הסבא רבא של הדמקה |התגלו חוקי המשחק הרומי המסתורי מהכיכר הרומית

באתרי העיר העתיקה חוזרים לתקופת החשמונאים ומעדכנים את חוקי המשחק. החל מכיכר רומית, דרך חומות העיר ועד סיור חנוכיות ברובע היהודי

חדשות כיפה תוכן שיווקי 23/11/21 14:32 יט בכסלו התשפב

הסבא רבא של הדמקה |התגלו חוקי המשחק הרומי המסתורי מהכיכר הרומית
הטיילת הדרומית, צילום: ארנון אהרונסון

הכיכר הרומית שהיתה סגורה מאז פרוץ מגפת הקורונה נפתחת לראשונה מחדש לציבור בחנוכה. הכיכר תעמוד במרכז הרפתקה רומית-חשמונאית שכוללת שחזור חוקי המשחק של לוח משחק רומאי שנחשף על רצפת הכיכר, והיה חלק מתרבות הפנאי של חיילי הצבא הרומאי בירושלים.

מדובר במשחק דמוי דמקה, אמיתי ועתיק בן 1,800 שנה, רק שהפעם ישחקו בו "חיילים" יהודים. הכיכר היא מהשרידים המפוארים והשלמים היחידים שנותרו מירושלים ההלניסטית, אז ניצב בה עמוד ניצחון גבוה ובראשו פסל הקיסר. על שם עמוד זה נקרא שער שכם, שנבנה מעליה במאה ה-15, "באב אל עמוד" (שער העמוד).

לוח המשחק בכיכר קיבל עם השנים הילה מיסטית ולעיתים אפילו אפוקליפטית, ויש כאלו שזיהו אותו עם משחק המלכים הפאגני (לכבודו של האל סטורן) או עם משחק האסטרטגיה "תחנה".

תחריט לוח המשחק הרומי על רצפת הכיכר

תחריט לוח המשחק הרומי על רצפת הכיכר צילום: איתמר גרינברג

חוקי המשחק

המשחק נקרא אלקרק ודרכי המשחק שוחזרו על ידי המשחקן ניר ויילד, אספן, מפיק היסטורי ומפתח משחקים, שביצע מחקר היסטורי, ובין היתר הגיע לספר המשחקים של אלפונסו העשירי מקסטיליה שפורסם ב-1283, ודרכו הצליח לשחזר את חוקי המשחק הרומאי.

מטרת המשחק היא להוציא מהלוח את כל "חייליו" של היריב. המשחק משוחק על גבי לוח של 5X5 משבצות, כאשר לכל שחקן 12 אבנים בצבע שלו, המוצבות בגומות שבשתי השורות הקרובות אליו ובשתי הגומות הימניות בשורה האמצעית. הגומה המרכזית בלוח המשחק נותרת ריקה. כל שחקן בתורו מתקדם לנקודה סמוכה וריקה על הלוח המקושרת באמצעות אחד מהקווים הישרים או האלכסוניים. השחקן שמצליח להוציא את כל האבנים של היריב מלוח המשחק - מנצח.

מי משחק?

לכבוד ההפנינג ויילד יצר לוחות וכלי משחק בדומה ללוח המקורי והמשתתפים יוכלו לשחק במשחק ההיסטורי ממש כמו השומרים הרומאים שחרטו אותו על הרצפה בכיכר. בנוסף  לעמדת המשחק יהיו בכיכר תחנות נוספות המפעילות ממצאים היסטוריים נוספים שהתגלו או מוצגים באתר: "בכניסה יפגוש את המשתתפים אחד מהאחים המכבים לסיור לפני גיוס לכוח החשמונאי" מסביר ויילד, "בתחנות השונות הם יעברו אתגרים פיזיים כמו הליכה על קורה, קליעה למטרה, ירי בחץ וקשת, הפעלת דגם של קטפולטה (מכונת מצור). בהמשך נעצור להיכרות ופתרון של כתב חידה על ממצאים חשמונאים בירושלים ליד דגם מפת מדבא המוצב בכיכר, משם נעלה לסלפי הכי היסטרי בעיר על גג שער שכם מול הר הבית ונספר את סיפור טיהור המקדש, וכשנרד חזרה לכיכר נכין תליון מעץ בדוגמת מטבע של יוחנן הורקנוס החשמונאי ונכיר את ההיסטוריה של סמל מדינת ישראל – המנורה. בנינו במיוחד פעילות שמתאימה לכל המשפחה ונמשכת כשעה וחצי, כי בחנוכה יוצאים כולם ביחד".

מפת מדבא בכיכר הרומית

מפת מדבא בכיכר הרומית צילום: דניאל כהן

"הכיכר נבנתה על ידי הרומאים כאות ניצחון על היהודים, ניצחון שעלה בקורבנות רבים. כעת הרומאים אינם, אבל היהודים לא רק שחזרו לכאן, אלא הם אלו שמחזירים לחיים את הווי החיים בתקופה הרומית" מסכם ויילד.   

איך מגיעים?

ההפנינג מתחיל כבר בכיכר צה"ל ממנה הולכים בסיור מודרך על או למרגלות החומה עד לכיכר הרומית. בשעות הצהרים ייצא סיור מודרך מכיכר צה"ל וברוח ימי החג יעבור בסמטאות שכונת מוסררה הציורית וממנה אל תצפית 3 הכיפות על רום הטיילת, ממנה נצפה על גגות העיר העתיקה והחדשה. לאחר הפסקה וכיבוד קל ממשיכים על טיילת החומות ממנה נשקפים נופי העיר שהערב שופך עליהם אור קסום, עד אל השער החדש ודרך הסמטאות המקושטות של הרובע הנוצרי אל רחובות הרובע היהודי, בהן בוהק אור החנוכיות. משך הסיור כשלוש שעות.

חנוכיה ברובע היהודי

חנוכיה ברובע היהודי צילום: מיכל בן עטר

הדרך היפה אל הכותל

לטובת מי שמעדיף לטייל עצמאית הוארכו שעות הפתיחה של טיילת החומות הדרומית עד לשעה 18:00 מדי יום. הטיילת היא הדרך היפה והבטוחה לרובע היהודי, משער יפו ועד הכותל, עם התצפיות הכי מרשימות על העיר העתיקה והחדשה. לטיילת אין צורך להזמין כרטיסים מראש וניתן לרכוש אותם בקופה או באתר החברה לפיתוח מזרח ירושלים, שם גם ניתן לראות פרטים על ההפנינג בכיכר, בסיורים ובטיילת.

במקביל, למרגלות החומות, אמני חוצות היוצר יקיימו סדנאות אמנותיות לחנוכה בפסיפס, זכוכית קרמיקה וציור בצבעי שמן. הסדנאות מתאימות לילדים ולמבוגרים ויתבצעו בתוך הסדנאות או בסמטה היפהפייה לפי תנאי מזג האוויר. לסיום ההפנינג תופיע בחוצות היוצר גם להקת טנדו במופע שכולו אור, בעיבודים מקוריים ושילובים מרתקים של ניגונים חסידיים (בעיקר), קרליבך, אתני, אירי, יווני, ישראלי ועוד.

כל הפרטים השעות והמחירים באתר www.pami.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן