגד, הוא מפחד שלא יצא יפה וגם מהניתוח עצמו. לפני שלוש שנים ניגשתי לאבא שלי עם קול רועד מפחד ואמרתי שאני רוצה לעשות ניתוח אף, הלב שלי דפק כל כך חזק, הקול נשבר לי בסוף המשפט מבכי ומפחד. 

"לא רוצה לחכות עד אחרי החתונה"

"כמובן התגובה שלו הייתה ממש ממש ממש לא נעימה, כל הבית כמעט התהפך מהצעקה שלוף הוא יכול להיות מפחיד מאוד. ואחר כך במשך שלושה ימים כעס עליי והיה קר אליי כל כך! כל הבית ממש היה מלא בפחד וכעס למשך בערך שלושה ימים. הבנתי שזה לא נושא לדיון בכלל, פשוט אי אפשר לדבר איתו מלב אל לב. הוא לא מקשיב, הוא ישר קוטל את הרעיון בצעקה שמהדהדת לי עד עכשיו בראש. 

"עם כל הרצון שלי לעשות את הניתוח הבנתי שאני לא יכולה כל עוד אני גרה תחת קורת הגג שלו. האמונה שלי הייתה חלשה מאוד אז, הייתה לי שנאה בלב, כעס, השם ירחם עליי. רציתי ללמוד מחוץ לבית רק כדי לברוח אבל לא הסתייע לי. ברוך השם התחזקתי מאז ואני עדיין ממש רוצה. ברור שאני לא כועסת אלא מפחדת, לא רוצה לחכות עד אחרי החתונה. אבל הדרך היחידה שלי לעשות את הניתוח הזה תהיה רק בשקרים. אני אצטרך להיעלם לשבוע וחצי, להמציא דברים ואז להיכנס בפתח הדלת עם האף החדש. אני בת 25 ולא מבינה למה אני עדיין צריכה את האישור שלו. הרי בוודאות אעשה זאת, אז למה לא עכשיו כשאני רווקה? שונאת לשקר, ולא יודעת מה לעשות". 

"אולי יש מקום לשקול את הדבר"

הרב יהודה עמיחי השיב: שלום וברכה, על עצם הניתוח יש לדון האם הדבר מותר מפני שאסור לחבול באדם עצמו, אבל יתכן שאם הדבר מאד מפריע כפי שאת מתארת, אולי יש מקום לשקול את הדבר. אמנם את צודקת שאינך חייבת בכבוד אביך ואמך בדבר שלא נוגע אל אביך אלא אלייך. אבל לא ראוי לצער את האבא. על כן אם זה לא ממש מפריע כדאי לחכות עד שתתחתני אי"ה ותאמרי שבעלך רוצה כך. חג כשר ושמח".