"וקבל תפילתי כתפילת זקן ורגיל" | חשבון נפש בין דורי

העליה בתוחלת החיים משפיע באופן ישיר על ההורים המזדקנים אך לא פחות מכך, מאתגר גם את בני המשפחה. ראש השנה הוא החג לחשבון נפש בין דורי.

חדשות כיפה לימור אטון 29/08/21 13:12 כא באלול התשפא

"וקבל תפילתי כתפילת זקן ורגיל" | חשבון נפש בין דורי
צילום: shutterstock

תוחלת החיים בישראל עולה והאוכלוסיה הזקנה הולכת וגדלה. הדבר מצריך הסתגלות קולקטיבית ומשפחתית אף יותר. כיצד מתכוננים ומנהלים נכון מערכת יחסים עם זקני השבט?

בתקופת הזקנה על ההורים המתבגרים לקבל החלטות חשובות ומהותיות וקיימת חשיבות עליונה שהם יקבלו אותן לבד עפ"י רצונותיהם. יחד עם זאת, בהרבה מקרים ההורים יזדקקו לעזרה או לתמיכה ולכן חשוב מאוד לנהל שיח משפחתי של תכנון מוקדם, שיח שעלול להיות מורכב וטעון אך חיוני כחלק מתהליך קבלת ההחלטות

הגישור הבין דורי נמצא קריטי בשיפור מדדים רבים. באשר לבריאות- בני משפחה בישראל הם המטפלים העיקריים בבריאות הוריהם המזדקנים ולכן יש חשיבות גדולה לסייע למשפחות לנהל את מערך הטיפול בהורה. דרך שתותאם לצרכים הרפואיים של האדם המבוגר, אך גם ליכולות של בני המשפחה, תוך ניקוי משקעי עבר ביחסים העלולים להשפיע על אופן הטיפול, טיב הטיפול ואיכות חייהם

צילום: shutterstock

.

גם בהקשר של החוסן הכלכלי קיימת חשיבות עליונה לאפשר להורים המזדקנים להמשיך ולכלכל את עצמם באופן עצמאי. כמו כן, יש חשיבות בתכנון כלכלי והיערכות לתקופת הזקנה  על ידי האוכלוסייה המבוגרת כאשר יש בהרבה מקרים בתוך השיקולים הכלכליים אינטרסים, פרשנויות וצרכים שעולים בין ההורים לילדיהם המתבגרים.

והנושא המהותי אולי ביותר שנוגע באופן ישיר לבריאות הנפשית של ההורים הוא איכות החיים עבורם בגילם המתקדם. כיום מעל ל- 30% מאוכלוסיית הזקנים מדווחים על תחושת בדידות בימי שיגרה, כך שבימי הקורונה המצב עוד חמור יותר. ניתן לראות באופן מובהק כי מעגל התמיכה המשפחתי הוא זה שיכול לתת מענה בצמצום תחושת הבדידות ובחיזוק תחושת המשמעות בגיל השלישי- חיבורים שיש לחזק ולשמור דווקא בתקופת הזקנה.

עם בואה של השנה החדשה, דבר אחד אנחנו יכולים לקבל על עצמינו ולא משנה אם אנחנו נכדים, נינים, ילדים או שכנים של אנשים זקנים. בואו נקל על בדידותם בהחלטותינו לשנה החדשה.

לימור אטון היא מגשרת ומנהלת את תחום הגישור הבין דורי בעמותת מוזאיקה – המרכז ליישוב סכסוכים בהסכמה

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן